Inquiry Based Science Education - IBSE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Almen studieforberedelse
Individuel uddannelsesplan
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Eksamensspørgsmål Hvordan er levevilkårene langs Jordens pladegrænser? 1. Begrund problemstillingens relevans og aktualitet 2. Redegør for de centrale.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Almen studieforberedelse
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Inquiry based science education
Videnskabsteori og faglige metoder
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Økonomiske kompetencer
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Karl Henrik Flyums model
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
- Klimaet og den globale opvarmning
Vejledning i projektarbejde
Råstoffer og bæredygtighed
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Konference om Almen Studieforberedelse
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Inquiry Based Science Education
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Introduktion til opgaveskrivning
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Fagdidaktisk kursus i biologi
Fra vejledning til biologi c
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
SKABELON.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Den naturvidenskabelige metode
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Talentudvikling SOSU elever.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Inquiry Based Science Education - IBSE

Men først skal bordene flyttes rundt! Vi skal bruge fire grupper

Inquiry Based Science Education - IBSE Naturvidenskabelig didaktik Konstruktivisme

IBSE? Hvorfor nu det? Naturvidenskabelig viden er vigtig for vækst i samfundet Der er for få der vælger naturvidenskab i deres videre uddannelse De, der vælger det, lærer ikke nok

Så hvad kan IBSE? Få eleverne til at stille spørgsmål ud fra deres viden/hverdagsforestillinger Skabe ejerskab – baserer sig på elevernes egne ideer/iagttagelser Deltagerstyret – stor grad af selvstændighed Problembaseret og undersøgelsesbaseret

Hvad tror I? Engagerer eleverne? Får dem til at stille spørgsmål og udpege problemstillinger?

IBSE´s vigtigste pointer Elever engageres i at stille spørgsmål Elever indsamler evidens via eksperimenter, observationer o.a Eleverne formulerer forklaringer ud fra deres undersøgelser Eleverne knytter forklaringer til videnskabelige teorier og viden Eleverne kommunikerer forklaringer

5E-modellen Er en konkret model for hvordan man kan organisere IBSE i praksis Andre modeller som f.eks. cooperativ learning kan også bruges til IBSE

5E-modellen E E E E E Engagement (vække nysgerrighed) Exploration (undersøgelse) Explanation (forklaringsmodeller) Elaboration (anvendelse/vurdering/perspektivering) Evaluation Fange, forske, forklare, forarbejde, evaluere - Arbejdet behøver ikke at foregå lineært E

Engagement Hvordan vil I præsentere eleverne for hvad osmose er uden at: Forklare hvad osmose er Give definitioner og svar Konkludere Men snarere: Skabe interesse Generere nysgerrighed Få eleverne til at rejse spørgsmål Identificere hvad eleverne ved og tror de ved (forforståelse)

Exploration På hvilke måder kan I lade eleverne undersøge hvad osmose uden selv at: Give svar Forklare hvordan de skal løse problemer og finde svar Men snarere: Få eleverne til at arbejde sammen om en løsning uden direkte at instruere dem. Stille snedige spørgsmål der kan lede dem i den rigtige retning (skabe kognitive konflikter)

Explanation Hvordan kan I lade eleverne forklare resultaterne af undersøgelserne og svarene på deres spørgsmål uden at: Acceptere forklaringer der ikke er valide (det er naturvidenskab!) Dreje og omformulere deres forklaringer Men snarere: Opfordre eleverne til at give forklaringer med deres egne ord. Stille spørgsmål til validiteten af og argumenter for deres forklaringer. Hjælpe dem til, ved hjælp af deres egne forklaringer og deres erfaringer fra de to første E’er, at nå frem til en gyldig definition og forklaring af osmose.

Elaboration Hvordan kan I få eleverne til at elaborere på de definitioner og forklaringer de er nået frem til, så de: vurderer deres måde at finde frem til definitionen og forklaringen, oplever hvordan deres nye viden kan anvendes i andre biologiske sammenhænge og perspektiverer, f.eks. til en hverdagsbetydning af fænomenet osmose.

Evaulation Formativ evaluering Metoden er til dels selvevaluerende, da eleverne løbene får efterprøvet deres nye viden på nye niveauer. Evaluering er ikke hverken mere eller mindre vigtig ved 5E modellen end ved andre metoder. Udnyt muligheden for at få eleverne til at reflektere over hvornår og på hvilken måde de lærte noget nyt (meta…)

Eksempler på konkrete forløb Hvad er liv? Hvad er stress? Hvad kan DNA bruges til?

De fem E-er – et eksempel: E1 - Engagement: film, artikler, tekster, spørgeskemaundersøgelse på skolen eller i hjemmet (hvad ved I om…), brainstorm på baggrund af en ting eller en begrænsning E2 – Exploration: Vis måleudstyr og forklar funktion, læs om andres eksperimenter, observer E3 - Explanation: Posterudstilling med forklaringer. Bedøm hinandens postere, giv peer feed back- tilbage og arbejde med posters E4 – Elaboration: Perspektivering af forklaringerne – find den gode historie

Skal alting IBSE´s? Hvad ser I af muligheder? Hvad ser I af begrænsninger?

Lyst til at læse mere: http://www.ind.ku.dk/mona/2010/MONA-2010-4-Inquiry-basedScienceEducation.pdf/ http://www.insero.dk/Images/Dokumenter/Introduktion%20til%20IBSE.pdf http://faculty.mwsu.edu/west/maryann.coe/coe/inquire/inquiry.htm