Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
MUNDTLIG FREMSTILLING
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
AT - Viden i spil.
3g Studie Retnings Projekt
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Introduktion til opgaveskrivning
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Årsplan – en kort en lang
Celle.
Værkstedsundervisning
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Godmorgen og velkommen til AT4. AT, AT, AT…hvad er det nu lige, det er…? Faget hvor det tværfaglige er i fokus En SAG vil styre forløbene I skal vide.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
StudieRetningsOpgaven
På stx og hf efter reformen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
Sso på Fredericia gymnasium 2018/19
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)

Hvad skal I høre om 1. Byggesten i arbejdet med skriftlighed: a. Ligheder og forskelle mellem fag 2. Forsøg med transformationsskrivning a. Fra rapport til synopsis b. Fra enkeltfaglig opgave til fællesfagligt produkt 3. Forsøg med at bruge skrivematrix

Tænke i ligheder og forstå forskelle Fokusere på hvad der er ens -når fagene undersøger noget -når en undersøgelse skal formidles i en fagfaglig opgave, i en større opgave og en synopsis -når man vurderer en tekst som god

Forstå hvorfor der også er forskelle -Fordi de skriftlige krav hænger sammen med fagets metoder -Det skriftlige synliggør fagenes særtræk -Forskellene ligger ikke så meget i fx mellem en problemformulering og en opgaveformulering men mellem fx historiefagets opfattelse af kildehenvisninger og samfundsfags teori-del

Undersøgelsen som fællestræk Alle de fællesfaglige skriftlige opgaver (incl. AT) er i virkeligheden undersøgelser: A. Som der føres et argument for B. Som der metakommunikeres om (blandt andet i et metodeafsnit) C. Som formidles i en form der overholder kravene til den akademiske genre

DfG: AT og de store skriftlige opgaver SRP AT 1.g 3.g AT1:Mundt- lig fremlæg- gelse AT2:Rap- port og synopsis AT3 og SRO AT4 Da/His opgave AT5: Årsprøve med synopsis AT6 2.g

Eksempel: Samarbejde om årsplanlægning 2.g De store opgaver SRO + AT (”rapport” plus/omskrevet til synopsis med fremlæggelse) Dansk-historieopgaven + AT (opgave plus udvidet metodeafsnit) Rejse AT-projekt (synopsis med delafleveringer) Skrivedage til omskrivninger og enkeltfaglige opgaver som kan støtte op i processen

AT-struktur på DfG 6 ugers forløb Kursusfase: læreren fylder viden på Dernæst projektfase: elevernes egen undersøgelse af emnet + skriveproces Eventuel omskrivning fra rapport til synopsis Eventuelle fagfaglige delafleveringer der indgår i omskrevet form i den endelige produkt

AT-struktur Kursus- fase Projektfase Skriveproces: Instruks Aflevering Respons Instruks Skriv Respons Skriv Gen- aflevering som fx synopsis

Summe-opgave Hvordan tænker du dine fag i forhold til de fællesfaglige undersøgelser som eleverne skal lave gennem gymnasiet? Fortæller du eksplicit eleverne om ligheder og forskelle på fag? Hvad synes du virker?

Transformationsskrivning At omskrive fra en genre til en anden fx fra rapporten til en artikel At omskrive fra en modalitet til en anden fx fra ren skrift til en poster med billede og skrift At gå fra skriftlighed til mundtlighed At skrive med forskellige hensigter/modtagere

Fra rapport til synopsis - Bygger på at undersøgelsen er den samme i fx den større opgave og AT -Lærer at skrive synopsis på en viden -Lærer gennem omskrivning at fokusere en større undersøgelse og sammenfatte resultaterne -Tilegner sig stoffet både gennem skriftlighed og mundtlighed

Eksempel på transformationsskrivning fra fag til AT - De skriver essay i dansk (at reflektere, sammenfatte, se problemstillinger, bruge eget sprog i forhold til emnet) -Bruger derefter essayets refleksion som afsæt for en problemformulering til den større opgave i dansk og historie

Fordele ved transformationsskrivning - Får stoffet til at fæstne sig -Giver stordriftsfordele -Forskelle og ligheder bliver tydelige fx at et metodeafsnit er en del af den videnskabelige genre og ikke af et essay -Synliggør skriveproces med undersøgelsen som den ene del og præsentationen som den anden -At man kan arbejde med analysen som argument på forskellige måder i fx både rapport og synopsis

Summe-opgave Tal med din sidemand om hvordan du kunne arbejde med transformationsskrivning i dit fag. Vil det være bedst inden for faget selv: hvilke skrive-genrer kan en undersøgelse formidles i? Kan du koble dig til andre fag eller store opgaver?

Visualisering af opgaven Transformationsskrivningen er en måde at få greb om både stoffet og skrivningen En anden måde kan være at ”se opgaven for sig” Bruge en skrive-matrix, der gør opgaven til et billede man skal fylde ud

Skrivematrix: Visualisering af opgavens struktur: -forside -resumé -indholdsfortegnelse -indledning -metodisk afsnit -analysedel -konklusion -litteraturliste

Til diskussion Overvej hvordan I kunne arbejde med visualisering af en opgave. Hvad er fordele og ulemper? Kunne en planche opfylde samme behov?