1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Lederens kommunikation og værktøjer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
De sidste undervisningstimer
En konflikthåndterende kultur
Nyt ansvar.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Det autentiske menneske
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Dan Zielke og 1.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Gruppeudviklingssamtaler
Refleksioner og opsamling ift. i går
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Ledelse i forskellige retninger
Håndtering af Sygefravær
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Målrettet kommunikation
I mentor ordningen på elevmentor.dk
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Konflikter og kommunikation
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Kommunikation Modul A.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler Indhold 1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler 3. Forberedelse 4. Gennemførelse 5. Afslutning - opfølgning

Definition Planlagte, systematiske samtaler Mellem medarbejder og nærmeste overordnede Vedrørende arbejdets udførelse, information, planlægning og udvikling Gennemføres regelmæssigt Begge parter følger op

Systematisk samtale fordi En medarbejder herved sikres: kendskab til målene for organisationen/afdelingen og sig selv En leder herved får tid til en dybtgående, fortrolig snak at give den feed-back, der kan glemmes i dagligdagen Kort sagt: Begge parter har fordel af dialogen

Den historiske udvikling Programtype Dialogform Bedømmelse 1-vejs information fra chef til medarbejder Bedømmelse & Planlægning 1-vejs information + synspunkter fra medarbejder Planlægning & Udvikling Åben dialog Planlægning Udvikling Bedømmelse

Hvorfor udviklingssamtaler Stigende krav til egen og andres arbejdsindsats Stigende krav om livslang udvikling Succes kræver professionel håndtering af de menneskelige ressourcer Øget dialog medarbejder/leder

Hvad kan udviklingssamtaler føre til? Afdækning af udviklingsbehov og -potentiale Udvikling og ændring af arbejdsopgaver Stærkere personlige relationer Forbedret kommunikation Nye idéer kommer frem Øget selverkendelse Bedre planlægning og overblik Forøget effektivitet Bedre trivsel En bedre forretning

Personalepolitik Tiltrække Fastholde Udvikle Afvikle medarbejdere

Samtalens temaer Nuværende arbejdsopgaver og resultater Kommende arbejdsopgaver Medarbejderens forudsætninger Organisationens mål Samarbejde/samspil - Chef/medarbejder - Medarbejdere indbyrdes Personlig udvikling på længere sigt Bedømmelse/vurdering Løn Konsekvenser af positiv/negativ opfyldelse af samtalens aftaler

Forberedelsen Fysik - Tidspunkt og mødested i god tid - Informér om form og indhold - Kaffe/te/vand - hvis det er kutyme - Hav alt materiale parat - og kun det Teknisk-administrativt - Forrige samtaleresumé - Planer for det næste år - Definér mål for samtalen Psykisk - Mental forberedelse - ca. 10 min. før

Starten Skab en god, uformel stemning fra start Gør formålet med samtalen klart Skitsér evt. temaer, der ikke kan drøftes Husk at det skal være 2-vejs kommunikation - understreg det - om nødvendigt Vis fra starten, at du lytter Undgå kritik fra starten Lad medarbejderen præge samtalen fra starten

Under samtalen Giv medarbejderen mulighed for at udtrykke ønsker og krav - og evt. utilfredshed Tag stilling til fremsatte ønsker og krav - giv klar og ærlig respons Forsøg at forstå medarbejderens holdninger - giv udtryk for din forståelse - giv udtryk for dine egne holdninger

Udviklingssamtalens faldgruber Der er ikke accept af samtalens værdi Samtalesystemet hænger ikke sammen med organisationens kultur Andre vigtige aktiviteter går forud Manglende tillid til hinanden Dårlig forberedelse Lederens manglende indsigt i - personaleudvikling - menneskelige reaktionsmønstre - afdækning af udviklingsbehov - samtaleteknik Mangelfuld opfølgning

Udviklingssamtalens faldgruber (2) Lederens manglende kompetence ift - iværksættelse af personaleudvikling, uddannelse mv. - tage konsekvenser af ros/ris - mulighed for opfølgning i øvrigt Eller er det? - Løn - Karrieremulighed - Performancemåling mv.

Samtaleteknik Åbne spørgsmål Hvad - Hvordan - Hvornår - Hvorfor Lukkede spørgsmål Ledende spørgsmål Præciserende spørgsmål Flertydige spørgsmål Påvisning af modsigelser Pauser

Aktiv lytning Hold øjenkontakt Vis interesse Koncentrer dig om det, der siges Stil uddybende spørgsmål Kontroller, at du har forstået budskabet - fx. gennem præciserende spørgsmål Det non-verbale budskab Find samtalens essens Hold pauser - respekter pauser Styr egne følelser og holdninger Drag konklusioner - jævnligt

Feed-back reaktioner Man forsvarer sig - bortfalder - giver igen Tier stille Overhører det, der siges Fornægter værdien af feedback Viser taknemmelighed Ændrer adfærd

Etiske spilleregler Vi anvender en konstruktiv samtaleteknik Vi anvender aktiv lytning Vi anvender feed-back Vi er velforberedte Vi lytter til hinanden Vi afbryder ikke Vi koncentrerer os om emnet Vi tilstræber åbenhed og fordomsfrihed Vi taler kun om andre, når det har et konstruktivt formål for det videre forløb Vi forsøger at forstå, hvad den anden siger og mener Vi bestræber os på at nå frem til konklusioner, der kan accepteres af begge parter

Kropssprog Tegn på vanskelige situationer Panderynken Små pupiller Klamt håndtryk Stivner ved berøring Undvigelsesmanøvrer Øger den fysiske afstand Laver barrikader - fx. papirbunker Arme over kors Hænder på hoften Flakkende øjne

Afslutningen Sørg for, at der ikke er “løse ender” Medarbejderen må ikke brænde inde med noget Undgå konfliktstof sidst i samtalen Aftaler - resumé - konklusioner skal præciseres og nedskrives Notér hvem der er ansvarlig, og hvilken tidsplan, der er aftalt Begge parter godkender aktivitetsplan/resumé Fortrolighed parterne imellem

Resumé/aktivitetsplan Konklusioner I et resumé (konklusionsark) noteres: - Hvad er der blevet talt om - Hvor er parterne enige/uenige - Problemområder & løsningsmuligheder - Planer for fremtiden - Opfølgning - hvornår og hvordan

...også en slags samtale: Værkføreren: “Jeg snakker ikke meget. Når jeg pifter, betyder det, du skal komme løbende. Det er alt, du behøver at vide”. Den nyansatte: “Jeg er heller ikke meget for snak. Når jeg ryster på hovedet, betyder det, jeg ikke kommer!”