Cooperative Learning Workshop 4

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Refleksion i kommunikationen
Set i forældreperspektiv
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Struktur: ”Quiz og byt”
Når lærere samarbejder med forældre
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Strukturer velegnet til…
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
VW: Cooperative Learning (CL) - Introduktion, inspiration, erfaringer, videndeling HRS – tirsdag/torsdag, uge 1, 2011 PROGRAM Velkomst, VW, program Kort.
Erhvervsfaglige kompetencer
Klasseledelse og cooperativ learning
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Fokus på læring og dannelse
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Relationer – Omgangstone
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Cooperativ learning - også kaldet CL
Problemer eller udfordringer.
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Læse/studiegrupper.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
I-bogs arbejde Pædagogiske overvejelser Randers HF og VUC TE.
Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Læring gennem dialog og samarbejde -
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som.
Formativ vurdering i undervisningen.
Sauntehus Cooperative Learning.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Velkommen til fagligt samspil
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Cooperative Learning Workshop 4 VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Hvad ved vi nu? ved Bjarne Wahlgren Dagens program Præsentation af programmet Om projektet og evalueringen ved Bjarne Wahlgren Struktur: Quiz og byt ved Debbie Kronsted Struktur: Dobbelt cirkler ved Debbie Kronsted Cooperative Learning ved Debbie Kronsted Brug af strukturer i undervisningen ved Debbie Kronsted Hvad ved vi nu? ved Bjarne Wahlgren Spørgsmål VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Om projektet og evalueringen Formålet Indholdet Omfanget Evalueringen Kompetencelogs Effektmåling VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Cooperative learning Grundbegreber Læringssyn CL er baseret på den socialkonstruktivistisk teori: Læringen er en social proces og finder sted i interaktion med andre. Mennesker konstruerer deres sociale verdener og lærer gennem sproget og dialogen VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Leo Vygotsky taler om ”zonen for nærmest udvikling” For at der skal ske en udvikling, skal kursisten interagere med en anden, som skal hjælpe ham videre fra det, han allerede kan til et andet niveau, hvor han kan løse opgaver, som han ikke i stand til at løse alene. I den traditionelle klasseværelse er denne rolle lærerens. I et CL-klasseværelse er det interaktionen mellem kursisterne, der overtager denne rolle. Dette opnås ved at bruge strukturerne. VUC Vingstedkursus 11.8.2010

De 7 nøgler i Cooperative Learning SPIL principper SPIL- Principper Team Strukturer Sociale færdigheder Classbuilding Management Teambuilding VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Hvad er Strukturer Strukturer er gruppearbejde i teams af 4 eller 2 Strukturer er interaktionsmønstre, der foregår mellem kursisterne Hver struktur består af en række trin, som hvert definerer, hvordan kursisten går i dialog med andre og med stoffet Strukturerne er indholdsfrie, og derfor kan de bruges til mange forskellige fag Strukturen er en slags stillads i kursisternes bearbejdning af stoffet VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Eksempel : Dobbeltcirkler Trin 1: halvdelen af kursisterne former en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel af kursisterne danner en cirkel udenom, således at hver kursist stiller sig ansigt til ansigt med en fra indercirklen. Trin 2: Læreren stiller et spørgsmål. Trin 3: Partnerne diskuterer i den aftalte tid. Trin 4: Partnerne takker for snakken, og ydercirklen rykker en person til højre. Trin 5: Læreren stiller et nyt spørgsmål og kursisterne diskuterer med deres nye partnere. Hvad kan strukturen bruges til? At udveksle viden og færdigheder: F.eks.: Hvad ved I om jordens rotation? At udvikle tænkefærdigheder: F. eks.: Hvad tror I forfatteren mener, når han siger…? VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Indhold + struktur = aktivitet Formlen er: Indhold + struktur = aktivitet Et eksempel: Dobbelt cirkler , Quiz og byt VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Sådan vælger man struktur Struktur vælger man efter formålet med aktiviteten Strukturerne er konstrueret, så de fremmer bestemte læreprocesser, som i CL kaldes læreprocesdomæner: Teambuilding Classbuilding Viden og færdigheder Tænkefærdigheder Videndeling Kommunikation og sociale færdigheder Flere af strukturerne dækker flere af domænerne på én gang VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Et eksempel: Quiz og byt kan bruges til: Classbuilding – Det I har prøvet i dag – lære hinanden at kende Viden og færdigheder – Spørgsmålene kunne være, ”hvad er en struktur” Tænke færdigheder – Hvad mente den eller den filosof, da han sagde dit og dat Kommunikative og sociale færdigheder – aktiv lytning, feedback, rose, anerkende, takke VUC Vingstedkursus 11.8.2010

SPIL-principperne Samtidig interaktion Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse For at gruppearbejde skal være CL, skal alle 4 principper være til stede samtidig VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Strukturerne fremmer kommunikation og motivation Det basale behov for at kommunikere med andre, bliver tilfredsstillet, og der er mindre tendens til at søge negativ kontakt Kommunikationen med andre er meningsfyldt Man får feedback, bekræftelse og anerkendelse Den megen kommunikation fjerner kedsomhed Motivationen opstår fordi: Kursisten bliver følelsesmæssig engageret Kursisten bliver stimuleret af at være på Interaktionen mellem kursisterne skaber spænding og dynamik Det er ganske enkelt sjovt at være med Kursisten får en stor grad af ansvarsfølelse over for teamet VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Team-sammensætning Der arbejdes med basis-team, som er heterogene. Læreren sammensætter teamene, og placerer dem fysisk som følge: De faste teams arbejder sammen 4-6 uger. Teamdannelse er lærerstyret og er uhyre vigtigt for at opnå højere faglighed og videndeling og for at undgå marginalisering SPIL principper Middel Svag Middel Stærk VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Andre typer teams Uformelle teams: for variationens og dynamikkens skyld til kortvarigt arbejde Homogene teams: gør det ikke for ofte Skiftende teams: når fremmødet af forskellige grunde er uregelmæssigt, men prøv på at opretholde heterogenitet VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Classbuilding Classbuilding er organiserede aktiviteter, hvis mål er at få individer med forskellige baggrunde og forskellige erfaringer til at opleve sig selv som en del af et omsorgsfuldt og aktivt læringsfællesskab Brug strukturer der egner sig til classbuilding. Det forebygger konflikter. Erfaringer viser, at det er tilrådeligt at bruge classbuilding strukturer hver uge. VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Teambuilding Teambuilding gør for teamet, hvad Classbuilding gør for klassen: skaber tryghed i relationerne til dem, man skal lære sammen med. For at opnå gensidig velvilje og hjælpsomhed i teamet, bruger man forskellige teambuilding aktiviteter, der gradvist opbygger tillid og positive relationer. Brug strukturer der egner sig til teambuilding. Erfaringer viser, at det er tilrådeligt at bruge teambuilding strukturer hver uge eller oftere. VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Classroom management Følgende punkter er vigtige for at opnå et velfungerende klasseværelse: Lærerens instruktioner Positiv opmærksomhed Regulering af lyd Tidsrammer Hvem begynder The ”walkabout” VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Hvad ved vi nu? International forskning Danske erfaringer Udfordrende og engagerende Forudsætninger skal være til stede Øger indstilling til samarbejde VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Hvis du vil vide mere om Cooperative Learning http://www.ncfk.dk/site.aspx?p=153 www.vuclyngby.dk/detsamarbejdendeklasserum Spencer Kagan, Jette Stenlev, Cooperative Learning, Alinea 2009 www.folkeskolen.dk www.cooperativelearning.dk www.Kaganonline.com VUC Vingstedkursus 11.8.2010

Dobbeltcirkler Halvdelen af deltagerne former en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel af deltagerne danner en cirkel udenom, således at hver kursist stiller sig ansigt til ansigt med en fra indercirklen. Tal med hinanden om hvordan virkede den forrige øvelse på jer. 2 minutter til hver Den yderste cirkel skifter med uret til næste partner