Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGudrun Petersen Redigeret for ca. et år siden
1
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer og offentlige institutioner Er en medlemsbaseret virksomhed – har i øjeblikket 158 medlemsvirksomheder Har 30 ansatte i København og Malmø
2
Læs mere på www.iff.dk
3
Morten Grønborg Projektleder Arbejds- og interessefelter Storytelling Branding og anti-branding Det immaterielle i erhvervslivet Fremtidsforskning og scenarier
4
Agenda 2 x 35 minutters oplæg Spørgsmål før/under/efter Emner 1. Bag storytelling som buzzword 2. Branding: Fortid-nutid–fremtid Mål Afklaring og forståelse
5
1. halvleg: Bag storytelling som buzzword Buzzword: "Et ord, der inden for et specielt emneområde foregiver at henvise til noget meget vigtigt, men som ofte er svært at forstå – og som ingen i realiteten rigtig ved, hvad betyder"
6
1: "Noget meget vigtigt”
7
”Storytelling i strategisk udvikling” ”Art and business med mål og mening” ”Storytelling og teambuilding” ”Storytelling og produktmarkedsføring” ”Kaosnavigation gennem storytelling”
8
HVORFOR? Hvorfor kan storytelling betale sig? Fordi storytelling handler om livet!
9
Livet, som vi fortæller det
10
Livet, som det er
11
Livet er komplekst og meningsløst Det kan vi ikke holde ud! Det er menneskeligt at søge efter orden og mening. Derfor konstruerer vi verden! Vi konstruerer verden narrativt – og vi er født med den egenskab
12
Albert Michottes forsøg
14
Den narrative konstruktion af virkeligheden Pointen: Mennesket skaber mening gennem narrativer – også i begivenheder, der er meningsløse
15
” Det er først og fremmest gennem vore fortællinger, vi konstruerer en version af os selv i verden – og det er gennem sine fortællinger, en kultur giver sine medlemmer model for identitet og handling” Jerome Bruner (1999) Kort sagt: Vi er, hvad vi fortæller – og hvad vi bliver fortalt
16
Problem: Ingen fortæller os noget længere – vi er frie til at vælge
17
Livet er ikke længere et fællesskabs- projekt – men et individuelt projekt Hvad er meningen med livet? Hvor skal vi hen? ?
19
”Når fællesskabet bryder sammen, opfindes identiteten” Jock Young
20
Storytelling - what’s new? INTET Det eneste lille nyhed er, at historiens udbyderne er skiftet
21
SAMFUND PrivatOffentligt Intimsfæren SocialsfærenPolitisk offentlighed Kulturel offentlighed (Virksomheder)(Presse + politik) (Kunst + kultur) (Os selv) The Brand Story Ideologi Litteraturen Religion
22
2: "Som ofte er svært at forstå" ”Storytelling handler om, at virksomheder skal til at digte en masse historier om sig selv” ”Storytelling handler om at dykke ned i sin virksomheds historie, støve den af og bruge den i kommunikationen til omverdenen” ”En historie er noget, der starter med Der var engang..." Udsagn, der er med til at skabe uklarhed:
23
Kontrakt Kontraktbrud Uderummet Bodsvandring Retablering af kontrakt Stikord: Tid – Konflikt – Én fortæller En simpel model på en historie Litterært:
24
3: "Som ingen i realiteten rigtig ved, hvad betyder" Helt overordnet: Der eksisterer TO slags storytelling
25
Storytelling # 1: Historien som strategisk kommunikationsredskab (retorik)
26
Storytelling # 2: Konstruktion af identitet og fællesskab
27
Storytelling som strategisk kommunikationsredskab Storytelling til konstruktion af identitet og fællesskab #1#2
28
Storytelling som strategisk kommunikationsredskab Storytelling til konstruktion af identitet og fællesskab Interaktiv storytelling? UDNYT: Den narrative konstruktion af virkeligheden
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.