Den nye karakterskala – principper og anvendelse i praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor,
Kort intro til det engelske skolesystem
Funktioner Grundbegreber.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
7-trinsskalaen Status Udgangspunktet er, at bekendtgørelsen er udstedt. Oplægget bør derfor ikke opfordre til debat om beslutningen om at skifte karakterskala.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Aftalers indgåelse internationale aftaler
International mobilitet med den nye danske karakterskala
Ny karakterskala Hvorfor ny skala?
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Folkeskolen i forandring
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
7-trinsskalaen.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Velkommen til E-business
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Vejledning i projektarbejde
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
Introduktion til Access (Access, del 1)
September Evalueringsmodeller v/Civilingeniør, cand. jur. Jørgen Egholm.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Technology and science for society Danmarks Tekniske Universitet Uddannelsesdekan Gunnar Mohr 25/9 ’07.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Eksamen og det omkring Rene B Christiansen Britta Hørdam – Ankerhus, 14. juni 2012.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
Info-møde INS-fak marts Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon.
Carsten Stig Poulsen1 HA 4. semester Markedsanalyse 3. gang Torsdag d. 23. april 2009.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Eksamensformer og karaktergivning
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Ny karakterskala – nye mål?
Den nye ”7-trins skala” Hvorfor?
Bedømmelse og karakterer
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
VEJLEDNING til faglærere
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Infomøde om synteseopgaven
Præsentationens transcript:

Den nye karakterskala – principper og anvendelse i praksis Institutleder, professor Anders Ørgaard Juridisk Institut, Aalborg Universitet

1. Oversigt Historik Krav til skalaen Internationalt Fagbeskrivelser/læringsmål Skala i sammenhæng med læringsmål Fordele ved skalaen Udfordrende grænsedragninger

2. 1788-skalaen Laudabilis præ ceteris (udmærkelse) Laudabilis (laud) – (rosværdig) Haud illaudabilis (haud) – (ikke urosværdig) Non contemnendus – (ikke at foragte)

3. 1871 – udvidet Ørsted-skala Ug (8) Ug- (7 2/3) Mg+ (7 1/3) Mg (7) Mg- (6 1/3) G+ (5 2/3) G (5) G- (3 2/3) Tg+ (2 1/3) Tg (1) Tg- (-1 2/3) Mdl+ (-4 1/3) Mdl (-7) Mdl- (-12 1/3) Slet+ (-17 2/3) Slet (-23)

4. 13-skalaen 13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation 11: For den udmærkede og selvstændige præstation 10: For den udmærkede, men noget rutineprægede præstation 9: For den gode præstation, der ligger lidt over middel 8: For den middelgode præstation 7: For den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel 6: For den noget usikre, men nogenlunde tilfredsstillende præstation 5: For den usikre og ikke tilfredsstillende præstation 03: For den meget usikre, meget mangelfulde og utilfredsstillende præstation 00: For den helt uantagelige præstation

5. Grafisk illustration

6. Baggrund for ny skala Betænkning 1453/2004 (om indførelse af en ny karakterskala til erstatning af 13-skalaen) Nuværende anvendelse af karaktersystemer Retvisende + gennemsigtigt billede af den individuelle bedømmelse Kortlægning og beskrivelse af de karaktersystemer, der benyttes i DK I internationale sammenhænge herunder ECTS-skalaen Analysere brugen af 13-skalaen anvendes skala relativt eller absolut anvendes ens overalt i uddannelsessystemet behov for at ændre beskrivelsen og anvendelsen af 13-skalaen behov for at indføre en ny skala Konkret forslag til en ny skala

7. Krav til fremtidens skala 1. International anvendelighed 2. Anvendes ensartet i hele uddannelsessystemet 3. Udtrykke graden af målopfyldelse 4. Samme skala i hele uddannelsessystemet 5. Klar trindifferentiering 6. Mulighed for gennemsnitsberegning Eksamen er et meget vigtigt pædagogisk redskab

8. International vinkel Øget internationalisering Karakterer og eksamensresultater skal ubesværet kunne benyttes internationalt Oversætte mellem de to skalaer på enkeltkarakterniveau Kompatibel med ECTS-skalaen Bologna-samarbejdet indført en fælles skala ECTS-skalaen Oversættelsesskala mellem de europæiske landes nationale skalaer.

9. International variation Frankrig 16-20 trés bien meget godt 14-15 bien godt 12-13 assez bien rimelig godt 10-11 passable bestået 8-9 médiocre mindre godt 6-7 faible svagt 3-5 trés faible meget svagt 0-2 nul Sverige Mycket väl godkänd (20) Väl godkänd (15) Godkänd (10) Icke godkänd (

10. ECTS-skalaen A B C D E Fx F Excellent – outstanding performance with only minor errors Very good – above the average standard but with some errors Good – generally sound work with a number of notable errors   Satisfactory – fair but with significant shortcomings Sufficient – performance meet the minimum criteria Fail – some more work required before the credit can be awarded Fail – considerable further work is required

11. ECTS-skalaens procentkrav Karakter A B C D E FX F Frekvens 10% 25% 30% -

12. 13-skalaens problemer Ikke kompatibel med ECTS-skala 6 skal oversættes til E, og E skal oversættes til 6 13 og 11 skal oversættes til A, men det er ikke klart, hvad A skal oversættes til Det er heller ikke muligt at oversætte mellem 10, 9, 8 og 7 til B, C og D ECTS-skalaens procentkrav var ikke opfyldt Undersøgelse viste dette

13. Målbeskrivelse Karaktererne er absolutte vurderinger I forhold til præcist opstillede mål Beskrivelsen af enkelte karakterer relatere sig til målene ikke til relativ placering eksamenspræstationen Centralt, hvordan målene er beskrevet Afhænger af progression og ECTS-vægtning

14. Den nye skala Karakter Relation til ECTS Betegnelse Beskrivelse 12 Fremragende Ingen eller få uvæsentlige mangler 10 B Udemærket Nogle mindre væsentlige mangler 7 C Godt Adskillige mangler 4 D Nogenlunde Adskillige væsentlige mangler 02 E Tilstrækkeligt Det minimalt acceptable 00 FX Utilstrækkeligt -03 F Helt utilstrækkeligt

15. Læringsmål/fagbeskrivelse Klart formulerede, evaluerbare mål Indbyrdes vægt af disse mål er klarlagt Graden af målopfyldelse kan angives på en skala 0-100 Målopfyldelse afhænger af faget Målene afpasses – i det mindste over tid – til den del af population, der består prøven Ved tilrettelæggelsen af en prøve tilstræbes det gennem en afpasning af sværhedsgraden, at resultaterne af de beståede præstationer vil være nogenlunde ligeligt fordelt inden for det samlede interval af mulige beståede præstationer

16. Karakterintervaller 12 12-11 1 10 11-8,5 2,5 7 8,5-5,5 3 4 5,5-3 2 3-2

17. Afslutning Kend fagbeskrivelse/målbeskrivelse Fagets placering på studiet 1. semester mindre krav Kandidatafhandling større krav Fagets størrelse – 5 ECTS ctr. 30 ECTS Hvis bestå – lineær 10 punkts-skala Nedrunde/oprunde Ingen problemer, hvis mål, undervisning, eksamen er korrekt kalibreret