Randers Kommune Styrbar eller ikke-styrbar - det er spørgsmålet ! Byrådet den 27. august 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Advertisements

God kommunal økonomistyring
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Endeligt forslag til ”Lys i øjnene” Præsentation af politikken før høringsrunde.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
8. december 2010 på Egegård Skole
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
mellem Miljøministeriet og KL
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Indflydelse eller afmagt?
Aktuel lønudvikling og fleksible lønpakker
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Styringskrav for jobcentre
Få din kommunalpolitiker i tale! - Fra stærke meninger til indflydelse.
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
”Vi når målet – men hvordan?”
Førtidspension og fleksjob Udfordringerne
Temadag om takstberegning Herning
Kvalitetsrapport 2007 BKF januar Politikernes behov: ”Value for money!” Brugernes/borgernes behov: ”Hvad er bedst for mig?” ”Hvad skal jeg vælge?”
Puljerådsmøde - Oliebranchens Miljøpulje marts 2011 Miljøpuljerådsmøde 25. marts 2011 Oliebranchens Miljøpulje 1.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
1 Arbejdet med frednings-, planlægnings- og miljøopgaverne.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
2-01.
Budgetorientering 2015 Juni Budgetprocedure & tidsplan Maj & juni 2014:Fagudvalg og økonomivalg orienteres om og drøfter budgetsituationen for 2015.
Økonomisk status Budgetseminar august 2009
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Den kommunale vejledning om STU
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
Fokus på det specialiserede område
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
MTHSU d. 16. November 2006 Puljer i budget 2007: –Overførsler (mellem årene) –Puljer i det hele taget.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Grunde til at jeg elsker dig
Beskyttet beskæftigelse – 2015…?. TidAftaleStedBemærkninger – samtale med teknisk assistent Vibeke Nielsen og produktionschef Bo Nørregaard.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Randers Kommune Evaluering af Randers Modellen 2. December 2009.
Budget, økonomi og økonomistyring i Region Hovedstaden v/ økonomidirektør Peter Mandrup Jensen Regionsældrerådet den 10. marts 2010.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Overtrædelse af menneskerettigheder i Tibet
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
2. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Introduktion Kommunens budget og økonomistyring
Orientering omkring Budget
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Randers Kommune Styrbar eller ikke-styrbar - det er spørgsmålet ! Byrådet den 27. august 2009

2 Randers Kommune Økonomistyring Styrbar / ikke-styrbar Rammer / ikke-rammer 0% 100%

3 Randers Kommune Det specialiserede social område Særligt tema i årets kommuneaftale, hvor det er aftalt: Området er styrbart, derfor krav om opbremsning af udgifterne Værktøjer til bedre styring: Regeringen tager medansvar Ændring af regler for handle/betalingsansvar Udgiftsudviklingen skal drøftes hvert kvartal i byrådet Styringsredskaber

4 Randers Kommune Særligt tema i Randers Kommune Besluttet, at der udarbejdes en budgetanalyse på børneområdet Ved 1. budgetkontrol besluttet i byrådet den 22. juni: at direktionen anmodes om at komme med oplæg om ændring af principper for styring af ikke-rammebelagte områder at udvalgene anmodes om skærpet opmærksomhed, så det reviderede budget holdes resten af året

5 Randers Kommune Økonomistyring Aktuelle status: Alt er rammebelagt Undtagen: Indkomstoverførsler på det sociale område (eksempler kontanthjælp/aktivering, førtidspension og sygedagpenge) Tilbud til voksne med særlige behov – Handicappede og Misbrugsområdet Forebyggende foranstaltninger og anbringelser af udsatte børn og unge Vidtgående specialundervisning/specialpædagogisk bistand. Aktivitetsbestemt medfinansiering på sundhedsområdet

6 Randers Kommune Økonomistyring Rammebelagte områder: Finansiering af merforbrug: indenfor eget udvalgs område Overførselsadgang fra år til år Ikke-rammebelagte områder Finansiering af merforbrug: indenfor det samlede kommunale budget Ingen overførsel

7 Randers Kommune Indkomstoverførsler sammenligning med andre kommuner Randers bruger flest kroner pr. indbygger – i alt 850 mio. kr. i 2008 Indkomstoverførsler: Kontanthjælp, aktivering, fleksjob, ledighedsydelse, førtidspension, sygedagpenge, boligsikring og boligydelse

8 Randers Kommune Udsatte børn og unge sammenligning med andre kommuner Randers bruger klart flest kroner pr årig – i alt ca 280 mio. kr. (i 2010 PL) Nedenstående tabel viser nettodriftsudgifter (ex refusion) i regnskab 2008 pr årig

9 Randers Kommune Udsatte børn og unge Da budgettet er på ca. 200 mio. kr. er merudgiften i Randers på grund af højere vækst ca. 30 mio. kr./år som vi skal finde på driften. Udsatte børn og unge omfatter her KL’s definition og dermed både den del, som hører under Børn & Skoleudvalget og den del som hører under Socialudvalget

10 Randers Kommune Voksen handicap og udsatte grupper sammenligning med andre kommuner Randers er blandt de kommuner, der bruger flest kroner pr årig – i alt ca 500 mio. kr. (i 2010 PL) Nedenstående tabel viser nettodriftsudgifter (ex refusion) i regnskab 2008 pr årig

11 Randers Kommune Voksne handicappede og udsatte grupper Da budgettet er på ca. 400 mio. kr. er merudgiften i Randers på grund af højere vækst ca. 30 mio. kr./år som vi skal finde på driften. Området omfatter her KL’s definition

12 Randers Kommune Gøgeungeeffekt Vækst på det specialiserede område har været langt højere end normalområderne Fortrænger udgifterne på de øvrige områder Dette er ikke en prioriteret vækst!

13 Randers Kommune 2 konkrete eksempler Assentoft børnene i 2007 Støttetimer til 2 børn - hidtil hver sin klasse, men nu i én klasse psykolog anbefaler samme antal timer som hidtil Ledelsen omgør beslutning til et mindre antal timer end hidtil under hensyn til samme klasse og budgettet Forældre gik til avis og TV2ØJ Ledelsens beslutning blev annulleret efter rådgivning fra politikere – senere tillægbevilling i byrådet ABB barnet i 2008/9 Forsøgsbehandling udløb ult Dyr enkeltpersonløsning uden anerkendt effekt Forældre og pårørendeforening skriver og skriver til BSudvalg og ØKU BS-udvalg oversender sagen til ØKU, som siger nej

14 Randers Kommune 8 gyldne regler Regel nr. 1 Børn og unge området er så styrbart, som kommunalbestyrelsen gør det til.

15 Randers Kommune 8 gyldne regler Regel nr. 2 Organisationen skal tilpasses til kommunalbestyrelsens målsætninger.

16 Randers Kommune 8 gyldne regler Regel nr. 3 Bevillinger på børn og unge området er bindende og ikke vejledende — præcis som på alle andre områder.

17 Randers Kommune 8 gyldne regler Regel nr. 4 Faglighed og økonomi skal gå hånd i hånd, når der visiteres til tilbud.

18 Randers Kommune 8 gyldne regler Regel nr. 5 Dyre beslutninger bør træffes i samråd — enten i et visitationsteam eller et visitationsudvalg.

19 Randers Kommune 8 gyldne regler Regel nr. 6 Beslutninger om valg af anbringelsestyper bør med jævne mellemrum tages op til fornyet overvejelse.

20 Randers Kommune 8 gyldne regler Regel nr. 7 Budgettet bør være et aktivt styringsredskab — sæt priser og mængder på alt.

21 Randers Kommune 8 gyldne regler Regel nr. 8 Løbende afrapportering om aktivitetsudvikling og økonomi er et "must”.

22 Randers Kommune 8 gyldne regler 1.Børn og unge området er så styrbart, som kommunalbestyrelsen gør det til. 2.Organisationen skal tilpasses til kommunalbestyrelsens målsætninger. 3.Bevillinger på børn og unge området er bindende og ikke vejledende - præcis som på alle andre områder. 4.Faglighed og økonomi skal gå hånd i hånd, når der visiteres til tilbud. 5.Dyre beslutninger bør træffes i samråd - enten i et visitationsteam eller et visitationsudvalg. 6.Beslutninger om valg af anbringelsestyper bør med jævne mellemrum tages op til fornyet overvejelse. 7.Budgettet bør være et aktivt styringsredskab - sæt priser og mængder på alt. 8.Løbende afrapportering om aktivitetsudvikling og økonomi er et "must”.

23 Randers Kommune Spørgsmål til politisk debat Styrbart eller ikke-styrbart Spørgsmål 1 Er området så styrbart, som man gør det til? Spørgsmål 2 Hvordan kan man snakke serviceniveau – er den dyreste foranstaltning ikke altid den bedste? Spørgsmål 3 Hvem skal fastlægge serviceniveauet – byrådet eller fagudvalget?

24 Randers Kommune Spørgsmål til politisk debat Prioritering Spørgsmål 4 Hvordan kan politikerne være med til at prioritere uden at skulle sagsbehandle enkeltsager? Spørgsmål 5 Hvordan får man merudgifter på specialområdet vejet op imod besparelser på normalområdet?? Spørgsmål 6 ?

25 Randers Kommune Spørgsmål til politisk debat Information og pressehåndtering Spørgsmål 7 Hvordan og hvor ofte ønsker udvalg og byråd at blive orienteret om udviklingen? Spørgsmål 8 Hvordan og hvem håndterer enkeltsagerne, når de dukker op i pressen? Spørgsmål 9 Hvor ligger modstanden mod at styre noget mere, og hvad kan vi gøre, for at gøre det til en fælles opgave for byråd, ledelse og medarbejdere?

26 Randers Kommune Videre forløb – styring af ikke-rammebelagte områder Direktionen udarbejder et oplæg til nyt sæt styringsregler, som fremlægges for Økonomiudvalget den 19. oktober Høring i udvalg og mED-stystem i november Drøftelse på byrådstemamøde den 5. november Vedtagelse i ØKU og byråd