Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Diætbehandling af type 2 diabetes i Region Midt
Advertisements

Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra retningslinje til klinik
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Fra integration til inklusion
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Nyt ansvar.
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Fra innovation til projektudvikling
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Klinisk etiske komiteer Temadag Vibeke Krøll Aarhus Universitetshospital Hospitalsledelsen.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Først - hvad er et projekt?
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
- i et strategisk og sundhedsøkonomisk perspektiv
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Status for akutuddannelsestiltag til FAM-personale i Region Nordjylland v/ projektleder Dan Fanøe Nilsson, PKA 6. november 2009, Konferencecenteret Koldkærgård,
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1, marts 2014 Storyboard fra Regionshospitalet Randers.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
DBU Fyn DBU Fyns Formandsklubber. DBU Fyn Historik : Fodboldpatruljer : Fodboldråd i kommunerne 2007: Formandsklub for udvalgte formænd.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Region Midtjylland Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Den største viden – den bedste behandling.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ny model for møde- og beslutningsstruktur i RHP
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Information om forløbsprogram for mennesker med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært? Udvikling og implementering af behovsgradueret observation og monitorering af indlagte patienter

Indhold Administrationens projektarbejdsformen Organisering af nærværende projekt – hvorfor og hvordan? Projektlederrollen Hvad har vi lært ?

Hvad vil vi opnå med projektarbejdsformen? Bedre resultater til tiden Med projektarbejdsformen vil vi: Kombinere drift og udvikling Sætte tværfaglige kompetencer sammen Sikre en ordentlig forberedelse inden vi løber på opgaven Tydeliggøre ledelsesmæssig fokus på tværfaglige opgaver Bevidsthed om ressourceforbrug Overblik over opgavernes status og fremdrift Opnå kompetenceudvikling Projektleder Else Skånning Nielsen

Projektleder Else Skånning Nielsen Porteføljestyring Hospitalsledelsens projektforum består af HL, 2 centerchefer, administrationschefen samt projektleder ( adm.) Følger de 10-12 mest ressourcekrævende eller kritiske projekter for hospitalet og sikre sammenhængen mellem projekterne Projektleder Else Skånning Nielsen

Projektleder Else Skånning Nielsen Projektforum - fokus at igangsætte og sikre fremdrift i de valgte projekter (fremdriftsrapporter) at skabe balance mellem ressourcer til drift og ressourcer til udvikling og omstilling Understøtter visionen: Den største viden – den bedste behandling og de tilknyttede delvisioner for virksomhedsgrundlagets temaer Projektleder Else Skånning Nielsen

Projektleder Else Skånning Nielsen

Projektejer: Hospitalsledelsen og Kvalitetsrådet Ansvar for: Projektets resultater og fremdrift At der er de nødvendige faglige og økonomiske ressourcer Projektleder Else Skånning Nielsen

Projektleder Else Skånning Nielsen Formål At medvirke til, at patienter indlagt på Århus Sygehus observeres korrekt, så der hurtigt kan interveneres ved forværring af deres tilstand Herunder At styrke det kliniske faglige niveau i de kliniske afdelinger Fordrer: Ændringer i i både individuelle og organisatoriske faglige vaner, samarbejdsrutiner og strukturer Projektleder Else Skånning Nielsen

Styrgruppe – HL og klinikken Chefsygeplejersken formand Medlemmerne valgt strategisk og medvirker til Individuel og organisatorisk læring Ejerskab i organisationen Ambassadører for projektet Repræsentanter for: Centerchefer, ledere fra det kirurgiske og medicinske felt, kræftcentret, kompetencerådet, oversygeplejerskerådet, styregruppen for patientsikkerhed, sygeplejeskolen, social-og sundhedsskolen, formændene fra arbejdsgrupperne og projektlederen Opgave: Træffe ”hurtige beslutninger Overvåge milepæle og tidsplan – at målene nås Projektleder Else Skånning Nielsen

Projektleder Else Skånning Nielsen Tre arbejdsgrupper Medlemmerne er udvalgt strategisk Fagspecifikke kernekompetencer Involvering i eksisterende pædagogiske og faglige udviklingsprojekter Udpeget formænd Erfaringer med at styre forandringsprocesser Ansvarlige for at koordinere indsatsen Projektleder Else Skånning Nielsen

Projektleder Else Skånning Nielsen Projektgruppe Formændene fra arbejdsgrupperne Projektlederen Koordinerer løbende opgaverne Justerer på sammenhængende Fungeret både formelt og uformelt – meget dynamisk og effektiv Projektleder Else Skånning Nielsen

Værdsættende tilgang – fokuserer på hvad der virker frem for problemer Projektleder Formanden for styregruppen er nærmeste sparringspartner Daglige ansvar Koordinerer projektet Sikre at tidsplanen overholdes Forsøge at skabe gode arbejdsvilkår for projektdeltagerne Proces vejleder Bidrage med løsninger Værdsættende tilgang – fokuserer på hvad der virker frem for problemer Indrammer betingelserne, kontrollerer og fører tilsyn Understøtter udviklings- og læreprocesser Værdsættende tilgang : Udfordringer – løsningerne er fremadrettede – det er en fælles opgave for hele organisationen – se på ressourcer frem for begrænsninger Projektleder Else Skånning Nielsen

Hvad har vi lært af processen Projektforankring i hospitalsledelsen (interesseret, parat, villig til at stille de nødvendige ressourcer (tid og viden) Ledelsesinvolvering på alle niveauer i organisationen Stringent og transparent projektplan (fælles forståelse af projektarbejdsformen) Klare rammer og mål med løbende ad hoc tilpasning (frikøb) Klar rollefordeling Tværfaglig samarbejde (læger, sygeplejersker – på tværs af administrationen) Vekselvirkning mellem teori og praksis Projektleder Else Skånning Nielsen

Hvad har vi lært - vidensproduktion Faglig problemstilling – udspringer af ”praksis” Fagligheden tæt på praksis Opgaven givet – løsningen ikke Aktørerne er medskabere af processen og resultatet (stor beslutningsansvar og beslutningskompetence) Vidensproduktionen skal anvendes i klinikken Dynamisk proces Projektleder Else Skånning Nielsen

En kontinuerlig dynamisk proces Foranderlig proces - dynamisk proces som er indledt med en idebeskrivelse og en detaljeret projektbeskrivelse I modsætning til en linieproces, hvor en detaljeret projektbeskrivelse danner grundlag for den efterfølgende projekttilrettelæggelse projektudførelse og efterfølgende evaluering så danner den detaljerede projektbeskrivelse også i den dynamiske basis for det efterfølgende projektforløb, men ikke på samme rigide måde. Det korigeres løbende for de erkendelser som opstår og for de virkelige projektrammer som altid viser sig er være anderledes end de beskrevne og forventede Man kan sige med Gregeri Bteson Herfetr opretetdes de forskellige projektgrupepr, som planlagde deres projekter – herefter blev de forskellige aktiviteter påbegyndt Projektleder Else Skånning Nielsen

Projektleder Else Skånning Nielsen Landkort og landskab Projektbeskrivelse Baggrund Organisationsplan Projektmål Succeskriterier Risikoanalyse Tidsplan Kommunikationsplan Processen - foranderlig Aktørerne Egne ambitioner Egne udviklingsønsker Egne Idéer Beslutningskompetencer Rammer Økonomi Produktionskrav Tidsplan Organisationsstruktur Relationer Sam – arbejdsprocesser (arbejdsgrupper, ledelsesniveauer, brugere, samarbejdspartnere) Læring Projektleder Else Skånning Nielsen

Landkortet er ikke lig med landskabet Projektbeskrivelsen er forskellig fra ”virkeligheden” - det er i den konkrete praksis, at selve beskrivelsen giver mening og forklaring Det detaljerede landkort er nødvendigt når man skal orientere sig og finde rundt i landskabet På samme måde er den detaljerede projektbeskrivelse nødvendig for at kunne navigere rundt i projektet og projektforløbet inspireret af G. Bateson 1972 Projektleder Else Skånning Nielsen