Team & coaching udvikling 2012 Området for voksne udviklingshæmmede Billund kommune www.unique-performance.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Frøslev-Padborg skole
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Det autentiske menneske
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Tillid Temadag for AMIR
Seminar for trivsels- og SSP-personer
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Økonomi og organisation
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad er mål/resultat (output)?
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Ledelse i forskellige retninger
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Hele mennesker skaber hele løsninger.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Lederkonferencen 9. juni 2010
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Kursus for nye efterskoleledere januar 2018
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Præsentationens transcript:

Team & coaching udvikling 2012 Området for voksne udviklingshæmmede Billund kommune

Team & coaching udvikling 2012 Området for voksne udviklingshæmmede Billund kommune 15/12 Fælles sonderende undersøgelse af organisationens og ledernes behov og mål Januar Udviklingsdialoger (2t.) individuelt til at understøtte den enkelte leders afklaring og fokusering af eget såvel som egen organisations udviklingsbehov og drømme. Her samler konsulenten endvidere input til præcisering af temaer og udviklingsbehov. Februar Fælles 2 dages seminar med fokus på coaching og team. Der arbejdes med træning og teori samt afklaring af et solidt fælles grundlag og målsætning for den videre udvikling af hele organisationen. Der skabes en fælles ramme for forståelsen af organisationen som teambaseret og fælles udgangs- punkt for coachingen – såvel i lederteamet som i egne afdelinger. Med udgangspunkt i den enkelt afdeling/område og den enkelte leders nuværende situation foku- seres de næste udviklingssteps – her gives plads til forskelligheden og egne veje og delmål. Marts Individuel coaching 1,5 t. Marts Fælles teamdag. Opfølgning på og input til det man har sat sig for. Træning i fælles brug af coaching som metode på de mål og udfordringer som har vist sig siden sidst, eller som hele tiden har været aktuelle. Teori efter behov. (1 dag.) April Fælles møde for alle i organisationen (tidsmæssig placering kan justeres)

Team & coaching udvikling 2012 Området for voksne udviklingshæmmede Billund kommune Maj Fælles teamdag. Opfølgning på og input til det man har sat sig for. Videre træning i fælles brug af coaching som metode på de mål og udfordringer som har vist sig siden sidst, eller som hele tiden har været aktuelle. Fokus på lederskab og følgerskab. Teori efter behov. (1 dag.) Maj Individuel coaching 1,5 time August Fælles teamdag. Acceleration af teamprocessen efter ferien. Gensidig feedback evt. ud fra personlighedsprofil (MBTI/JTI) Fortsat træning – alle i teamet skal nu coache i lederteamet. Sept. Fælles 1/2 teamdag. Opsamling på fælles dag. Fortsat træning på konkrete udfordringer og problem- stillinger – alle i teamet skal nu kunne rammesætte og gennemføre coaching i lederteamet. Opsamling og videreudvi/2ling af den enkeltes arbejde med at udvikle egne team. Okt. Afsluttende ½ dag læringsopsamling og afsluttende evaluering.

Overvejelser efter mødet d. 15/ Det er meget vigtigt at alle ledere løbende overvejer og bliver realistiske omkring hvad der kræves for at skabe reelle teams. Henholdsvis hvad der kræves af dem som teamansvarlige og af de enkelte teammedlemmer. Der gennemføres indledende afklarende og inspirerende udviklingsdialog før 2-dages teamseminar. Således at den enkelte leder får mulighed for at danne sig overblik sammen med konsulenten og fokusere egne potentialer og udfordringer. Det er vigtigt der gives tilstrækkelig tid til en fælles afklaring og målretning så lederteamets medlemmer kan være på forkant med organisationens teamudvikling. Der skal afstemmes og sikres commitment hos hver enkelt leder. Der opstilles evt. pejle- og evalueringsmærke som de enkelte team skal vurderes i forhold til efter et halvt år – og evt. undervejs. Programmet genovervejes og videreudvikles løbende i forhold til behov og dialog med lederteamet og Udførerchef Naja S. Jensen.

Kommentarer til forløbsbeskrivelsen De indledende dialoger har flere formål, dels 1. at skabe dybere indsigt for den enkelte leder om hans teams tilstand, 2. sikre sammenhæng og afstemning mellem programmet for teamforløbet og behovet, 3. bedst muligt klargøre den enkelte leder til at tage en pro-aktiv rolle i forhold til teamorganiseringsprocessen og videre udvikling af coaching kompetencer. Teamdage indeholder afveksling med input, konkrete praktisk træning og fælles afklaring. Der vil blive lagt op til at opgaver defineres som man individuelt og evt. som team forventes at løse mellem udviklingsdagene. Dette organiseres udover på teamdagene også i ledelsesteamet og lederne har ansvaret for at de gennemføres. Naja S. Jensen adm. Udførerchef og ekstern konsulent Kim Bisgaard kan inddrages til støtte og vejledning. Det overvejes at lave fast struktur for Naja`s rolle.

Investering Team & coaching 2012 Området for voksne udviklingshæmmede Billund kommune TidsrammeInvestering Projektbeskrivelse og løbende styring 5 udviklingsdialoger over 2 dage 10 individuelle coachingsessioner over 2 dage 5 hele fælles teamdage à 2 halve fælles teamdage à Fælles workshop/møde med hele organisationen Investering i alt inkl. køretid, forberedelse herunder telefonisk planlægning og sparring med Udførerchef Naja S. Jensen samt materialer. I alt hele forløbet pr. leder Ekskl. udgifter til kørte km samt evt. ophold og forplejning. Ved kontrakttegning i 2011 ydes en ekstra individuel coahing pr. leder uden beregning

Formalia i samarbejdet: Til sikring af en gensidigt forpligtende psykologisk kontrakt mellem Området for udviklingshæmmede, Billundkommune og den eksterne konsulent beskrives her relevante tillæg til den formelle kontrakt som indgås med Udførerchef Naja S. Jensen Forløbet: Hele processen gennemføres som skitseret i det accepterede oplæg. Det er en forudsætning for ydelsen, at der stilles alle nødvendige og relevante informationer til rådighed for konsulenten. Rapportering:Der rapporteres om alt relevant i forhold til opgaveløsningen, dog således at personlige dialoger og besvarelser, indspil og testresultater mm. alene vedrører den, som har deltaget i dette. Hvis viden og indsigt kan bringes på et generelt niveau hvorved den enkelte fremstår anonymt kan dette gøres. Det kan videre aftales at testresultater må videregives. Tavshedspligt:Der gælder tavshedspligt for alle merkantile og personlige oplysninger, som erhverves igennem samarbejdet. Kontaktperson:Samarbejdet forudsætter en kontaktperson med position til at medvirke til planlægning, koordinering samt sparring og opfølgning på effekt. Ansvar:Vi tager ansvar for, at indsatsen er relevant, handlingsorienteret og motiverende. Der tilpasses I program og indhold løbene efter behov. Deltagerne forventes at tage deres del af ansvaret for at dette bliver muligt gennem aktiv deltagelse og feedback

Mere info: Kim Bisgaard

Unique Performance For virksomheder og ledere, som stræber efter unikke præstationer og resultater. Unique Performances hovedfokus: Strategi Acceleration – integreret organisations- & ledelsesudvikling. Skræddersyede ydelser og designs. Min kerneydelse er at skabe resultater I samarbejde med kundern. Visionen er, at stimulere og udvikle unikke præstationer i organisationer og hos mennesker. Arbejder ud fra at vedvarende toppræstationer og sublime forretningsresultater kun kan skabes og innoveres gennem de beslutninger og den adfærd virksomheders ledere og medarbejdere udviser i det daglige; på direktionsniveau, mellemleder- og medarbejderniveau. Samspil og følgerskab er her yderst centralt og skal afstemmes og integreres. Ønsker at bidrage mest muligt til dette ved at arbejde fra forskellige perspektiver og niveauer. Læs om konkrete praktiske eksempler på bla. under ’kunder & referencer’

TidsrammeInvestering Projektbeskrivelse 5 udviklingsdialoger over 2 dage 10 individuelle coachingsessioner over 2 dage I alt 5 hele fælles teamdage à 2 halve fælles teamdage à Fælles workshop/møde med hele organisationen Investering i alt inkl. køretid, forberedelse & materialer pr. leder for hele forløbet Ekskl. udgifter til kørte km samt evt. ophold og forplejning. Ved kontrakttegning i 2011 ydes en ekstra individuel coahing pr. leder

Hovedfokus: Strategi Acceleration – integreret organisations- & ledelsesudvikling. Skræddersyede ydelser og designs. Uddannelse: Cand.psych. fra Psykologisk Institut ved Århus Universitet Afhandling: “Organisatorisk systemudvikling på flere niveauer” Autoriseret arbejds- og organisationspsykolog (cand.psych.aut. )To års økonomistudier på cand.negot.- studiet ved Syddansk UniversitetscenterMediatoruddannet ved Juridisk fakultet Århus Universitet Efteruddannelse: Efteruddannet løbende i ind- og udland efter endt grunduddannelse Længerevarende efteruddannelsesforløb hos Tavistock Institute England samt hos KCC London Flere danske proceskonsulent-uddannelser, coaching og supervisionsforløb med en række forskellige autoriserede psykologer. Terapeutisk efteruddannelse. Certificeret i flere internationalt anerkendte personligheds- og teamudviklingstests. Konsulenterfaring: Femten års erfaring som konsulent og coach. MBTI og NEO PIR certificeret. Tidligere ansat i privat bedriftssundhedstjeneste samt to større private konsulenthuse. Tilknyttet Odense Universitet som ekstern underviser på idrætsstudiet i idrætspsykologi og sundhedspsykologi gennem flere år. Pt. ekstern underviser ved University College Lillebælt på Diplomlederuddannelsen. Har arbejdet med organisations- og lederudvikling i både den private og offentlige sektor og har desuden erfaring indenfor følgende fagområder: ledergrupper og lederteamudvikling, strategi implementering, direktør og leder coaching og sparring, projektledelse og -acceleration, grupperelationskonferencer og -træning, forandringsledelse, interkulturel coaching og mediation, maksimal ydeevne og stress, konfliktløsning samt proceskonsultation og træning i proceskonsultation.

2 teamdage Coaching og team Hvor er vi? Hvad vil vi være? Team hvad og hvordan? Hvor kommer vi hver især fra og hvordan skal det kombineres Teamcharter, vision, værdier, opgaven Hvad er vores ufordringer? Feedbackproces niveau 1 Teamaktiviteter Opfølgning? Udviklings dialoger ledere individuelt à 1,5 t. 1 teamdag 1 teamdag Kommunikation – hvordan, hvis ansvar,hvornår Teamets kompetenceland skab og/eller fordeling af roller/ansvar At lede uden stjerner på skulderen Teamaktiviteter Feedbackproces niveau 2 Hvordan fungerer organiseringen totalt set Ledelsen på banen Egen tid ved lejrbålet 1 Teamdag 1 Teamdag Hvor er vi nu – status og siden sidst. Konflikt eller frugtbar uenighed? Teamets strategi Evt. hvad er vores maksimale præstationsniveau? Feedback til ledelsen Vigtigt tema som har vist sig? Evt. halv dag med hvert team FællesStart Hvorfor hvordan & hvorhen 2 t. Team & coaching udvikling 2012 Lederteamet Området for voksne udviklingshæmmede Billund kommune Leder coaching Individuel- opfølgning og udvikling Individuel- opfølgning og udvikling 1,5 t.. Leder teamet opfølgning og udvikling ½ dag Leder teamet opfølgning og udvikling ½ dag