En pædagogisk tilgang til de sårbare unge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Anerkendende refleksion
Læringsstile og lektier
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Baggrunden for indførelsen af PALS
Lærerprofessionen.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Forældremøde X årgang.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Mentorordning i Skive.
Ordblindhed Hvad er det?.
Tværgående indsats for unge årige
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Alle børn er alles ansvar
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Uddannelsesafklarende samtaler
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Ungebasen.
Samarbejde om de unge mellem myndighed og kommune
At være pårørende – håb og muligheder
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Konsultative praksisformer i PPR
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Sådan bruger du præsentationen
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Konferenceoplæg om frafald på efterskoler
At motivere til forandring
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Ungestrategiens ledergruppe
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

En pædagogisk tilgang til de sårbare unge Jan Knudsen Projekt Ungebasen Solrød

Hvem er de sårbare unge ? Unge med psykiske lidelser Unge med diagnoser Unge med misbrug Unge med sociale udfordringer Unge med lav selvtillid og ringe selvværd Isolerede og marginaliserede unge

Typisk fællestræk for de sårbare unge: Dårlige erfaringer med at gå i skole Meget fravær Vanskeligheder med at lære Svære at fastholde Svært ved at skabe og vedligeholde relationer Skeptiske i forhold til nye tilbud Negative forventninger

Hvad er det man plejer at gøre? Man har ofte kun fokus på det, der opfattes som problemet…. Man symptombehandler….. Man prøver, at få de unge til at passe ind i den ramme der findes, i stedet for at skabe en ramme, der kan rumme de unge Man laver planer og sætter ind, uden at have den unge ordentligt med på råd

Hvordan kunne vi ellers gøre? Den proaktive handling En ny udfordring kan i princippet tackles på fire forskellige måder: Inaktiv Vi reagerer ikke på verden omkring os, ignorerer enhver udfordring og krydser fingre for, at problemerne løser sig selv, hvis vi lader være med at tænke for meget på dem. Reaktiv Vi reager kun, hvis det er absolut nødvendigt, og løser problemer ”efter bedste evne” og ”med de forhåndenværende midler” i den rækkefølge de opstår.

Præaktiv Med udgangspunkt i fortiden forsøger vi at planlægge realistisk for fremtiden og tage højde for alle de problemer der kan opstå undervejs. Vi udvikler i bedste fald en bedre evne til at klare nye udfordringer ved at bygge videre på tidligere erfaringer. I værste fald gør vi bare, som vi plejer. Proaktiv Vi beslutter, hvordan vi ønsker, at fremtiden skal se ud og arbejder målbevidst hen imod den ønskede situation. Vi skaber med andre ord et billede af ”en mulig løsning i en mulig fremtid”. Målet skal være så ambitiøst, at det giver et sug i maven, når vi tænker på det. Et ambitiøst mål skaber motivation, fordi det er værd at kæmpe for. Motto: ” If you can dream it, you can do it ”

Pyramide-tankegangen Ansvar for egen læring og udvikling Fælles indsats med at definere fremtiden Samarbejde, medansvar for at løse de mest presserende problemstillinger Relationen, tilliden, troværdigheden

Den pædagogiske værktøjskasse Hos os må pædagogik ikke blive religion Relations pædagogik Løsningsfokuseret pædagogik (Med)ansvar for egen læring Resursefokus Læringsstile Narrativ tilgang Holistisk tilgang Samarbejdende problemløsning ”de mange intelligenser” ”Gulerods” pædagogik Konsekvenspædagogik Anerkendelsens pædagogik Overskuelig struktur Refleksions pædagogik Heliotropisk tilgang

Udfordringerne Store forventninger til at man kan udrette ”mirakler” At skabe forståelse for at arbejde procesorienteret At etablere en realistisk forventningsafstemning At få inddraget alle relevante samarbejdsparter i et holistisk systemisk samarbejde At finde resurser til at differentiere individuelt At facilitere opgøret med de unges negative (og selvopfyldende) profetier At etablere den nødvendige forståelse for at ”ting tager tid” At acceptere at udviklingen ikke nødvendigvis er lineær At kunne tilbyde attraktive erstatninger til det, de unge må/skal opgive

De unge siger: ”Der er nogen, der tror på os” ”Man bliver hjulpet til at finde ud af, hvad man er god til” ”Det er helt anderledes end at gå i almindelig skole” ”Her er også fokus på fællesskabet” ”Det er en ny chance” ”Man skal selv være med” ”man bliver hjulpet med alle problemer”

Ungebasens mål: At afklare og gøre den enkelte unge uddannelses- eller beskæftigelsesklar At hjælpe den unge til at udvikle personlige/sociale/faglige kompetencer Vha. vejledning og coaching give den unge indsigt i egne resurser og muligheder i forhold til at tage ansvar for egen læring Generel vejledning/træning i forhold til at opnå ”Det gode liv” At sikre, at der er en solid forankring i forhold til uddannelse/job, når den unge er klar til at forlade Ungebasen.

Eksempler på delmål i Ungebasen: Sikre dagligt fremmøde Udvikle medansvar for egen læring Erkende og acceptere egne udfordringer Afdække og udnytte personlige resurser Afdække læringsstil og læringsintelligens Udarbejde personlig målformulering Udvikle selvværd og lyst til at arbejde med relevante udfordringer Forfølge og opnå mål/delmål defineret i forhold til personlig/social/faglig udvikling Turde afprøve sig selv i forskellige nye udfordringer

Eksempler på Ungebasens indhold/aktiviteter · Selvværd/selvtillidskursus · Skolefaglig undervisning med særligt udgangspunkt i den unges læringsstil og læringsintelligens · Særlige forløb, der tager udgangspunkt i og kobler op til den unges erhvervsønsker · Vekselvirkning mellem praktik og ungebasetræning · Erhvervsafklarende aktiviteter (virksomhedsbesøg, undervisning, praktik, kompetenceafklaring, jobtræning, jobsøgning) · Aktiviteter, der skaber relationen, og gør udvikling mulig fx sport, kreative aktiviteter, spil, udflugter og ture · Aktiviteter, der styrker gruppedynamikken, fx samarbejdsøvelser, rollespil, teater, debat · Aktiviteter, der støtter og udvikler den unge i forhold til at agere i andre miljøer, fx praktikker, undervisning om forhold i andre kulturer, jobsøgningskursus · Indsats i forhold til krop og sundhed fx ernæringslære, sport & motion, temaer om sundhed & samfund, madlavning.  

Vi tror på: At de unge har markant brug for at opleve succes, og at deres selvværd/selvindsigt og sociale kompetencer udvikles i forlængelse af dette     At vores opgave er, sammen med de unge, at finde ud af, hvordan deres læring skal tilrettelægges, således at de profiterer optimalt af det   At de unge altid vil gøre det så godt, som de overhovedet kan. Og hvis de ikke kan gøre det godt nok, må vi finde ud af hvorfor, så vi kan hjælpe At uddannelsesparathed skabes i et miljø, hvor de unge har det godt, udfordres - og bekræftes i et socialt fællesskab At vi skal give de unge medansvar for deres egen udvikling og læring  

Øvrige samarbejdsflader Sparring med psykologer (PPR og øvrige) Samarbejde med psykiatriske institutioner Samarbejde med misbrugskonsulent og SSP Samarbejde og konsultation med/for kommunens folkeskoler Samarbejde med sundhedsvæsnet Samarbejde med UU-vejledere Lokale virksomheder Kontakt med forældre og andre pårørende Samarbejde med kontaktpersoner, rådgivere og mentorer Konfliktløsning med andre unge Samarbejde med børne- og ungerådgivningen Kontakt og samarbejde med kommunale sagsbehandlere

Gevinsten: De bløde værdier: Unge med forbedret selvopfattelse og livskvalitet Unge der aktivt tager ansvar/medansvar for deres eget liv Bedre familietrivsel Unge, der har fået en tilgang til uddannelse/erhverv Sociale fordele ved behandling i nærmiljøet De hårde værdier: Besparelser i forhold til dyre anbringelser Besparelser i forhold til meget dyre specialtilbud Besparelser i forbindelse med at de unge på sigt bliver selvforsørgende Besparelser i forhold de udgifter der generelt er omkring sårbare unge (fx psyk/psykiatrisk behandling, misbrugsbehandling, udgifter i forbindelse med kriminalitet osv.)

Succes indikatorer Pt. intet frafald Høj fremmødeprocent Positive tilbagemeldinger (BUR, PPR, Forældre, eksterne samarbejdsparter) Stort engagement Mange henvendelser Ændrede handlemønstre

Lidt billeder: