Inquiry Based Science Education - IBSE
Men først skal bordene flyttes rundt! Vi skal bruge fire grupper
Inquiry Based Science Education - IBSE Naturvidenskabelig didaktik Konstruktivisme
IBSE? Hvorfor nu det? Naturvidenskabelig viden er vigtig for vækst i samfundet Der er for få der vælger naturvidenskab i deres videre uddannelse De, der vælger det, lærer ikke nok
Så hvad kan IBSE? Få eleverne til at stille spørgsmål ud fra deres viden/hverdagsforestillinger Skabe ejerskab – baserer sig på elevernes egne ideer/iagttagelser Deltagerstyret – stor grad af selvstændighed Problembaseret og undersøgelsesbaseret
Hvad tror I? Engagerer eleverne? Får dem til at stille spørgsmål og udpege problemstillinger?
IBSE´s vigtigste pointer Elever engageres i at stille spørgsmål Elever indsamler evidens via eksperimenter, observationer o.a Eleverne formulerer forklaringer ud fra deres undersøgelser Eleverne knytter forklaringer til videnskabelige teorier og viden Eleverne kommunikerer forklaringer
5E-modellen Er en konkret model for hvordan man kan organisere IBSE i praksis Andre modeller som f.eks. cooperativ learning kan også bruges til IBSE
5E-modellen E E E E E Engagement (vække nysgerrighed) Exploration (undersøgelse) Explanation (forklaringsmodeller) Elaboration (anvendelse/vurdering/perspektivering) Evaluation Fange, forske, forklare, forarbejde, evaluere - Arbejdet behøver ikke at foregå lineært E
Engagement Hvordan vil I præsentere eleverne for hvad osmose er uden at: Forklare hvad osmose er Give definitioner og svar Konkludere Men snarere: Skabe interesse Generere nysgerrighed Få eleverne til at rejse spørgsmål Identificere hvad eleverne ved og tror de ved (forforståelse)
Exploration På hvilke måder kan I lade eleverne undersøge hvad osmose uden selv at: Give svar Forklare hvordan de skal løse problemer og finde svar Men snarere: Få eleverne til at arbejde sammen om en løsning uden direkte at instruere dem. Stille snedige spørgsmål der kan lede dem i den rigtige retning (skabe kognitive konflikter)
Explanation Hvordan kan I lade eleverne forklare resultaterne af undersøgelserne og svarene på deres spørgsmål uden at: Acceptere forklaringer der ikke er valide (det er naturvidenskab!) Dreje og omformulere deres forklaringer Men snarere: Opfordre eleverne til at give forklaringer med deres egne ord. Stille spørgsmål til validiteten af og argumenter for deres forklaringer. Hjælpe dem til, ved hjælp af deres egne forklaringer og deres erfaringer fra de to første E’er, at nå frem til en gyldig definition og forklaring af osmose.
Elaboration Hvordan kan I få eleverne til at elaborere på de definitioner og forklaringer de er nået frem til, så de: vurderer deres måde at finde frem til definitionen og forklaringen, oplever hvordan deres nye viden kan anvendes i andre biologiske sammenhænge og perspektiverer, f.eks. til en hverdagsbetydning af fænomenet osmose.
Evaulation Formativ evaluering Metoden er til dels selvevaluerende, da eleverne løbene får efterprøvet deres nye viden på nye niveauer. Evaluering er ikke hverken mere eller mindre vigtig ved 5E modellen end ved andre metoder. Udnyt muligheden for at få eleverne til at reflektere over hvornår og på hvilken måde de lærte noget nyt (meta…)
Eksempler på konkrete forløb Hvad er liv? Hvad er stress? Hvad kan DNA bruges til?
De fem E-er – et eksempel: E1 - Engagement: film, artikler, tekster, spørgeskemaundersøgelse på skolen eller i hjemmet (hvad ved I om…), brainstorm på baggrund af en ting eller en begrænsning E2 – Exploration: Vis måleudstyr og forklar funktion, læs om andres eksperimenter, observer E3 - Explanation: Posterudstilling med forklaringer. Bedøm hinandens postere, giv peer feed back- tilbage og arbejde med posters E4 – Elaboration: Perspektivering af forklaringerne – find den gode historie
Skal alting IBSE´s? Hvad ser I af muligheder? Hvad ser I af begrænsninger?
Lyst til at læse mere: http://www.ind.ku.dk/mona/2010/MONA-2010-4-Inquiry-basedScienceEducation.pdf/ http://www.insero.dk/Images/Dokumenter/Introduktion%20til%20IBSE.pdf http://faculty.mwsu.edu/west/maryann.coe/coe/inquire/inquiry.htm