Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Overordnet målsætning:
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Udfordrende elever 22. januar 2014 kl.9-15 del 1
Energi- & Vandværkstedet
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Arbejdspladsudvikling
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mestring af ADHD som voksen.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Den anerkendende interviewform
Udfordrende elever 17.september 2014 kl.9-15 del 1
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
At tale om sexualitet.
Velkommen til Lægedage
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Læreren som læringsleder
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
At motivere til forandring
Præsentationens transcript:

Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl. 9- 15 del 2 Kl. 9.00 - 10.15 Vitaliserende læringsmiljøer Kl. 10.15 - 10.30 Pause Kl. 10.30 - 11.45 Spejling som pædagogisk redskab i skolen Kl.11.45 - 12.15 Frokost Kl.12.15 - 13.30 Elev- og forældresamtaler Kl.13.30 - 13.45 Pause Kl.13.45 - 14.45 Spejlingsdialog i praksis Kl.14.45 - 15.00 Afslutning

Relationel selvvurderingscirkel ”Mig og mine elever” Farezonen Risikozonen s Sikkerhedszonen Mig selv Ide Anne Linder

Hvordan kan vi så komme videre ? 1) Vise positive følelser- vis, du er glad for barnet 2) Juster dig efter barnet og følg dets udspil 3) Tal med barnet om ting, det er optaget af, og prøv at få følelserne med i samtalen 4) Giv ros og anerkendelse for det, barnet selv er i stand til at klare 5) Hjælp barnet med at rette opmærksomheden et sted hen, sådan I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne 6) Giv mening til barnets oplevelse af omverdenen ved at beskrive det, I oplever sammen med barnet 7) Uddyb og giv forklaring, når du oplever noget sammen med barnet 8) Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det, på en positiv måde – ved at lede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen (Note ICDP Krap side 28)

”Det psykologiske ilt knytter sig til den levede udfoldelse mellem mennesker.” ”Der er ikke tale om en bestemt adfærd, det er snarere tonen i adfærden.” fra skolen som et vitaliseringsmiljø

Rettethed mod mestring og Kompetenceudvikling - Hvad kan jeg? Selvhævdelse: måden hvorpå vi hævder os selv Selvfremstilling Se mig og anerkend mig for den jeg er Rettethed mod idealisering Betydningsbærende andre Vis mig hvad og hvem jeg kan blive Rettethed mod Samhørighed og sameksistens ”Vi-hed” Hvem hører jeg til hos? Frit efter Tønnesvang

Selvhævdelse At blive set, hørt og anerkendt Evnen til at føle sig selv, og hvordan vi forholder os følelsesmæssigt til det, vi opdager om os selv Hvordan: f.eks. Anerkende og bevidne eleven og dens intentioner, følelser, værdier, og handlinger Anerkendende interview Iltende realitetskorrigering

Mestring At blive udfordret tilpas uden at blive knækket: ”flow” Blive i stand til at ”mestre” eget liv Blive i læringsrummet og øve Hvordan f.eks: Præsentere meningsfuld viden SSS : små sikre succeser Snublemål, så små målsætninger så mål ikke kan undgås Iltende realitetskorrigering

Samhørighed En følelse af at høre til Vi-hed Hvordan f.eks.: Skabe relation, undersøge værdier, finde fællesskaber og give opmærksomhed

Idealisering/betydningsbærende andet eller andre At vide hvad man kan tænke sig og drømme om fremtiden At være rettet mod noget større end mig selv Hvordan f.eks: Have rollemodeller at se op til Imitation ”gøre det sammen med”

Elever skal opleve at de lærer Elever skal opleve at de er holdt af Elever skal have nogen og noget de gerne vil tage farve af Elever skal opleve tilhørighed og samhørighed Frit efter Tønnesvang

Teamet Elever skal opleve at de lærer Elever skal opleve at de er holdt af Elever skal have nogen og noget de gerne vil tage farve af Elever skal opleve tilhørighed og samhørighed Frit efter Tønnesvang

Elevsamtale Navn: Hvem er du sammen med i skolen? Hvad kan du? Hvordan har du det sammen med dine kammerater og de voksne i skolen? Hvad kunne du godt tænke dig at blive god til? Hvad kunne du tænke dig at blive? Hvem er du sammen med i skolen? Frit efter Tønnesvang

Navn: Frit efter Tønnesvang

Forældresamtale Navn: Hvad kan dit/jeres barn? Hvordan har dit/jeres barn det sammen med dine kammerater og de voksne i skolen? Hvad kunne dit/jeres barn godt tænke sig at blive god til? Hvad kunne dit/jeres barn tænke sig at blive? Hvem er dit/jeres barn sammen med i skolen? Frit efter Tønnesvang

KRAP Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik KRAP tager udgangspunkt i det, der virker, og udvikler herfra

Den kognitive grundtanke - Vores tanker og følelser bliver det, der giver os vores retning i livet - De kognitive principper metoder giver mulighed for at arbejde på måder, der virker Det er vigtigt at få undersøgt den andens virkelighed, snarere end at tro vi selv ved bedre

Kognitive grundmodeller

Kognitive grundmodeller

KRAP i praksis Tro på den kognitive grundtanke at følelse- tanke og handling er uadskillelige Affektiv færdighedstræning: er systematisk arbejde med hele følelsesspektret, hvor den voksne er ansvarlig for det asymmetriske forhold Symptom og skyld berøres ikke Arbejde systematisk med skemaerne indtil metode er integreret

Mennesker kan ikke forandre sig bagudrettet kun fremadrettet - derfor ikke fokus på symptom og skyld

Forandringsprocesser Omverden Individ påvirkning påvirkning

Kognitiv omstrukturering At tænke anderledes om den samme situation Grundtanken er den tanke der automatisk aktiveres i vores bevidsthed, når vi oplever noget

Mestring Den første betingelse er, at vi forstår adfærden som en mestring og ikke som en problemadfærd!

Mestring Evnen til at mestre modgang/udfordringer på forskellige måder Mestringsstrategier er centrale for forståelsen af et menneskes adfærd og evt. behov for støtte Mestring fagligt eller adfærdsmæssigt

Hvornår er mestring påkrævet? Ukendte situationer Belastede situationer Krav situationer Vanskelige sociale situationer Misforståelser i sociale sammenhæng Højrisiko-situationer

Mestringsstrategier At prøve at mestre modgang er en god ide og hvis ens mestring lykkedes, står man bedre end før

Nogle almindelige anvendte mestringsstrategier er: At skjule sine svagheder At ødelægge At flygte At spørge om hjælp At holde sig til det kendte At anklage andre + de voksne: det er din skyld At drukne sig i aktiviteter/samvær At trække sig tilbage til sit værelse At placere sig selv i fokus hele tiden Cigaretter, stoffer og alkohol

Anerkendelse af andres mestring Bliver man mødt med kritik og mangel på forståelse, får det straks betydning for, hvad man har lyst til at melde ud Mød andres mestring og mestringsstrategier med anerkendelse Gå i dialog omkring nye mestringsstrategier

Mestringsstrategier: Tre hovedgrupper 1. Problem fokuserende mestring 2. Emotionsfokuseret mestring 3. Undgåelsesfokuseret mestring

Problem fokuserende mestring Har til formål at løse problemer Udvide personens handlemuligheder Direkte handling og positiv tænkning

Emotionsfokuseret mestring Har til formål at beherske følelser og ubehag Når der ikke umiddelbart synes at være direkte, rationelle løsninger Søge trøst, forsøge at glemme det ubehagelige Alkohol, stoffer mm. Gøre skade på sig selv eller andre

Undgåelsesfokuseret mestring Helt undgå at udsætte sig selv for belastning Undgå andres selskab Lade arbejdet fylde meget ved problemer derhjemme Dagdrømme /flygte over i fantasien Pjække fra skole, job, aftaler osv. Overdrevet brug af tv/pc

Faktorer der påvirker valget af mestringsstrategier Udfordringens karakter! Hvilken tidligere erfaringer har man med lignende udfordringer Personens intellektuelle niveau, viden og indsigt Personens opfattelse af sig selv og andre Alder og modenhed Personens værdier Viljestyrke, graden af vedholdenhed

Litteraturliste KRAP- kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende pædagogik Skolen som et vitaliseringsmiljø- hvordan kan skolen give næring til måden, vi er sammen på? www.krap.nu Psykologisk ilt i pædagogisk og organisatorisk arbejde af Jan Tønnesvang og marie S. Ovesen