Procesværktøjer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kreativitet og innovation i ALT
Workshop almene boligdage
Energi- & Vandværkstedet
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
I dag er temaet Visualisering
Lederudvikling.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Vi gennemførte en række interview ifm
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
?.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Ved Jannie Asklund Mobil:
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Gruppeudviklingssamtaler
Større Skriftlig opgave
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tilgivelse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Læreren som læringsleder
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
EMPOWERMENT baner nye veje i guldborgsund kommune
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Kan man få indflydelse på en lov?
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Præsentationens transcript:

Procesværktøjer

Nævn 12 vigtige opgaver for en supervisor

Opfølgning Hvordan oplevede du processen? Hvad tænker du om dit ”resultat” Hvilke tanker giver det at høre de andres resultater?

Formål At skabe udvikling fra én tilstand til en anden Proces Formål At skabe udvikling fra én tilstand til en anden A B

2 positioner Ekspert position Proces position. Har du til opgave at give konkrete svar og gode løsninger på en aktuel udfordring eller opgave? Forventer deltagerne, at du er eksperten på området, og at du har et endegyldigt svar? Skal du lede deltagerne mod et forhåndsbestemt mål, der ikke er til diskussion? Har du svarene? Proces position. Har du til opgave at få procesdeltagerne til at se nye perspektiver og koordinere nye handlemuligheder i forhold til en aktuel udfordring eller opgave? Forventer procesdeltagerne at blive involveret og lyttet til Skal du gå på opdagelse sammen med procesdeltagerne i en søgen efter den bedste vej til den ønskede fremtid? Har deltagerne svaret?

Proceslederens opgave Sætter de overordnede rammer for at udvikling kan finde sted Bruger øvelser og værktøj der kan hjælpe dem med at nå deres mål

”At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.” Kierkegaard

Fordele ved proces Skaber Involvering Sikrer ejerskab Relevante løsninger Konkrete planer Personlig udvikling.

Idé proces Idé generering Idé vurdering Idé udvikling Idé vurdering Endelig idé Fokus

Bør/gør Bør/Gør Bør/gør ikke Bør ikke/gør Bør ikke/gør ikke

Opfølgende spørgsmål Hvilken oplevelse havde du af at udfylde arket? Hvad satte mest tanker i gang? Hvorfor tror du, at det var netop det, der satte tanker i gang hos dig? Prøv at beskrive dine begrundelser for hvor du har placeret dine opgaver/handlinger/tanker Hvordan tror du din nærmeste medarbejder ville have udfyldt den? Hvad er det vigtigste du bør udvikle, på baggrund af denne øvelse?

At stille de rigtige spørgsmål Proceslederens vigtigste værktøj Perspektiverende spørgsmål: Hvad gør, at dette emne er vigtigt for jer? Hvornår er problemet mest fremtrædende Hvordan tror I jeres medlemmer ser på sagen? Hvis xx var her, hvad tror I så hun ville tilføje til sagen Hvad er det bedste ved den situation I står i lige nu? Hvordan har I tidligere tacklet lignende situationer Hvorfor tror I, at I oplever det som et problem?

Hypotetiske spørgsmål Hvis du var præsten, hvad ville du så gøre? Hvis der ikke var nogle økonomiske begrænsninger, hvad ville du så skabe? Hvis du selv kunne vælge dit ældsteråd, hvem ville du så vælge? Hvis intet kunne gå galt, hvad ville du så gøre ved…? Hvis du kunne lukke en aktivitet uden at nogle blev sure, hvad er så den første du ville lukke?

Surfing spørgsmål Hvad kunne I godt tænker jer at tale om? Hvad kunne i ellers tænke jer at tale om? Hvad mere kunne i tænker jer at tale om? Osv Hvilke mulige løsninger ser i på jeres situation? Hvilke andre løsninger ser I? Hvad kunne ellers være en god løsning?

Diving spørgsmål Hvad gør, at netop dette er vigtig for jer? Hvem er det ellers vigtigt for? Og hvorfor? Hvornår blev i første gang optagede af dette emne? Hvornår fylder emnet/sagen mindre? Hvad er med til at få emnet/sagen til at gro og vokse?

Skala spørgsmål På en skala fra 1-10, hvordan har du det så lige nu? På en skala fra 1-10, hvor vigtigt er det, at denne forandring sker? På en skala fra 1-10, hvor attraktive er de handlemuligheder, vi har drøftet?

Fremtidsscenarie Året er 2016 og din kirke er netop blevet kåret til den hurtigst voksende kirke i Danmark. Jyllandsposten har fået øjnene op for den voksende bevægelse, som ikke bare tiltrækker kirkevante, men også har fået mange nye medlemmer af folk der ikke har en kirkelig opvækst. Derfor har de bedt om lov til at følge 1 af kirkens præster og 2 medlemmer i en uge. Beskriv hvad de 3 journalister kommer til at opleve i den uge Hvilken stemning vil de møde? Hvordan vil livsstilen være hos dem de møder? Hvilke historier vil de få fortalt? Hvad bruger præsten sin tid på? Efterfølgende spørgsmål: Hvad har været det vigtigste valg i har taget i de 5 år? Hvad er det vigtigste i er stoppet med at gøre? Hvad er det mest uventede i har oplevet? Hvad er de 2 første skridt i skal gøre, for at nå herhen?

Fishbowl Formål: At opdele deltagerne i tale og lytte funktioner. Effekt: Deltagerne får lyttet til hinanden og får ny inspiration af, at alle kommer til orde uden afbrydelse

Rekrutterings Proces Udfordring Handling Mål Mine ledere holder kun ½ år, så stopper de Udholdende ledere, der kan klare det lange træk Mangler ledere til flere arbejdsgrene Selvkørende arbejdsgrene Gå sammen i 5-6 grupper 1 person deler en udfordring angående rekruttering. Udfylder ”udfordring” og ”Mål” Resten begynder at diskutere mulighed handlinger og skriver dem på planchen Personen med udfordringen lytter bare med

Gruppedialog Hvor ser I værdien af proces facilitering i supervisor rollen? Hvad skal der til for at I vil/kan bruge det?

Ressourcer ”Anerkendende procesøvelser” ”Kreativ procesledelse” Veje til engagement og forankring Pia Halkier Bjerring, Annika Lindén Dansk psykologisk forlag ”Kreativ procesledelse” Nye veje til bedre praksis Lone Hersted, Mille Obel Høier, Louise Laustsen