Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Metadata, geodata og organisation
Samling af de løse ender ift. planlægning af 2013
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Workshop almene boligdage
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kortforsyningsseminar 24. marts 2009 Anne Buch-Larsen Kort & Matrikelstyrelsen Mail:
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
PR Kampagne for folkeskolen
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
BRFkredit tager del. Dagsorden  Hvad er TAG DEL?  Corporate Social Involvement – virksomheden der involverer i CSR  Fra at lave CSR til at være CSR.
Nyt ansvar.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Kommunikation alvor og sjov
Om feedback og tilbagemeldinger
10.2a – Samordnet genbrug af ejendoms- og bygningsdata
Historier fra et demonstrationsprojekt
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Servicefællesskabet for geodata - workshop den 11. juni København Teknik og infrastruktur - datamodeller, portaler, ajourføring mm. v/lektor og.
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Kortforsyningen - strategi Thorben Hansen Markedschef.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S 1 FOT – set fra en løsningsleverandørs synspunkt Geoforum – den 20. juni 2007 Nils Bo Wille-Jørgensen.
DEN GEOGRAFISKE INFRASTRUKTUR OG DIGITAL FORVALTNING Digital forvaltning, INSPIRE og FOT Jes Ryttersgaard.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
video. Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi: Alle over 15 år skal have NemID og Digital Postkasse efter november.
Fælleskomponenten ”Vis Stedet” – reducerede udviklingsomkostninger og større genkendelighed og sammenhæng på tværs ved brug af geodata Arne Simonsen Kort.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Vis Stedet - i kommunal sammenhæng Maj-konference 2009 Områdechef Kim Lindskov Knudsen Anvendelse & Rådgivning Kort og Matrikelstyrelsen.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Geoforums udredningsarbejdeKortdage 2004 Bente Neerup Ny struktur på geodataområdet Geoforums udredningsarbejde i forbindelse med strukturreformen Råskitse.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Nyt fra KMS Direktør Jesper Jarmbæk. Miljøministeriet.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Vision Aftaleudvalgsmøde Torsdag den 6. december 2007.
GeoBox Fleming Colstrup, Anvendelse & Rådgivning.
Vicedirektør Søren Reeberg Nielsen
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
SUF - gevinstrealisering
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Politikernes og borgernes forventninger
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
20. Strategisk intention.
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij

Hvem? Hvorfor? Hvordan? Hvad? Hvornår? Vi bruger det selv …

Hvorfor brugstedet.dk? Hvem? Hvorfor? Hvordan? Hvad? Hvornår?

Hvorfor brugstedet.dk? KMS’ og Geoforums fælles ambition : At geografisk information er og skal være et centralt element i digitaliseringen i DK Det er blevet lettere at tilgå geodata Vi er langt med etablering af fælles infrastruktur og fastlæggelse af standarder Geodata er blevet ”synlig” i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi – både ift grunddata og ift løsningsbehov (selvbetjeningsløsninger fx)

Hvorfor brugstedet.dk? Men … det går stadig lidt trægt Der er potentielt flere og nye anvendelsesmuligheder Vi skal derfor Synliggøre den værdi som Geodata og GIS giver – (vi er ikke så gode til at fortælle historierne - ) Inspirere til at tænke Geodata og GIS ind i nye løsninger Kommunikere at ”det ikke kun er for specialister”, og … Blive bedre – lave nye og stadigt bedre løsninger

Hvorfor brugstedet.dk? Projektformål at understøtte udbredelsen af geografisk information i den offentlige digitale forvaltning og i den private sektor gennem kommunikative og anskueliggørende tiltag med sigte på : at effektivisere den digitale offentlige opgavevaretagelse, sagsbehandling planlægning borger- og virksomhedsrettet kommunikation og service at stimulere den teknologiske og forretningsmæssige udvikling i den private sektor

Hvorfor brugstedet.dk?

Hvad er brugstedet.dk? Hvem? Hvad? Hvordan? Hvorfor? Hvornår?

Et inspirationsforum – et inspirationskatalog En fælles præsentationsplatform for branchen Ikke kun til de perfekte historier! Det er samtalerne om eksemplerne –Perspektiver –Potentiale –Begrænsninger der bringer os videre Hvad er brugstedet.dk?

Vores egen opfattelse stemmer ikke altid 100 % overens med omverdenens billede af os (og af vores vigtighed …) brugstedet.dk handler om synliggørelse - Vi er med til at skabe samfundsnytte – GIS og geodata er med til at give –Overblik –Bedre Beslutningsgrundlag –Effektivisering –Åbenhed og Formidling Hvad er brugstedet.dk?

Hvorfor brugstedet.dk?

Hvad? Hvem? Hvordan? Hvorfor? Hvornår? brugstedet.dk for hvem?

Vi vil gerne nå ud til –Beslutningstagere, politikere o.a –Borgere –Den offentlige administration –Forskere –Private virksomheder. Vi vil gerne fortælle vores egne historier : –Aktører, ejere og leverandører Vi vil gerne have at vores historier fortælles af andre: –Historiefortællere og ”ambassadører” –Interessenter Hvem er brugstedet.dk for?

Hvorfor brugstedet.dk?

Hvornår brugstedet.dk? Hvem? Hvornår? Hvordan? Hvorfor? Hvad?

brugstedet.dk er i gang : –Vi åbner med 30 (+) cases –Målet for 2012 er 100 cases –Alle skal (må) bidrage! Vi skal længere ud –Ud til andre domæner og områder –Ud med flere eksempler, flere aktører, flere knopskydninger Hvornår brugstedet.dk?

Hvem? Hvordan? Hvad? Hvorfor? Hvornår? Hvordan gør vi brugstedet.dk

Hvordan gør vi? brugstedet.dk har mange forskellige brugere –De besøgende –De involverede –De interesserede Alle kan bidrage –Der er åbent for forslag fra alle –En redaktion godkender indhold forud for publicering –Samtalerne kan finde sted …

Hvordan gør vi?

Redaktionen –I opstartsfasen KMS og Geoforums sekretariat –En regulær redaktion er under etablering.

Vi bruger stedet! Bidragende aktører kan linke direkte fra egen hjemmeside til sine cases på brugstedet.dk – –Brug et logo som vist her (vælg selv)

Vi bruger stedet! En to-siders præsentation som kan bygges ind i aktørers eget materiale om brugstedet.dk er under udarbejdelse.

Vi er kun lige begyndt – bidrag selv: Brug stedet!

Men brugstedet.dk handler også om legitimering –"Den er god nok, moster: det jeg laver, skaber værdi!" –Vi skal turde dele med og lære af hinanden! Dermed er brugstedet.dk et inspirationsforum –For os selv –For andre Dermed er brugstedet.dk et rum for læring og erfaring –Igennem samtaler om det vi ville, og det vi kunne –… hvis vi tør bevæge os ud af komfortzonen! Hvad er brugstedet.dk?

'Branchens'/sektorens egen fortælling ”Talen” til andre domæner/sektorer Det handler om –Inspiration – at være en løftestang for andre –fundament for smartere løsninger/services –sund fornuft (business case) –”afmystificering” Vi bliver kun bedre ved at fortælle hinanden om vores ideer og erfaringer

Hvem? Hvorfor? Hvordan? Hvad? Hvornår? Vi bruger det selv …

BRUGSTEDET.dk