Styring i beskæftigelsesindsatsen – en decentral centralisering?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Inddrag nu Kick-off møde
Proces på sundhedsområdet Det nære sundhedsvæsen
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Ny Førtidspension og fleksjob reform
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Hvordan kan resultaterne bruges i en kommunal sundhedspolitik
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Tværgående indsats for unge årige
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Styringskrav for jobcentre
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Ny kommunestruktur Strukturkommissionens anbefalinger – hvad betyder de for Odder Kommunes muligheder?
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
HelsingørModellen var nøglen
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Handleplaner Odsherred Kommune. Indledning Hvem er vi Kort præsentation.
Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Mål- og resultatstyring
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Mål- og resultatstyring i Beskæftigelsesministeriet Rigsrevisionens nationale konference 5. november 2015 Søren Kryhlmand.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Strukturreformen i Danmark
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Styring i beskæftigelsesindsatsen – en decentral centralisering? Socialdirektør Ebbe Holm

Statslig styring af kommunerne Det kommunale selvstyre fastlægges i grundlovens § 82, hvorefter ”kommunernes ret til, under statens tilsyn selvstændigt at styre deres anliggender, ordnes ved lov” Statslig styring kræver lovhjemmel Kommunernes oplevelse af en tendens til øget statslig procesregulering blev underbygget i Finansministeriets undersøgelse: ”Statens forskriftstyring af kommunerne” fra 2000 I aftalen om kommunalreformen indgik det, at større og mere bæredygtige kommuner giver mulighed for, at centrale styringsinitiativer kan hvile på fastsættelse af mål, rammer og resultatkrav frem for detaljeret styring af kommunerne

Detail- og procesregulering I forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for 2005 blev der derfor nedsat en arbejdsgruppe med det formål at undersøge mulighederne for at forenkle reguleringen af kommunernes administrative processer Styrende princip for arbejdsgruppens arbejde: Mest mulig frihed til kommuner og amtskommuner/regioner i de administrative processer – medmindre tungtvejende hensyn taler for andet. Sådanne hensyn kan eksempelvis være retssikkerhed, ligebehandling af borgerne, kvalitetssikring af afgørelser med afgørende betydning for borgernes liv, statens mulighed for at gennemføre overordnede, tværgående initiativer samt en hensigtsmæssig udgiftsstyring Arbejdsgruppen blev nedsat under Finansministeriet med deltagelse af de berørte ministerier og de kommunale organisationer

Detail- og procesregulering Rapporten blev udgivet den 24. Juni 2005 og fortjener efter min og Socialchefforeningens opfattelse langt mere opmærksomhed, end den har fået Rapporten bygger på kvantitative oplysninger fra en spørgeskemaundersøgelse i alle kommuner over 15.000 indbyggere og alle amtskommuner samt kvalitative interviews i 24 kommuner og 4 amtskommuner Rapporten er omfattende (262 sider), men det må den nødvendigvis også blive, hvis den bare i kort form skal beskrive statens procesregulering af kommunerne på følgende områder: Ældre, udsatte børn og unge, handicappede, beskæftigelsesområdet og sundhedsområdet Rapporten underbygger kommunernes oplevelse af øget procesregulering gennem 1990´erne til i dag

Detail- og procesregulering Tendensen gør sig særligt gældende på beskæftigelsesområdet Der er tale om statslige retningslinier for bruger-inddragelse, udarbejdelse af handleplaner, opfølgning, bestemte visitations- og sagsbehandlingsmetoder Hvordan ser jeg og mine kolleger på denne tendens? Procesregulering ikke nødvendigvis af det onde Anvendt på den rette måde kan procesregulering medvirke til større retssikkerhed, bedre systematik, effektivitet og kvalitet Vi anvender selv processtyring som ledelsesværktøj i vores forvaltninger

Detail- og procesregulering Vi har som forening også været med i centralt initierede procesreguleringsprojekter, f.eks. i forbindelse med førtidspensionsreformen og ”Flere i arbejde” Vi har imidlertid også peget på svaghederne ved procesregulering både i vores høringssvar i forbindelse med lovforslag og i vores skriftlige årsberetninger Efter vores opfattelse indebærer detail- og procesregulering i lovgivningen en risiko for at sagsbehandlerens fokus flyttes fra opgavens indhold Midlet bliver målet, så det f.eks. bliver mere væsentligt at sætte flueben ved, at der er gennemført en kontaktsamtale eller udarbejdet en jobplan frem for, om samtalen var konstruktiv eller planen realistisk

Detail- og procesregulering Procesregulering skal derfor være målrettet det resultat, man vil opnå og spille sammen med de øvrige styringsværktøjer på området Hvorfor forlange 3 måneders opfølgning i forbindelse med en borgers deltagelse i et mellemlangt revalideringsforløb? Hvorfor forlange 3 månders opfølgning under barsel-orlov? Hvorfor ikke give arbejdsgivere mulighed for at være med til at beslutte opfølgningsterminer, som passer ind i jobtræningsforløbet? Hvorfor overhovedet fastsætte standardiserede frister for opfølgning i forhold til personer i tilbud eller behandling, når der kan fastsættes en rimelig opfølgningstermin i den gode individuelle handleplan, som der også er pligt til at udarbejde?

Detail- og procesregulering Hvorfor forlange opfølgning hver 8. uge i en sygedagpengesag, hvor borgeren er sikret efterfølgende beskæftigelse, og borgerens tilbagevenden til arbejdspladsen er umiddelbart forestående Hvorfor forlange opfølgning hver 8. Uge i en sygedagpengesag, hvor borgeren er alvorligt syg eller er i behandling for et misbrugsproblem? Da kommunerne medfinansierer både kontanthjælp og sygedagpenge, bør kommunerne have frihed til selv at prioritere ressourceanvendelsen på opfølgning i de forskellige typer aktiverings- og sygedagpengesager, således at kommunerne alene skal kunne dokumentere, at der er fulgt op i overensstemmelse med sagens handleplan!

Detail- og procesregulering Overdreven procesregulering kan desuden begrænse kreativitet og metodeudvikling Vi er i Socialchefforeningen derfor meget enige i de 10 principper for fremtidig procesregulering af kommunerne, som arbejdsgruppen om proces-regulering har udarbejdet:

Detail- og procesregulering Overvej om behovet for regulering følger af et generelt problem Overvej hvad de reelle problemer og mål med reguleringen er Overvej om der kan anvendes alternativer til procesregulering Overvej hvilket reguleringsniveau, som er passende Giv kommunerne frihed til at udfylde procesreglerne Byg videre på eksisterende arbejdsgange- og metoder Medvirk til at procesregler understøttes af IT-systemer Inddrag målgruppen i forarbejdet Sørg for at procesregler altid følges af vejledninger mv Foretage evaluering efter passende tid

Mål-, effekt- og resultatstyring Hvis denne procesregulering af procesreguleringen bliver fulgt, ser fremtiden efter min mening lys ud, og det vil være let for Regeringen at leve op til sin målsætning om, at strukturreformen med store bæredygtige kommuner skal føre til centrale styringsinitiativer baseret på fastsættelse af mål, rammer og resultatkrav frem for detaljeret styring af kommunerne Socialchefforeningen har stor forståelse for, at der er politisk krav om at kunne styre og kontrollere målopfyldelsen og effektiviteten på et område, som arbejdsmarkedsområdet, der i 2004 lagde beslag på over 93 mia. kr. af samfundsøkonomien Socialchefforeningen er åben over for styring og kontrol i form af effektmåling og benchmarking på output-siden, hvor der tages hensyn til kommunernes forskellige rammebetingelser, som www.jobindsats.dk

Mål-, effekt- og resultatstyring Kommunerne har store forventninger til den fortsatte udvikling af benchmarking-værktøjerne på www.jobindsats.dk , så databasen ikke kun omfatter sygedagpengeområdet, men hele den kommunale beskæftigelsesindsats Styringsinformationerne i www.jobindsats.dk er baseret på oplysninger fra DREAM-databasen, som fanger cpr.- bogføringsoplysninger i forbindelse med udbetaling af ydelser til (syge)dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere m.fl. Kommunerne bør efter data-warehouse-princippet uden betaling kunne få adgang til egne data i DREAM-databasen til brug for lokale effektundersøgelser m.v. som led i kvalitets- og effektivitetsudviklingen af den lokale beskæftigelsesindsats

Mål-, effekt- og resultatstyring Kommunerne efterlyser udvikling af integrerede IT/Web-løsninger, som kan understøtte sagsbehand-lingen og samtidig kan genere statslig og kommunal ledelsesinformation uden merarbejde for sagsbehand-lerne i lighed med www.jobindsats.dk Uden integration af de kommunale IT-løsninger og de statslige web-løsninger på arbejdsmarkedsportalen skal sagsbehandlerne indberette de samme data flere gange, hvilket sagt på jydsk, hverken er særligt rationelt eller motiverende!

Konkluderende synspunkter Forståelse for behovet for outputstyring af jobcentrene på mål-, rammer- og resultater Men modstander af detailstyring af jobcentrene på input, indhold og proces Respekt for det kommunale selvstyre - med fare for at blive beskyldt for at være en anakronisme Behov for integration af statslige og kommunale IT-løsninger i jobcentrene Datafangst til ledelsesinformation skal automatiseres/integreres i IT-løsninger, som understøtter sagsbehandlingen i jobcentrene

Styring eller overstyring? Citat fra Ole Fogh Kirkebys ”Det nye lederskab”: ”Kontraktstrategierne, der stadigvæk behersker den måde, departementerne styrer deres direktorater og styrelser på, er kun en foreløbig løsning, der eksisterer i mangel af bedre, fordi styringen gennem kvantitative mål (sagsbehandlingstid, antal af involverede medarbejdere etc.) blokerer for udviklingen både af medarbejdere og opgaveløsningens kvalitet, for slet ikke at tale om blokeringen af innovative initiativer. For når man bliver målt så nidkært, så bruger man naturligvis også forholdet mellem det, der måles, og det målte resultat, til at fastholde ressourceniveauer, også hvor de ikke er nødvendige, og til at fastholde magtpositioner, præcedens og kutymer og naturligvis til at beskytte den gråzone hvor frirum umærkeligt blandes med slendrian.” )