UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent, LedelsesAkademiet Lillebælt , tlf.: 20 41 76 75, e-mail: jenl@tietgen.dk ! Udarbejdet af underviser Jens Kristian Kristiansen, EAL
Det personlige lederskab Teamets åbningsbalance og samarbejdet omkring lederskab
Situationen: Der er et behov for en større fælles forståelse for Enhedens vilkår og de samlede resultater der skal nås i enheden Standarder mv. omkring ledelse af medarbejdere i de processer som er forudsætningen for at levere ydelser Det personlige lederskab som den enkelte og lederteamet skal levere for at arbejde med udviklingen af medarbejdere og processer for opnåelsen af resultater Manage-ment Leadership Processer Resultater
Forløbet tager udgangspunkt i udfordringer i forhold til resultater, processer og lederskab og giver samtidigt den enkelte mulighed for at erkende egen del og lod i dette, samt egne og lederteamets behov for uddannelse og udvikling som understøtter arbejdet med resultater. Metoden for dette vil være, at det tydeliggøres for den enkelte hvad der af overordnet ledelse er de definerede mål for resultater samt hvad der af ledelsen ses som væsentlige udfordringer og mulige indsatser. Deltagerne får på første dag i forløbet mulighed for at arbejde med dette og selv komme med input til den videre proces. Det videre forløb vil med baggrund i input fra Dag 1, sammensætter det efterfølgende forløb En anerkendende og involverende proces med gensidig forventningsafstemning, hvor mål er definerede, men deltagerne og lederteams er med til at formulere indsatser!
Dagens program og formål Forventninger til dagen/forløb Åbningsbalance Velkommen Underviserne Deltagerne Uddannelsen Dagens program og formål Forventninger til dagen/forløb Åbningsbalance Virkeligheden og udfordringer Kriminalforsorgens vision, retning og mål Ledergruppens sammensætning og udfordringer Højdepunkter, udfordringer og fremtid Roller og forventningsafstemning i ledergruppen Lederteamets ønsker og behov Personlige udfordringer, ønsker og behov Opsamling og refleksioner
Om forløbet AU ledelse i praksis? 1 dag Op-sam-ling 2 dage 2 dage Hold 1 RKV? 1 dag 2 dage 2 dage Hold 2 Andet? I alt 5 undervisningsdage. På undervisningsdagene er der gennemgang af værktøjer og metoder samt øvelser og træning af metoder og værktøjer. Mellem modulerne afprøves metoder og værktøjer i egen enhed.
Det store billede Formål Kalibrere verdensbilleder på aktuel situation og udfordringer i forhold til resultater Chef fremlægger sit verdensbillede - dialog i teamet. ? Efterfølgende arbejder lederteamet med at vælge og udvikle lederskab for at nå målene De ledelsesmæssige udfordringer Team/personlig
Lederskab og målsætning Manage-ment Leadership Processer Resultater Nøgle- resultater Processer Lederskab: Sind / adfærd Kunsten at balancere mellem det hårde og det bløde
Øvelse: Teammøder og personprofiler - teamet sammen Kom med eksempler på adfærd ved Jeres møder som er; Rød , Grøn, Blå, Gul Hvilken betydning har det for Jeres møder, at deltagerne har forskellige præferencer? Hvor gode er I til at anerkende og værdsætte deltagernes forskelligheder/præferencerne? Hvordan kan I eventuelt blive bedre til dette?
Ledergruppen udvikling og resultater Fortid, nutid og ønsker for fremtid Mest betydningsfulde højdepunkter (Fortid) Udfordringer og vanskelige perioder (Fortid) Hvor er vi lige nu? (Nutid) Ønsker for det fremtidige samarbejde (Fremtid)
Ledelsesudvikling Fortid Nutid Fremtid Historier og ord der beskriver betydningsfulde ledelsesrelaterede højdepunkter Historier og ord der beskriver ledelse og lederskab i dag Historier og ord der beskriver den fremtidige ledelse Historier og ord der beskriver ledelsesmæssige udfordringer og episoder der har været vanskelige
DC Forventningsafstemning og roller Fælles Verdensbillede: Roller Chef alene 30 min - egen rolle ledere-rolle + score Lave planche Ledere i gruppe 30 min - egen rolle Chef-rolle + score Lave planche Fælles Verdensbillede: Roller Behov Adfærd & Indsatser DC 10 min: Chef fortæller. Ledere lytter. 10 min: Ledere fortæller. Chef lytter. 10 min: dialog om fælles erkendelser og indsatser PLENUM 15 min fremlæggelse: forventer vi det samme + hvor kan vi udvikle
Min rolle som: xxx
Forventningsafstemning til: Prioritering 1-5 / score 1-5 xxx
Forventningsafstemning og roller Udfyldes af Chef Udfyldes af Leder Afklaring Udfordring
Lederteams ønsker og behov Emner og temaer Emner og temaer Emner og temaer Emner og temaer
Personlige udfordringer, ønsker og behov Personlig udviklingsplan Uddannelse Udforskning Udfordring Udvikling
Personlig udviklingsplan Mine personlige styrker Overordnede mål for min udvikling Personlige ledelsesudfordringer Udfordringer Aktiviteter Mål Faglige ledelsesudfordringer Udfordringer Aktiviteter Mål Sociale ledelsesudfordringer Udfordringer Aktiviteter Mål
Kompetenceudvikling ud fra et styrkebaseret perspektiv Hvis man har et styrkebaseret perspektiv på menneskelig udvikling, bygger man ifølge Marcus Buckingham på følgende to antagelser: Alle personers talenter er vedvarende og unikke Alle personers største vækstmuligheder ligger indenfor områderne af hans/hendes største styrker Peter Drucker – afdød ledelsesguru har sagt: Den vigtigste ledelsesopgave er at bygge så meget på styrkerne, at svaghederne bliver uinteressante
Forberedelse til Modul 1 Forventningsafstemning og Lederteams ønsker og behov renskrives Eventuelle personlige udviklingsplaner ajourføres og medbringes Beskriv jeres personlige ”ledelsesmanifest” – en halv til trekvart A4-side, hvor I beskriver, hvad I står på mål for som ledere, og hvilke mål og værdier I arbejder med Chefgruppen har ansvaret for at dette gøres