Organisation og omverden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Danehofskolens værdigrundlag
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Arkitektur - data.
Ledelse i Praksis – 4. aften
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Vidensprofilering og mind-mapping
Udvikling og styring af en virksomhed
Kultur i organisationer
Statistik og sandsynlighed
Introduktion til centrale begreber
Succeskriterier Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Organisationstruktur
Formidling Skolebiblioteket som ramme for faglig formidling.
Innovation i en krisetid Hvad får man som bibliotek ud af at deltage i Innovation Cup? Tine Vind – Ballerup Bibliotekerne.
Elektronisk opgaveaflevering og -retning
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
________________________________________________________________________ Møde med foreningerne 6. oktober 2011 Landsbyvisions-modellen ”Byrådet ønsker,
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
- psykodynamisk perspektiv
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Design af organisationen
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Moderne og Postmoderne Perspektiver Erik Staunstrup
Sven Allan Jensen as – Kbh. Landskabsmæssige interesser i regionale landbrugsstrategier Hvad er en regional landbrugsstrategi? Hvad kan den bruges til?
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Lederkonferencen 9. juni 2010
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Ledere mellem profession, management og demokrati
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
I andres brød 4. marts Morgendagens udbud Tre vinkler Det underlige fag mellem de omdelte stole Hvem virker i faget – og hvordan er det at virke.
Jan Christiansen SOSU Fyn
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Konflikter og kommunikation
Leavitts model.
Den værdifulde arbejdsplads
Sauntehus Cooperative Learning.
Leavitts model.
Rita Buhl 22. september 2018.
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Organisation og omverden

Organisation versus virksomhed En Organisation er kendetegnet ved En samling mennesker Der har interaktion med hinanden Som har et fælles mål Opfatter sig selv som værende en organisation og hvis organisationen er en virksomhed: Har økonomisk overlevelse som hovedformål

Organisationen som åbent system Et system består af elementer, der har relationer til hinanden, og som har en grænse mod omverdenen elementerne er indbyrdes afhængige systemet har input og output

Struktur Ledelsens formelle værktøj til at styre organisationen - i form af f.eks: Organisationsplaner Stillingsbeskrivelser forretningsgange

Kultur Kultur er værdier, holdninger, forståelse, tro og tanker der deles af organisationen Ledelsesværktøj som ledelsen kan forsøge at bruge (indirekte styring) Kultur er der altid!

Processer Hvordan gør vi ting? Motivationsprocesser Gruppeprocesser (teambuilding, konflikter..) Kommunikationsprocesser Ledelsesprocesser Beslutningsprocesser….osv

Ud i studiegrupper

Opgave Bliv enig om en konkret organisation som I kender Har arbejdet i/fra medierne Øverst på papiret, skriv organisationens navn og forretning Tegn nær og fjernmiljø for den konkrete organisation ved brug af figur 1.3. som model Aflever til læreren

Ekstra opgave til fælles repetition. Redegør for forskellen mellem organisation og virksomhed. Hvad er kendetegnende for et åbent system. Giv en karakteristik af den generelle systemteori. Hvad er en koalitionsmodel. Hvori består bidrags- og belønningsmodel Hvad kendetegner et åbent, miljøafhængigt system Redegør dels for forskellene, dels for de indbyrdes sammenhænge mellem: - Et åbent system - Koalitionsmodellen - Et åbent miljøafhængigt system