Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Leavitts model
2
Leavitts model Virksomheder bliver delt op i fire delsystemer, der beskriver virksomheden Struktur Personer Opgaver Teknologi (Herunder har vi IT: programmer, netværk, maskiner og m.m.)
3
Leavitts model
4
Leavitts model Som billedet viser, så er virksomheden i kontakt med omverdenen. Virksomhedens kontakt kan deles op i to grupper: Nærmiljø: Interne og eksterne interessenter Påvirker virksomheden Eksempelvis kunder, ansatte, bestyrelsen osv. Fjernmiljø: Elementer som ikke påvirker direkte Kultur, politik, love, branche osv.
5
Leavitts model – Struktur
Emner der falder ind under Struktur er: Vision, mission og mål Ledelsesform Ansvars- og myndighedsfordeling
6
Leavitts model – Personer
Emner der falder ind under Personer er: Uddannelse, Kvalifikationer, Viden, Erfaring, Evner Holdninger, Roller, Motivation Løn, Stilling
7
Leavitts model – Opgaver
Emner der falder ind under Opgaver er: Salg og indkøb, fakturering Ledelsesopgaver Rengøringsarbejde Serviceydelser Administration af IT-udstyr
8
Leavitts model – Teknologi
Teknologi og de problemstiller der er knyttet til det: Netværket kører for langsomt, således evnen til at udføre arbejdet optimalt bliver påvirket IT-systemer er forældet i forhold til indhold og samfundet IT-systemer skal skiftes ud Økonomiafdelingen anvender lommeregnere i stedet for anskaffede systemer …
9
Tværgående processer Leavitts model viser, at forskellige delsystemer arbejder sammen og har nogle ting til fælles. Heriblandt IT, eftersom de er på tværs af virksomheden / organisationen. Processer som går på tværs af en organisation, kan nedbrydes i delprocesser Vi vil se nærmere på SCM, CRM ERP og BPR
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.