Videoanalyse efter VIKOM´s principper:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
- gennem Marte Meo metoden
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
kursusmateriale til plejefamilier
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Omgangstone og kollegialitet
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forår i København
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Skolen og den sociale arv
Hvordan spørger man anerkendende?
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Lærings- og praksisfortælling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Pædagogens univers.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Relations kompetencer
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Læring gennem registrering og indberetning
Rita Buhl 22. september 2018.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Videoanalyse efter VIKOM´s principper: Hensigten med at analysere videoklip i team er: At få en forståelse af, hvad personen med multiple funktionsnedsættelser uden et talesprog føler, gør og tænker At få en forståelse af samspilspartnerens betydning for og indflydelse på dette At få ideer til og viden om, hvordan samvær, omsorg, pædagogiske aktiviteter og undervisning kan tilrettelægges, så livet bliver meningsfuldt for alle parter KC region H,Kirsten Delfour, 20.11.2011

KC region H,Kirsten Delfour, 20.11.2011 Videoanalyse efter VIKOM´s principper Målet er: Via analyse af grundlæggende samspilstemaer at få drøftet teammedlemmernes forskellige opfattelser og prøvende tolkninger og nå frem til en forståelse af forskellene. Målet er således ikke at nå til enighed om ”laveste fællesnævner”, men at åbne for bredde og variation. De prøvende fortolkninger lægges til grund for arbejdsteser om barnets/den unges potentialer, kompetencer, interesser og særlige behov. På baggrund af egne og teamets refleksioner foreslås ændringer, der implementeres og medfører ny specialpædagogisk praksis. KC region H,Kirsten Delfour, 20.11.2011

Hvad kan videoanalyse af samspil bruges til: At iagttage handlinger og udtryk hos personen, som vi som samspilspartnere reagerer på At iagttage handlinger og udtryk hos os selv i samspillet At iagttage handlinger og udtryk hos personen, som vi som samspilspartnere kan handle og reagere på, og hvor vi kan lægge betydning ind og lave en prøvende fortolkning At opdage nye kompetencer hos personen At indkredse personens særlige behov i relationen – hvad skal der til for at kontakt og samspil opstår At indkredse alternative og støttende kommunikationsformer, vi vil introducere KC region H,Kirsten Delfour, 20.11.2011

Hvad kan videoanalyse af samspil bruges til, fortsat: At indkredse personens dominerende motiv for samspil og kommunikation i forskellige situationer med forskellige samspilspartnere At indkreds barnets/den unges måder at bruge sine sanser på At udvikle fælles sprog i teamet og med de pårørende til beskrivelse af personens kommunikations- måde Tag udgangspunkt i situationer, der lykkes - Hvorfor går det godt ? Hvad gjorde jeg eller den anden ? - Spørg til hvad personen gør i samspillet – så bliver personen opmærksom på det og får tillid til egne evner Husk: Der findes ikke noget som mennesker gør, som ikke har mening og et meningsfuldt liv består af meningsfulde øjeblikke. (Per Lorentzen) KC region H,Kirsten Delfour, 20.11.2011