Bestemmelse af din typekode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Måske er I gode venner i et år,
At forholde sig professionelt Anne Skov
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
HELVEDE? … DET ER DE ANDRE!
Forøg din indflydelse i jobsituationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Kreativitet og innovation i ALT
I dag er temaet Visualisering
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Nærvær er en kunst, måske den sværeste af alle
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Feedback Manual.
Darum skole 4. november 2013.
NOEA/Aalborg Universitet
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Personlig ledelse og forandringsledelse
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Gør det simpelt Trænings planlægning.
AFGØRELSE og OPLEVELSE er forskellige livsstile En livsstil basert på afgørelser, er at være bestemt, planlagt og ordnet. En livsstil basert på oPlevelse,
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
SANSENING og INTUITION er måder vi får/tager information på Sansefunktionen tager informasion ved hjælp af de fem sanser, syn, hørelse, følelse, lugt og.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
E I EKSTROVERSION og INTROVERSION
Teamledelse og personlighedsmodeller
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Relationelle Kompetencer
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Trænerakademi 1 Traumer Stress IQ Normalitet Psykiske lidelser Modenhed Effektivitet Dette er ikke noget I kan se ud fra ”testen”
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Ansvarlig.
Opsamling og evaluering
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Bestemmelse af din typekode Arbejdsark Ekstrovert Får energi fra den ydre omverden Tænkning Baserer beslutninger på upersonlige analyser og logik Sansning Arbejder med kendte facts Vurdering Foretrækker en planlagt ordnet livsstil S E T J Introvert Får energi fra den indre verden N I F P Intuition Ser efter muligheder og sammenhænge Følen Baserer beslutninger på personlige værdier Opfattelse Foretrækker en fleksibel, spontan livsstil meget klar klar moderat uklar uklar moderat klar meget klar E eller I S eller N T eller F J eller P 1. “Selvvurderings-type”: _______ _______ _______ _______ 2. “Arbejdssituations-type”: _______ _______ _______ _______ 3. “Indikator-type”: _______ _______ _______ _______ 4. “Bedst passende-type”: _______ _______ _______ _______

Er komplementære indstillinger til omverdenen Ekstroversion og Introversion Er komplementære indstillinger til omverdenen Begge indstillinger benyttes af enhver, men én af dem er sædvanligvis foretrukket og bedre udviklet E En ekstroverts vigtigste stimulering kommer fra omgivelserne - den ydre verden bestående af mennesker og ting I En introverts vigtigste stimulering kommer indefra - den indre verden bestående af tanker og reflektioner

Indstilling Ekstrovert E I Introvert Retter sin energi: Får sin energi fra: Holdning overfor ydre verden: Mod den ydre verden Den ydre verden Tillidsfuld Relativ åben for stimuli Åbner sig gerne Lærer gennem afprøvning Vil gerne påvirke og påvirkes Foretrækker at være sammen med andre Går i bredden Mod den indre verden Den indre verden Reserveret Relativ lukket for stimuli Åbner sig sjældent Vil forstå, afprøver evt. bagefter Har ringe behov for at påvirke og påvirkes Foretrækker at være alene Går i dybden

Extroverte - Introverte

Ekstroverte - Introverte

Nogle nøgleord E Ekstroversion Aktiv Udadvendt Social Mennesker Mange Udtryksfuld Bredde I Introversion Refleksiv Indadvendt Reserveret Privathed Få Stille Dybde Disse karakteristika udvikles ofte fra E og I præferencer Nogle af dem kan være sande for dig

Sansning og intuition Er måder, hvorpå vi opfatter information S Begge funktioner benyttes af enhver, men én af dem er sædvanligvis foretrukket og bedre udviklet S Sansefunktionen opfatter informationer ved hjælp af de fem sanser: syn, hørelse, følelse, smag og lugt N Den intuitive funktion opfatter information ved hjælp af “sjette sanser”; fornemmelser

Opfattefunktionerne N Intuition Sansning S Opfatter med: Optaget af: Holdning: De fem sanser Enkeltheder Det, som er Sanse kvalitet At indsamle data Her og nu Tager tingene som de er Bruger gerne kendte måder “En sjette sans” anelse, fornemmelse Mønstre, sammenhænge Muligheder Betydningskvalitet At tolke data Fremtiden Vil ændre, forbedre, udvikle tingene Foretrækker egne, nye måder

Sansning - Intuition

Sansning - Intuition

Nogle nøgleord S Sansning Detaljer Nutid Praktisk Fakta Sekvenser Retning Repetition Stabilitet Fastholde N Intuition Mønstre Fremtid Imaginær Innovativ Tilfældig Fornemmelse Variation Inspiration Forandring Disse karakteristika udvikles ofte fra S og N præferencer Nogle af dem kan være sande for dig

Tænkning og følen Er måder at træffe beslutninger på T Begge måder at beslutte og evaluere på benyttes af enhver, men én af dem er sædvanligvis foretrukket og bedre udviklet T Tænkefunktionen beslutter på basis af logiske og og objektive overvejelser F Føle-funktionen beslutter på basis af personlige, subjektive værdier

Vurderingsfunktionerne Tænkning T F Følen Funktionsmåde: Søger: Virker ofte: Klargør, udreder Tænker først, afgør evt. senere Analyserer, ræsonnerer, ser årsag og virkning Objektiv Det underbyggende udfra kriterier Orden i tankesystem Saglig, neutral Utilbøjelig til personlig stillingtagen Afgør Afgør først, tænker evt. senere Tager stilling umiddelbart Subjektiv Det rigtige udfra normer og værdier Orden i norm- og værdisystem Personlig involveret Utilbøjelig til analyse

Tænkning - følen

Tænkning - følen

Nogle nøgleord T Tænkning Hoved Objektiv Retfærdighed Kold Upersonlig Kritiserer Analyserer Præcis Principper F Følen Hjerte Subjektiv Harmoni Omsorgsfuld Personlig Værdsætter Indfølen Overbevisende Værdier Disse karakteristika udvikles ofte fra T og F præferencer Nogle af dem kan være sande for dig

Vurdering og opfattelse Er komplementære livsstilsorienteringer Begge orienteringer er en del af enhvers livsstil, men én af dem er sædvanligvis foretrukket og bedre udviklet J En vurderende livsstil er besluttende, planlæggende og struktureret P En opfattende livsstil er fleksibel, tilpasningsdygtig og spontan

Orientering Vurdering J P Opfattelse Hovedvægt på: Foretrækker: Vurderingsdimensionen Strukturering og vurdering af data Et velordnet, struktureret liv Forudsigelighed Opfattedimensionen Indsamling og oplevelse af data Et spontant, fleksibelt liv Mulighed for improvisation

Vurderende - Opfattende

Vurderende - Opfattende

Nogle nøgleord J Vurdering Organiseret Struktur Kontrol Besluttende Overvejer Afslutter Planlægger Dead-lines Produktiv P Opfattelse Fleksibel Flow Opleve Nysgerrig Spontan Åbenhed Afventer Udforsker Modtagende Disse karakteristika udvikles ofte fra J og P præferencer Nogle af dem kan være sande for dig

MBTI slogans ISTJ ISFJ INFJ INTJ ISTP ISFP INFP INTP ESTP ESFP ENFP Rammer Regler Ritualer - og rigtigt Arbejder bag scenen Maser på … og prøver igen Kan forbedre alt ISTP ISFP INFP INTP Ude af syne Ude af sind Nyder det nære nu’et og naturen Livet er spændende - min hemmelighed Afskyr uklarhed ESTP ESFP ENFP ENTP Har indbygget “fis”-detektor Med på den værste Gi’r livet en ekstra tand Har flere brød i ovnen end …? ESTJ ESFJ ENFJ ENTJ Kender svaret, spørgsmålet er irrelevant Giver og tager med hjertet Forklarer og forklarer og forklarer Er født med kampstøvler på

MBTI bønner ISTJ ISFJ INFJ INTJ ISTP ISFP INFP INTP ESTP ESFP ENFP Gud, hjælp mig at bekymre mig mindre om detaljer i morgen kl. 11.41.38 Gud, hjælp mig at være mere afslappet og hjælp mig til at være det på den helt rigtige måde Herre, hjælp mig med at være perfektionist (stavede jeg det rigtigt?) Herre, gør mig åben for andres ideer, hvor forkerte de end er ISTP ISFP INFP INTP Gud, hjælp mig med at tage hensyn til andre menneskers følelser, selvom de fleste er overfølsomme Gud, hjælp mig at stå fast på min ret (håber ikke du har noget imod, at jeg spørger? Gud, hjælp mig at fuldende alt, hvad jeg star... Gud, hjælp mig at blive mindre egenrådig, men lad mig gøre det på min egen måde ESTP ESFP ENFP ENTP Gud, hjælp mig at tage ANSVAR for mine handlinger, selvom det som regel ikke er min fejl Gud, hjælp mig at tage tingene mere alvorligt, især fester og dans Gud, hjælp mig at holde tankerne ved en ti.. SE EN FUGL … ng ad gangen Gud, hjælp mig at følge fastlagte procedurer i dag. Ved nærmere eftertanke, bare nogle minutter ESTJ ESFJ ENFJ ENTJ Gud, hjælp mig ikke at styre alting, men hvis du har brug for hjælp, så spørg endelig Herre, giv mig tålmodighed og det lige med det samme Gud, hjælp mig kun at gøre det, jeg kan, og i øvrigt stole på dig. Må jeg godt få det skriftligt. Gud, hjælp mig at sætte farten ned og ikkesjaskegennemdetjeggørAmen