Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme"— Præsentationens transcript:

1 Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme Det digitale skal være let, hurtigt og sikre god kvalitet Den fællesoffentlige strategiske ramme give adgang til digital selvbetjening skabe gode sammenhængende serviceoplevelse skabe overblik og tryghed gøre sagsbehandlingen mere effektiv opnå viden om de digitale tiltags effekt Chefkonsulent Birgitte Hjelm Paulsen, IT & Digitalisering, BMF, Odense Kommune

2 Strategiernes initiativer
Fælleskommunale initiativer – Borgerbetjening 3.0 1.1 Sammenhængende Digital Borgerservice 1.2 Adgang til egne data (1.3 Nem adgang til hverdagsinformationer) Fællesoffentlige initiativer – En brugervenlig og overskuelig digital offentlig sektor 1.1 Mere sammenhængende digitale brugerrejser 1.2 Bedre digital kommunikation (referencearkitektur + tilfredshedsmåling) 1.3 Overblik over egne sager og ydelser 1.4 Bedre support til borgere og virksomheder 1.5 Alle meddelelser fra det offentlige er digitale

3 Indsatser og leverancer - Fælleskommunal
Service design - en fælles tilgang til design af selvbetjeningsløsninger En fælles referencearkitektur for selvbetjening (Fælleskommunale selvbetjeningsløsninger) Fælleskommunale komponenter Fælles opfølgningsmetode Digitalisering af blanketbaserede områder Støtte til kommunernes implementering og gevinstrealisering Systemopfølgning og leverandørdialog Adgang til egne data

4 Fælles tilgang til design af digital service Digitalisering med borgeren i centrum
Leverancer Fælles forståelse af servicedesign Værktøj til at arbejde med servicedesign Lanceret 28. feb. ’17 Metoden har 5 trin Udfordringen Indsigten Servicerejsen Idéen Prototypen

5 Referencearkitektur for selvbetjening
Hvad er en referencearkitektur for selvbetjening? En fælles referenceramme (pejlemærke) for den måde vi bygger it-løsninger til selvbetjening. Beskriver de forretningsmæssige (eller tekniske) visioner og mål, fastlægger principper og begreber. Beskriver, hvordan man kan realisere de egenskaber og evner (capabilities), der er behov for både på forretningsniveau og på teknisk niveau. En referencearkitektur er en beskrivelse på konceptuelt og logisk niveau. En referencearkitektur giver både myndigheder (bestillere) og leverandører (udbydere) fælles sigtepunkter for udviklingen af området.

6 Fælleskommunale komponenter
Leverancer Beslutningsgrundlag inkl. businesscase. Fælleskommunale komponenter. Komponenter i pipeline’en Samtykkekomponent (understøtte afgivelsen, dokumentationen og ændring/ tilbagetrækkelse af samtykker) Samtykke-overblikskomponent Præsentationskomponent (præsentere data for borgerne) Track & Trace … og en Guide til: Afklaring før påbegyndelse af en selvbetjeningsløsning og til afrunding af en selvbetjeningsløsning.

7 Sammenhængende digitale brugerrejser
Leverancer Skilsmisse Flytning (just publiceret) Opstart og ophør af virksomhed Udenlandske virksomheder

8 Fælles opfølgningsmetode
Leverancer Opfølgningsmodel IT-løsning Implementering Proces Udvikling af målemodel Indkøb af løsning Fællesoffentligt Måling af brugertilfredshed Fælleskommunalt Måling af transaktioner

9 Fælleskommunal: Adgang til egne data Fællesoffentlig: Overblik over egne sager og ydelser

10 DigitAl Post & NemID i UDBUD
Næste generations Digital Post lanceres i 2020 Få ændringer for borgere – større ændringer i maskinrummet. Næste generations NemID = MitID i 2. halvår af 2020 MitID skal både bruges til at dokumentere, hvem vi er og til at ”underskrive” digitalt.


Download ppt "Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google