Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

INTRODUKTION TIL FAGET

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "INTRODUKTION TIL FAGET"— Præsentationens transcript:

1 INTRODUKTION TIL FAGET
Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET

2 Plan for i dag Præsentation af mig Kursushjemmeside
Præsentation af faget Jeres præsentationer Gruppeinddeling Litteratur til næste gang

3 Præsentation af mig Sociolog Kulturformidling Cand.it Musik
Usability IT-sociologi Ekst. Lektor Konsulent FpN Forfatter Musik Lyd (lydsiden.dk) Kortfilm Performance Teater Galleri

4 Præsentation af kursushjemmeside
Undervisningsslides Links Litteratur Grupper og cases

5 Kursuspræsentation Smagsløg (-rådne æg og Stilton ost) SMAG er individuelt forankret/sammensat

6 Målgruppeanalyse som et selvstændigt fag Kun ITU og RUC
Kursuspræsentation Målgruppeanalyse som et selvstændigt fag Kun ITU og RUC Underligt – alle bruger det Bogen Faget trækker på en lang række faglige områder med fokus på: Sociologi, Kommunikationsteori samt en lang række metoder: interviews, spørgeskemametoder, observationsundersøgelser osv.

7 Målgruppeanalyse er undersøgelse af:
Kursuspræsentation Målgruppeanalyse er undersøgelse af: 1. Hvad er relevant afgræsning af målgruppe i forhold til den konkrete case? 2. Hvad er målgruppens behov og præferencer vedrørende casen? 3. Hvilken metode er mest hensigtsmæssig for at undersøge dette? - Valg af metode er ofte ureflekteret

8 - Den ”almindeligt” interesserede. - Studerende
Kursuspræsentation CASEEKSEMPEL NATMUS - Den ”almindeligt” interesserede. - Studerende - Professionelle (arkæologer, historikere) - Interne brugere - Presse (Strategisk målgruppe) ANTIPIRATGRUPPEN, MIRSK, ONLINE-SURVEYS

9 - Den ”almindelige” kopist. - Distributør - At målrette kampagnen
Kursuspræsentation CASEEKSEMPEL ANTIPIRATGRUPPEN - Den ”almindelige” kopist. - Distributør - At målrette kampagnen - Biografgængeren der HAR betalt ANTIPIRATGRUPPEN, MIRSK, ONLINE-SURVEYS

10 MIRSK Digital diktering - Observationsundersøgelse
Kursuspræsentation CASEEKSEMPEL MIRSK Digital diktering - Observationsundersøgelse - Interviews og spørgeskema - Nye målgrupper ANTIPIRATGRUPPEN, MIRSK, ONLINE-SURVEYS

11 - Hvordan får man en højere grad af repræsentativitet og deltagelse.
Kursuspræsentation CASEEKSEMPEL ONLINE-Surveys - Hvordan får man en højere grad af repræsentativitet og deltagelse. - Undersøgelse af erfaringer. - Irritationsmoment ANTIPIRATGRUPPEN, MIRSK, ONLINE-SURVEYS

12 Spørgsmål om målgruppen
Kursuspræsentation Spørgsmål om målgruppen Hvordan kan man kategorisere hjemmesidens brugere? (Er der tale om f.eks. følgende gruppeinddeling: presse, privatpersoner, potentielle økonomiske støtter, konkurrenter, politikere, organisationer og studerende?) Hvis der er tale om forskellige kategorier af brugere – er der da overlap mellem hvad de skal bruge af informationer? Er der nogle typer af informationer som bedst varetages på andre måder end gennem en hjemmeside – f.eks. gennem personlig henvendelse? Hvad slags sprog er målgrupperne interesserede i? Er de interesserede i f.eks. billedmateriale, informationer om organisationens politiske tilhørsforhold, hvilke lande organisationen arbejder i, jobtilbud og diverse artikler? Har målgrupperne andre behov i forbindelse med hjemmesiden som organisationen ikke har tænkt over? Osv…

13 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold

14 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
Trekantmodel 2/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Funktionalitet drejer sig om: Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. Det æstetiske drejer sig om: Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). Indhold drejer sig om: Formål, information, kommunikation mellem/fra afsender og/til modtager, sprog, værdier…

15 Raymond Loewy [ ] Skal man så (bare) give folk det de vil have? Raymond Loewy ( ) var en af USAs mest indflydelsesrige designere i det 20. århundrede. Loewy designede bl.a. Studebaker, Shells logo og Coca Cola flasken. Endvidere var han en af de første designere, der havde en forståelse af, hvorledes kombinationen mellem æstetik og funktion har betydning for marketing af produkter.

16 MAYA: Most Advanced Yet Acceptable:
Raymond Loewy [ ] ”Never Leave well enough alone” (1951) MAYA: Most Advanced Yet Acceptable: How far can the designer go stylewise? This is the allimportant question, the key to success or failure of a product. Hårfin grænse for, hvornår det innovative/nytænkende appellerer, og hvornår det frastøder brugeren. Det er i spændingsfeltet mellem målgruppens forventning og positive overraskelse at innovationen vil få sin største succes. Jacob Jensen [1926] ”Anderledes men ikke mærkeligt” (1997)

17 Most Advanced Yet Acceptable
MAYA Most Advanced Yet Acceptable Mål: at brugeren bliver positivt overrasket ”Amatørarbejde”  - ikke accept ”Traditionel” - accept  ”Avanceret” - accept ”Over kill”  - ikke accept + Overraskelse

18 1969 1973 1977 1982 Jacob Jensen [1926] 2000 1987 1995 1984

19 Informationsstrategi
Kursuspræsentation HVORNÅR MGA? Forundersøgelse Konceptudvikling Produktudvikling Produkttest Evaluering Informationsstrategi - Dvs. anytime…

20 DATAINDSAMLING Spørgeskemametode Desk Studies Interviews Fokusgrupper
Kursuspræsentation DATAINDSAMLING Spørgeskemametode Desk Studies Interviews Fokusgrupper Observationer Kreative metoder Tænke-højt-tests Fra baggrundsvariable over holdninger / præferencer til handling

21 Design af undersøgelse Dataindsamling Analyse af datamateriale
Kursuspræsentation METODE Design af undersøgelse Dataindsamling Analyse af datamateriale Tre faser i enhver metode

22 Informationsstrategi Spørgsmål og hypoteser Dataindsamling Analyse
Kursuspræsentation Kommunikation Kompleksitet Kategorisering Informationsstrategi Spørgsmål og hypoteser Dataindsamling Analyse Farer og fejlkilder Spørgsmål og hypoteser er især en ting der vil blive fokuseret på i vejledningen Vejledningen: se næste slide

23 VEJLEDNINGEN - og det AKADEMISKE Kursuspræsentation
Stor vægt. Caseorienteret MGA. Metode og teori vælges i relation til case. At argumentere for sine valg. Ikke at bruge akademiske pointer, hvis de ikke er relevante. At foretage en selvreflektion (Introducer gerne Objektivering af objektivering).

24 ”KRAV” til METODE 1-3 fokusgruppeinterview Observationsundersøgelse
Kursuspræsentation ”KRAV” til METODE 3-5 enkeltmands interview 1-3 fokusgruppeinterview Observationsundersøgelse Mindre spørgeskemaundersøgelse Suppleret med desk study

25 Efter gennemførelse af kurset vil I kunne:
Kursuspræsentation Efter gennemførelse af kurset vil I kunne: Lave en indledende segmentering af målgruppen Planlægge undersøgelsesdesign til en målgruppeanalyse med brug af relevante metoder – interview, fokusgruppe, etc. Gennemføre en målgruppeanalyse i praksis Bearbejde og evaluere resultaterne af en målgruppeanalyse.

26 Eksamen Kursuspræsentation
”Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder, uden forberedelsestid ved eksamen. Baseret på afleveret rapport.” MAX:15 sider + 5 sider pr. ekstra person. Dvs. 1 person: 15, 2 personer: 20 osv. Samlet gruppeoplæg, 10 min. pr. gruppe + 5 min. pr. ekstra person. Dvs. 1 person 10 minutter, 2 personer 15min. osv. Herefter individuel eksamination på 15 minutter pr. person." Sideantal er dog retningsgivende. Hellere kort og præcist end langt og vævende. Til eksamen er der desværre ikke plads til "individuelt oplæg", men hvor oplæget indenfor rammen: "fælles oplæg", forhåbentligt vil fungere som en slags opvarmning for taleevnen. Vii foretager voteringen efter I alle i gruppen har været oppe. Fidusen er, at vi så vidt muligt - inden for Bertel Haarders regler - kan tilnærme os den oprindelige gruppeeksamensform. Dvs. med oplæg og derefter diskussion baseret på mine og censors spørgsmål. Forskellen er blot, at diskussionen foregår individuelt.

27 Studieretning og baggrund Case til målgruppeanalyse?
Jeres præsentationer Navn Studieretning og baggrund Case til målgruppeanalyse?

28 Skriftligt arbejde på en halv side.
Øvelser og aflevering ØVELSER OG AFLEVERING Skriftligt arbejde på en halv side. Tematisk i forhold til undervisningsgang. Med FOKUS på valgt case. Sendes til mig senest mandagen ugen efter. På baggrund af litteratur: - Relevans - Hvorfor foretager du de valg du gør En god idé at gøre det færdigt allerede på onsdagen, hvor jeg vil være tilstede så længe ”det ønskes”. Øvelsestimerne vil primært omhandle vejledning i grupper. Og hvor de øvrige der ikke er til vejledning, så kan udarbejde gruppearbejdet.

29 Litteratur til næste gang
Kompendie: Side 33-42 Chessmann, Robin og Mortensen, Arne Thing. “Om målgrupper”. + ”Målgruppeanalyse”: til side 34.

30 Dagens øvelse: Gruppeinddeling


Download ppt "INTRODUKTION TIL FAGET"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google