Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Faglig læsning Dagsorden
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Kapitel 3 Problemstillinger Håndtering af store datamængder
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Procesvejledning.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Er mit barn klar til skolestart ?
Almen studieforberedelse
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Individuel uddannelsesplan
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Fagets formål, fokus og fagmål
Darum skole 4. november 2013.
Inquiry based science education
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Videnskabsteori og faglige metoder
Økonomiske kompetencer
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Almen sTudieforberedelse - AT
SANSENING og INTUITION er måder vi får/tager information på Sansefunktionen tager informasion ved hjælp af de fem sanser, syn, hørelse, følelse, lugt og.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Har du rørt din lærer i dag
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Inquiry Based Science Education - IBSE
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Et mærkeligt skib.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Videnskabsteori & metode
- Var ude aktivt og ”finde” duft indtryk. - Delte vi hinandens observationer. - Grupperede og analyserede vi vores observationer. - Fremlagde vores projekt.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
SKABELON.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
SRO SKRIV!.

Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
At gøre karriere.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. Trin – Problemstilling
Hvad er en Feltrapportage?
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program Humanistisk fagsprog – hvad er det? Øvelser Læringsstils test Hvad betyder det, at man har en bestemt læringsstil?

Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk for humanvidenskaben. Tekstnært Tekstdokumentation

Analyse og fortolkning Fra del til helhed. At analysere betyder at opløse. Vi ser på de enkelte dele i teksten og undersøger dem en ad gangen f.eks. Øvelser: Personkarakteristik Miljøbeskrivelse At fortolke er en kreativ, meddigtende proces, hvor man læser mellem linjerne, tænker videre osv.

En tekst flere betydninger Biografisk tolkning Socialhistorisk tolkning Eks. ”Den grimme ælling” En gyldig tolkning drejer sig om sandsynliggørelse på et analytisk grundlag, om at finde argumenter der peger i samme retning

De taksonomiske niveauer Redegørelse Analyse Vurdering/perspektivering

Læringsstils test www.evidencenter.dk Når I har taget testen skal den printes ud.

Aktivisten er kendetegnet ved ”at gøre og handle” Aktivisten er kendetegnet ved ”at gøre og handle”. En aktivist lærer gennem intuitive tilgange til stoffet eller konkret gennem erfaringer og oplevelser. Aktivisten involverer sig lynhurtigt og kaster sig ubekymret ud i nye opgaver. Aktivisten kan lide at være i brændpunktet, er god til at håndtere flere bolde i luften ad gangen og er god til at arbejde sammen med mange forskellige mennesker. Aktivisten vil meget gerne arbejde med nye problemstillinger og keder sig hurtigt, når noget bliver rutine. Aktivister lærer bedst ved aktiviteter, hvor: de kan skabe sig nye erfaringer, løse problemer og se alternative muligheder de kan fordybe sig i korte ”her og nu”-aktiviteter. der er mulighed for at stå frem for andre de bliver kastet ud i opgaver, de finder udfordrende der er en deadline de kan gøre noget nyt eller anderledes

Reflektoren er kendetegnet ved ”at overveje” Reflektoren er kendetegnet ved ”at overveje”. Han lærer ved at observere. Reflektoren er procesorienteret og vil gerne iagttage, indsamle oplysninger, overveje forskellige muligheder, bearbejde erfaringer og perspektivere disse. Man kan sige, at reflektoren er mest optaget af mennesker og processer og arbejder derfor gerne sammen med andre. Produktorientering eller at arbejde hen imod et bestemt resultat er derimod ikke reflektorens stærke side. Reflektorer lærer bedst ved aktiviteter, hvor de kan iagttage, sammenligne, tænke og reflektere over handlinger eller observationer, de kan tænke, før de handler eller kommenterer, de kan træne det lærte, de kan gennemgå og repetere, hvad der er sket, de kan reflektere over det lærte, der ikke er deadline, de arbejder med processer, der er mulighed for selv at søge supplerende viden.

Teoretikeren er kendetegnet ved ”at kunne konkludere” Teoretikeren er kendetegnet ved ”at kunne konkludere”. Teoretikeren lærer bedst gennem begrebs- og teoridannelse. Derfor har teoretikeren det bedst med først at tilegne sig viden og opstille teorier i systemer og modeller. For at få detaljerne til at passe sammen laver teoretikeren ofte skemaer og strukturer og arbejder gerne alene. Teoretikere lærer bedst ved aktiviteter, hvor de har mulighed for metodisk at udforske associationer og indbyrdes forhold mellem ideer, begivenheder og situationer, opgaverne er strukturerede med klare mål, de får mulighed for at stille spørgsmål til metode, antagelser og logikken bag noget, de bliver intellektuelt styrket, der er lærebøger og en prioriteret litteraturliste, de kan stille spørgsmål, afprøve og metodisk udforske antagelser angående det indbyrdes forhold mellem idé og begivenhed.

Pragmatikeren er kendetegnet ved ”at planlægge” Pragmatikeren er kendetegnet ved ”at planlægge”. Pragmatikeren lærer ved at opsøge nye teorier og eksperimentere med og afprøve teorierne i praksis. Pragmatikeren er vild med at få fingrene i noget konkret og vil for eksempel kunne lide at skille tingene ad for at se og gennemskue, hvordan de fungerer. Pragmatikeren har sjældent tålmodighed til at deltage i åbne diskussioner, som ikke følger en dagsorden. Pragmatikeren har heller ikke tålmodighed til, at arbejdsprocesserne bliver for lange, såfremt de ikke er klart gennemskuelige. Pragmatikeren lærer bedst ved aktiviteter, hvor der er tydelig sammenhæng mellem det, der skal læres, og et reelt problem, der senere er mulighed for at bruge det lærte i praksis, der bliver vist teknikker, hvor der er tydelige praktiske fordele for elevens egen praksis, der er muligheder for at afprøve og øve teknikkerne, der er mulighed for coaching fra en ekspert, der er mulighed for at koncentrere sig om praktiske problemfelter.