UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Refleksion i kommunikationen
Advertisements

Præsentation af materialer på personalemøde
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Prioritering.
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Udviklingsplaner Sønderborg
Det autentiske menneske
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Darum skole 4. november 2013.
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Projektlederens rolle(r)
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE I ARRESTOMRÅDERNE Kriminalforsorgen Intro Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Præsentation af materialer på personalemøde
Program - ICDP International Childhood Development Program
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
- et udviklings- og dialogværktøj
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Læringspunkter modul 1-5
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Lederkonferencen 9. juni 2010
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Forløb Forløb FORLØB - Efteråret FLIS Basisforløb
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalemøde – opfølgning på MTU
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent, LedelsesAkademiet Lillebælt , tlf.: 20 41 76 75, e-mail: jenl@tietgen.dk ! Udarbejdet af underviser Jens Kristian Kristiansen, EAL

Det personlige lederskab Teamets åbningsbalance og samarbejdet omkring lederskab

Situationen: Der er et behov for en større fælles forståelse for Enhedens vilkår og de samlede resultater der skal nås i enheden Standarder mv. omkring ledelse af medarbejdere i de processer som er forudsætningen for at levere ydelser Det personlige lederskab som den enkelte og lederteamet skal levere for at arbejde med udviklingen af medarbejdere og processer for opnåelsen af resultater Manage-ment Leadership Processer Resultater

Forløbet tager udgangspunkt i udfordringer i forhold til resultater, processer og lederskab og giver samtidigt den enkelte mulighed for at erkende egen del og lod i dette, samt egne og lederteamets behov for uddannelse og udvikling som understøtter arbejdet med resultater. Metoden for dette vil være, at det tydeliggøres for den enkelte hvad der af overordnet ledelse er de definerede mål for resultater samt hvad der af ledelsen ses som væsentlige udfordringer og mulige indsatser. Deltagerne får på første dag i forløbet mulighed for at arbejde med dette og selv komme med input til den videre proces. Det videre forløb vil med baggrund i input fra Dag 1, sammensætter det efterfølgende forløb En anerkendende og involverende proces med gensidig forventningsafstemning, hvor mål er definerede, men deltagerne og lederteams er med til at formulere indsatser!

Dagens program og formål Forventninger til dagen/forløb Åbningsbalance Velkommen Underviserne Deltagerne Uddannelsen Dagens program og formål Forventninger til dagen/forløb Åbningsbalance Virkeligheden og udfordringer Kriminalforsorgens vision, retning og mål Ledergruppens sammensætning og udfordringer Højdepunkter, udfordringer og fremtid Roller og forventningsafstemning i ledergruppen Lederteamets ønsker og behov Personlige udfordringer, ønsker og behov Opsamling og refleksioner

Om forløbet AU ledelse i praksis? 1 dag Op-sam-ling 2 dage 2 dage Hold 1 RKV? 1 dag 2 dage 2 dage Hold 2 Andet? I alt 5 undervisningsdage. På undervisningsdagene er der gennemgang af værktøjer og metoder samt øvelser og træning af metoder og værktøjer. Mellem modulerne afprøves metoder og værktøjer i egen enhed.

Det store billede Formål Kalibrere verdensbilleder på aktuel situation og udfordringer i forhold til resultater Chef fremlægger sit verdensbillede - dialog i teamet. ? Efterfølgende arbejder lederteamet med at vælge og udvikle lederskab for at nå målene De ledelsesmæssige udfordringer Team/personlig

Lederskab og målsætning Manage-ment Leadership Processer Resultater Nøgle- resultater Processer Lederskab: Sind / adfærd Kunsten at balancere mellem det hårde og det bløde

Øvelse: Teammøder og personprofiler - teamet sammen Kom med eksempler på adfærd ved Jeres møder som er; Rød , Grøn, Blå, Gul Hvilken betydning har det for Jeres møder, at deltagerne har forskellige præferencer? Hvor gode er I til at anerkende og værdsætte deltagernes forskelligheder/præferencerne? Hvordan kan I eventuelt blive bedre til dette?

Ledergruppen udvikling og resultater Fortid, nutid og ønsker for fremtid Mest betydningsfulde højdepunkter (Fortid) Udfordringer og vanskelige perioder (Fortid) Hvor er vi lige nu? (Nutid) Ønsker for det fremtidige samarbejde (Fremtid)

Ledelsesudvikling Fortid Nutid Fremtid Historier og ord der beskriver betydningsfulde ledelsesrelaterede højdepunkter Historier og ord der beskriver ledelse og lederskab i dag Historier og ord der beskriver den fremtidige ledelse Historier og ord der beskriver ledelsesmæssige udfordringer og episoder der har været vanskelige

DC Forventningsafstemning og roller Fælles Verdensbillede: Roller Chef alene 30 min - egen rolle ledere-rolle + score Lave planche Ledere i gruppe 30 min - egen rolle Chef-rolle + score Lave planche Fælles Verdensbillede: Roller Behov Adfærd & Indsatser DC 10 min: Chef fortæller. Ledere lytter. 10 min: Ledere fortæller. Chef lytter. 10 min: dialog om fælles erkendelser og indsatser PLENUM 15 min fremlæggelse: forventer vi det samme + hvor kan vi udvikle

Min rolle som: xxx

Forventningsafstemning til: Prioritering 1-5 / score 1-5 xxx

Forventningsafstemning og roller Udfyldes af Chef Udfyldes af Leder Afklaring Udfordring

Lederteams ønsker og behov Emner og temaer Emner og temaer Emner og temaer Emner og temaer

Personlige udfordringer, ønsker og behov Personlig udviklingsplan Uddannelse Udforskning Udfordring Udvikling

Personlig udviklingsplan Mine personlige styrker Overordnede mål for min udvikling Personlige ledelsesudfordringer Udfordringer Aktiviteter Mål Faglige ledelsesudfordringer Udfordringer Aktiviteter Mål Sociale ledelsesudfordringer Udfordringer Aktiviteter Mål

Kompetenceudvikling ud fra et styrkebaseret perspektiv Hvis man har et styrkebaseret perspektiv på menneskelig udvikling, bygger man ifølge Marcus Buckingham på følgende to antagelser: Alle personers talenter er vedvarende og unikke Alle personers største vækstmuligheder ligger indenfor områderne af hans/hendes største styrker Peter Drucker – afdød ledelsesguru har sagt: Den vigtigste ledelsesopgave er at bygge så meget på styrkerne, at svaghederne bliver uinteressante

Forberedelse til Modul 1 Forventningsafstemning og Lederteams ønsker og behov renskrives Eventuelle personlige udviklingsplaner ajourføres og medbringes Beskriv jeres personlige ”ledelsesmanifest” – en halv til trekvart A4-side, hvor I beskriver, hvad I står på mål for som ledere, og hvilke mål og værdier I arbejder med Chefgruppen har ansvaret for at dette gøres