Client name - Event - Presentation title

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Økonomi – Moms- og afskrivningsregler
Vejledning i god offentlig risikoledelse. Forord ”Når der er behov for en vejledning, der sætter fokus på offentlige lederes evne til at håndtere usikkerhed,
Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Det brede bygherrefelt
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Date :31 1.
IS-Strategi.
Tillid Temadag for AMIR
Virksomheder - definition
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Revisors mavefornemmelser Focus IT kundemøde
Økonomi og organisation
Københavns Tekniske Skole 9 afdelinger fordelt i Hovedstadsområdet
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Dan Zielke og 1.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Statsautoriseret revisor Ove Frederiksen
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Jyske Bank på Lolland-Falster
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
HelsingørModellen var nøglen
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Sjældne Diagnoser – Hvem er vi? Hvad laver vi?. Hvad og hvem er Sjældne Diagnoser? Mere end 25 år på bagen Fra netværk til organisation, fra 2012 med.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Mål- og resultatstyring
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Miljøcertificering på IBOS
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
GYMNASIEFÆLLESSKABET Byggeprojekter GYMNASIEFÆLLESSKABET Gymnasiefællesskabet – historik og formål Historik GF er et barn af kommunalreformen.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Lejerbo / EY Hvad kan vi bruge revisionen til? Jesper Jørn Pedersen og Christian Thuesen 14. november 2015.
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Revisors rapportering Eller: Er = 4?. 2 | 15. maj 2008 | Kerneydelsen revision From NY to BRU, CPH – and Jutland? New YorkBruxelles København SOX!
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Helle Janderup Poul Foss Michelsen Møde KPMG og ASNET om muligt samarbejde Søren Smedegaard Hvid Thomas Andersen.
Ordinær generalforsamling 9. maj 2014
Funktioner og arbejdsdeling
Grundliggende principper
Planlægning og forberedelse
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Client name - Event - Presentation title SKI Infomøde Revision og økonomisk rådgivning Steen Andersen Partner, direktør - BDO Kommunernes Revision August 2014 Client name - Event - Presentation title

Intern kontrol – hvorfor så vigtigt ? Samarbejdet med revisor Råd og vink - agenda Kort om BDO KR Oplysninger ved udbud Intern kontrol – hvorfor så vigtigt ? Samarbejdet med revisor Særlig rådgivning Spørgsmål Client name - Event - Presentation title

BDO Kommunernes Revision Bestyrelse Direktion Center for Kommunal Økonomistyring Salg & Forretningsudvikling Kommunernes Revision Consulting Public Services BDO Kommunernes Revision er et selvstændigt datterselskab 170 medarbejdere fordelt på syv kontorer Omsætning DKK 150 mio. i 2012/2013 BDO Kommunernes Revision var i 2013 leverandør til syv ministerier med tilhørende styrelser, tre regioner, 87 kommuner og desuden selvejende institutioner og forsyningsvirksomheder.

Profil Danmarks største leverandør af viden til den offentlige sektor Mere end 90 års erfaring med revision indenfor det offentlige 170 dedikerede medarbejdere med dyb og detaljeret viden om den offentlige opgaveløsning og styring Solid erfaring med fleksible løsninger der tager udgangspunkt i vilkår for offentlige organisationer Effektive samarbejdsforløb med fokus på kundens mulighed for at opnå ny viden og opbygge nye kompetencer i egen organisation Deltagelse i internationale netværk om udvikling af nye løsninger til den offentlige sektor.

Ydelser Kommunernes Revision Consulting Public Services Erklæringer Revisions- og regnskabsmæssig rådgivning It-revision Service- og specialopgaver. Effektivisering Styring Strategi Evaluering It Indtægtsoptimering Bygherrerådgivning. Kvalitetstilsyn på velfærdsområderne Regres på sygedagpenge hos forsikringsselskaber Momsscreening Contract management Assistance ved outsourcing af administrative opgaver. 85 medarbejdere 60 medarbejdere 25 medarbejdere

Client name - Event - Presentation title Oplysninger ved udbud SKI vejledning !! Fakta om institutionen Forventninger til revisionens arbejde, særlige erklæringer mm Forventninger omkring dialog, kommunikation Client name - Event - Presentation title

Hvad kan de interne kontroller sikre imod Fejl og mangler Besvigelser Regnskabsmanipulation Revisors indgangsvinkel (ISA 240)

Ad Fejl og mangler i regnskabsdata Elementer i risikovurdering Kundens økonomisystem (Fejlgeneratoren) Den interne risiko Intern kontrol Den relative risiko Revisionshandlinger Den relative revisionsrisiko

Ad Fejl og mangler i regnskabsdata (fortsat) Generelt Godt kontrolmiljø/funktionsadskillelse Ledelsestilsyn Løbende afstemninger Kontrol af regnskab/checkliste Osv.

Ad Besvigelser Hvorledes forebygges besvigelser? Funktionsadskillelse Ledelsestilsyn Registrering af aktiver – tilstedeværelse Adgangskontrol til aktiver Afstemninger løbende Optællinger af lagre, likvider mv. med jævne mellemrum Kontrol af ansøgere, tvungne faser for nøglepersoner Kontrol af adgangskontroller Kontrol af adgangskontroller, logning af it-systemer Kontrol af returvarer, krediteringer, års bonus Kontrol af rejseudgifter/ per-sonale udgifter Ekstern dokumentation for debitorer – kreditorer, lån og tilgodehavender

Ad Regnskabsmanipulation Et væsentligt problem i private virksomheder I offentlig virksomhed normalt følgende typer problemstillinger: Budgetsnyd (opfylde budgetter) Overholde resultatkontrakter Generelt overholde mål (et mere positivt indtryk) Periodisering (anvendelse af mellemregningskonti)

Revisors indgangsvinkel ISA 240 Inden revisionen påbegyndes rettes der endvidere forespørgsel til ledelsen for at få en forståelse af: Ledelsens vurdering af risikoen for fejlinformation i regnskabet som følge af besvigelser Ledelsens vurdering af det interne regnskabs- og kontrolsystem Om ledelsen har kendskab til begåede besvigelser eller væsentlige fejl

Revisors indgangsvinkel ISA 240 Under revisionens udførelse Når revisor støder på omstændigheder, der kan indikere, at der er væsentlig fejlinformation i regnskabet som følge af besvigelser eller fejl, skal revisionen udvides (nye revisionshandlinger) I bilag 3 til ISA 240 angives omstændighederne, der indicerer besvigelser mv. Eksempelvis: ikke revidere bare beløb, skrappe tidsfrister, manglende regnskabsmateriale Der indhentes ledelseserklæring

Eksempler

Eksempler

Samarbejdet med revisor Gensidig overholdelse af tidsfrister Materiale samlet og klargjort Løbende dialog, - Økonomifunktion, ledelse, bestyrelse Kommunikation ifm. regnskabet Client name - Event - Presentation title

Revisor kender organisationen…. Få nytteværdi Særlig rådgivning Revisor kender organisationen…. Få nytteværdi Habilitet - ingen selvrevision Ekstern kvalitetskontrol Client name - Event - Presentation title

Særlige kompetencer Egentlige konsulentydelser, anden baggrund end revision Kontinuitet – opfølgning på implementering Kunderelationen medvirker til øget kvalitet i opgaven Vigtigt !!! Der ydes rådgivning…. Kunden træffer beslutning !! Client name - Event - Presentation title

Spørgsmål ?