Dannelse og kompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Læsning i danskfaget i Island
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Litteratur og medier i et dannelsesperspektiv
Faglig læsning Dagsorden
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dannelse og kompetencer i fiktive tekster til unge
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Kladde til informationsdias
Projektopgave klasse.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Lærerprofessionen - en definition.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Drama og æstetiske læreprocesser
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Myten om de lugtende sko
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Elevforudsætninger og Kompetencer i dansk
Indføring i fagets didaktik
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Deltagerstyret undervisning
Naja Marie Aidt Bavian.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Karl Henrik Flyums model
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Fortællinger og genrer
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Danskfagets didaktik – grundpositioner
Projektvejledning på performance-design
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Lærerprofessionen.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Social- og sundhedshjælper retning
Årsplan – en kort en lang
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Videnskabsteori & metode
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik
Digital dannelse i dansk
Hvorfor dansk på GF1?.
Digital dannelse i gymnasiet
Et undervisningsforløb med udgangspunkt i realityserien De unge mødre.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Dannelse og kompetencer I dansk…

Opgave til uge 37 vi skal forberede undervisning til 7.a, der tager udgangspunkt i en tese, der hedder: Læsning er en grundlæggende meningssøgende aktivitet, og det handler om at kunne læse på, mellem og bagved linjerne. Udfordringen er nu: Hvordan kan vi tilrettelægge undervisning ud fra en tekst, hvor eleverne får en forståelse af, havd det vil sige at læse på, mellem og bagved linjerne? Hver studiegruppe skal undervise en gruppe elever ud fra en tekst, vi udvælger (for nemhedens skyld skal det være en kort fortælling/ en novelle af en slags)

Kompetencer i dansk – stikord Dannelse og kompetencer hænger sammen Kompetencetænkningen er en måde at operationalisere og konkretisere dannelsestænkningen Kompetetænkningen beskæftiger sig med de kompetencer, mennesket har brug for at være et godt menneske i det senmoderne samfund Vi har alle min. 5 identiteter: Arbejderen, personen, borgeren, æstetikeren og forbrugeren

Kompetencer i dansk – stikord Danskfaget og dets udøvere kan bidrage med tre typer kompetencer: Sociale kompetencer Fortolkningsmæssige kompetencer Kommunikative kompetencer

Kompetencer i dansk – stikord Kulturteknikker Færdigheder Kompetencer Diskuter forskellen mellem disse!

Kompetencer i dansk – stikord Danskfagets kerne er: ”…at bidrage til at eleverne udvikler en række kompetencer gennem arbejde med tekster i givne genrer og produceret i givne modaliteter”

Kompetencer i dansk – stikord Danskfagets særlige stofområde er tekster… I forskellige genrer… og modaliteter og medier… Der er: Fiktive/ poetiske tekster Offentlige tekster Semioffentlige tekster Interaktive tekster Private tekster

Kompetencer i dansk – stikord 3 perspektiver i denne tænkning: Begrundelser for valg af undervisningsindhold Begrundelser for valg af undervisningsmetoder Danne grundlag for refleksion i og over undervisningen Samtlige perspektiver kan arbejdes med ved hjælp fra kompetencehjulet eller fig. 1 s.12

Kompetencer i Dansk Sociale kompetencer: Samarbejds- og netværkskompetencer Etisk kompetence Empatisk kompetence Interkulturel kompetence (Bundsgaard m.fl. 2009:12)

Kompetencer i Dansk Fortolkningsmæssige kompetencer Hermeneutisk kompetence Narrativ kompetence Scenariekompetence Æstetisk kompetence (Bundsgaard m.fl. 2009:12)

Kompetencer i Dansk Kommunikative kompetencer Produktiv kompetence Konsumptiv kompetence Kritisk kompetence Informationskompetence (Bundsgaard m.fl. 2009:12)

Eksempel Undervisningsformen ”rollespil” kan bidrage til at fremme den empatiske kompetence. Indholdsvalget ”den grimme ælling” (læsning af) kan bidrage til de fortolkningsmæssige kompetencer, især den hermeneutiske og den narrative. Men måske også de sociale kompetencer Pointen er, at kompetencetænkningen skal være et redskab til at give undervisningen retning! Det er en slags mål man sætter op – Hvilke kompetencer kan jeg som lærer bidrage med hos eleverne, når jeg vælger dette indhold og denne form for min undervisning?

Det var en mundfuld… Gruppearbejde: Læs ”Historien om en moder” Brainstorm over historien: Genre, tema, klassetrin, hvorfor læse denne tekst med elever? … to be continued

Gruppearbejde Udarbejd i gruppen en mini-skitse til et undervisningsforløb. Der skal være: Overordnende mål – skal hentes i kompetencerne Forslag til 2 undervisningsaktiviteter (inkl. Beskrivelse af undervisningsform) omkring teksten – aktiviteterne skal forsynes med mål hentet i kompetencerne

Opsamling