Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
Portefølje som lærings- og evalueringsredskab
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Individuel uddannelsesplan
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Supervision og faglig feedback
Lægens Uddannelsesbog
Ny målbeskrivelse Hvorfor, hvordan og hvornår
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Observation af din/andres undervisning –
Introkursus for intro- og hoveduddannelseslæger
Vejledningsforløb med læringskontrakt
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Etisk dilemma – to definitioner
Velkominn á íslensku Velkommen Välkommna Workshop om returdage i praksis Randi Ellingsgaard Uddannelseslæge i almen medicin Lægehuset i Hvalsø 1dag/måned.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Lægedage Tutorlægekursus – bliv klar til de nye udfordringer!
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
”Struktureret klinisk observation”
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
De Praktiserende Lægers Organisation -Hvordan kan vi fremme rekrutteringen til specialet? LÆGEDAGE – REKRUTTERING 11. NOVEMBER 2015 – BELLA CENTER - KØBENHAVN.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Uddannelse Frit efter Flora. Fra cand. med. til speciallæge Målbskr. Udd. progr. Udd. plan.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.
Abortus Provocatus Lægens rolle.
Vurdering af refleksionskompetence
Den nye målbeskrivelse – et overblik
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Almen medicinsk uddannelse
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
DYNAMU Den YNgre Almen Medicinske Uddannelseskoordinator
Temadag 2018.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold

Lægedage

Typer af stillinger KBU - Lære at være læge - Vælge speciale - 15 KBU mål Intro- Er specialet det rigtige for mig? - Passer lægen i specialet? - 8 mål skal nås - Vurderingsskema H-udd. - Lære specialet - Alle mål i målbeskrivelsen skal nås

Lægedage Praktiske forhold Fase 1, 2 og 3: –Forskellige løn- og ansættelsesforhold –Obligatoriske kurser og forskningstræning –Lægevagt Elektronisk logbog/portefølje bruges i intro og hoveduddannelse KBU logbog er i papirform –Regionale forskelle

Lægedage

KOMPETENCEVURDERING

Lægedage Kompetencevurdering Er en systematisk metode til at vurdere læringsudbyttet, dvs. hvorvidt et læringsmål er nået Formativ og summativ funktion

Lægedage Ny målbeskrivelse 5 kompetencevurderingsredskaber –Metode matcher typen af mål –Nemmere for tutorlægen –Understøtter læringen –Krav fra SST –Sikrer vores almenmedicinske fag –Patientsikkerhed øges Kvalifikationskort og returdage

Lægedage Kvalifikationskort Kendes fra sygehus specialer Delmål trænes og godkendes på sygehusafdeling Samlet mål godkendes på returdag Anderledes indhold og fokus i returdagene

Lægedage Returdage Fastholdelse i Almen medicins tankegang Forankring af sygehuslæring i almen praksis Arbejde med kompetencer Godkende kompetencer

Lægedage Kompetencevurderingsreskaber KV1– Struktureret vejledersamtale KV2 – Konsultationsskema* KV3 – 360 graders feedback KV4 – Procedureskema KV5 – Vejledersamtale mhp vurdering af refleksionsevne* For hver beskrevet fremgangsmåde og vurderingskriterier

Lægedage

Komptencevurderingsredskab 5 Vejledersamtale mhp vurdering af REFLEKSIONSEVNE

Lægedage Formål KV5 er et redskab til vurdering af uddannelseslægens overvejelser og evne til refleksion i forhold til en given faglig udfordring Formativt aspekt Summativt aspekt

Lægedage Udgangspunkt er uddannelseslægens skriftlige optegnelser, vejledes evt. hertil Mindmap eller tekst (vælg selv model) Overvejelser og refleksioner i fht problemstillinger relevante for målet Inspiration findes i teksten til målet, og forslag til overvejelser er anført på KV5- skemaet Giv tid til dette!

Lægedage Struktureret vejledersamtale Uddannelseslægen fremlægger mundtligt sine erfaringer og overvejelser ud fra optegnelser Samtale/diskussion med tutorlægen

Lægedage Tutorlægen vurderer uddannelseslægen ud fra 3 kriterier: Udviser evne til at reflektere over problemstilling og egen indsats/rolle Demonstrerer analytiske evner og kan inddrage væsentlige aspekter Indgår i relevant dialog og udviser fleksibilitet i fht alternativer Målet godkendes hvis ”godt nok”

Lægedage Etik og tavshedspligt (mål 74) Kunne håndtere lægens etiske rolle og etiske dilemmaer. Kunne håndtere dilemmaet mellem rollerne som patientens advokat, sundhedsvæsenets ressourceforvalter og som klinisk evidensbaseret beslutningstager. Kunne håndtere situationer, hvor der opstår konflikt mellem patientens autonomi og lægens retssikkerhed - herunder anvendelse af Lov om lægers tavshedspligt. Kunne håndtere anmodning om journaldata til 3. part fx et forsikringsselskab. Kunne håndtere det etiske dilemma med modstridende ønsker og interesser hos medlemmer af samme familie. Kunne italesætte og handle i forbindelse med hændelser, hvor der forekommer diskriminerende eller undertrykkende adfærd over for patienter eller personale. Kunne håndtere medvirken i politiets efterforskning.

Lægedage Refleksive notater Øvelse: Hver især skrive stikord eller mindmap ud fra målet om etik og tavshedspligt 7 minutter 2 og 2 samtale med mundtlig fremlæggelse af ”uddannelseslæge” og vurdering ud fra kriterier af ”tutorlæge” 7 minutter