Læring og læringsressourcer 13. nov. 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Faglig læsning Dagsorden
VEJLEDNING OMKRING LÆREMIDLER –
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Talking Mats er en low-tech kommunikationsværktøj med billeder eller symboler. Det oprindelige udviklet i Skotland i Sterling Universitet for at støtte.
Evaluering.
Introduktion til Sprogpakken
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Læremidler i praktikken
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Religion og Oldtidskundskab
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Almen sTudieforberedelse - AT
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
At analysere og vurdere ressourcer til undervisning
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Design af interaktion til interaktion i cscw
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
SKABELON.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Sprogbaseret læring i naturfag
Socialisering Kapitel 5.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
SRO SKRIV!.
Bachelorprojektvejledning?
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Rita Buhl 22. september 2018.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Læring og læringsressourcer 13. nov. 2012 Analyse af læremidler Læring og læringsressourcer 13. nov. 2012

Program 13. nov. Siden sidst Oplæg: Procesorienteret analyse Herunder lille øvelse Oplæg: Læsbarhed, læselighed, læseværdig Endnu en analyseøvelse Oplæg: Multimodalitet i læremidler Analyse af selvvalgt læremiddel Evt. vejledning

Spørgsmål: Hvilke kriterier anlægger I ved valg af nye læremidler/-ressourcer Hvor godt skal man kende et læremiddel for at kunne anbefale det til en konkret undervisningssammenhæng? Lærer man bedre med multimodale læremidler? Hvordan udvikle et fælles sprog omkrig læremidler til analyse, vurdering og udformning af strategier i forhold til at bruge læremidler i praksis og herigennem udvikle denne?

Hvilke læremidler og hvordan vurdere? Undervisningsmidler Tekster/anskuelses-materialer Redskaber Type Didaktiske læremidler Semantiske læremidler Funktionelle læremidler Eksempler Lærebogssystem Fiktion, film og litteratur, m.m. Tavler af alle slags og computer

Procesorienteret analyse Kan man undersøge læremidlets værdi for praksis uden at læremidlet nødvendigvis bruges i praksis?? Formål: At udvikle et fagsprog om og professionel forståelse af læremidlers anvendelighed og brugbarhed

Sociokulturelt læringssyn Individet lærer i interaktion med konkrete fællesskaber i et foranderligt samfund At kunne agere i situerede praktikker Sproget er centralt At kunne anvende digitale og fysiske artefakter til kommunikation og læring (finde, bearbejde og anvende) Læringsaktiviteter med et bevidst kritisk perspektiv Mening skabes i menneskets dialog med artefakter i sociale praktikker Lev Vygotsky, Lave & Wenger, m.fl

Fra lærebog til vidensportal

Men giver det bedre læring? Glenn-Egil Torgersens forskning viser at elever lærer bedst med tekst… Et multimediavirkemiddel som ga dårligere læringsutbytte en tekstlesing, var et der en kommentator ga informasjon fra et relevant åsted. (Foto: Rikssamlingsstriden (år 800-1270 e.Kr., Norsk Historie del 2, Universitetet i Bergen, NRK, 1990) Problemet med multimedia er eit utall både eldre og yngre lærarar som er heilt uvitande til korleis det skal brukast. Har nok av døme på lærarar som må ha hjelp til å t.d. opne ein PP-presentasjon eller i det heile å slå på PC-en.

Hvad skal eleven lære? (vidensdimensionen) Hvordan skal eleven lære det? (læringsdimensionen) Hvordan skal undervisningen planlægges, gennemføres og evalueres? (undervisningsdimensionen) Læremideldesign (Re)didaktisering Undervisningsdesign

Tekstøvelse Indscan s. 48 i Ny Prisma Vurdér tekstens læsbarhed for elever i 7. klasse Hvad har betydning for elevernes udbytte af en tekst? Kort opsamling

Læselige, læsbare og læseværdige

En interaktiv læsemodel Fra Brudholm s. 30, men oprindeligt Linnea Ehri 1995

Kilde: Mulvad, Ruth. Sprog i skole Kilde: Mulvad, Ruth. Sprog i skole. Læseudviklende undervisning i alle fag. 2009:28

Tekstgenre og organisation Med hvilket overordnet formål er teksten skrevet? Er teksten organiseret på en hensigtsmæssig måde? Støttes eleven gennem metakommentarer i at kunne begå sig i læremidlet og forstå det hun læser? Elisabeth Arnbak

Faglig sprogbrug En fagtekst er karakteriseret ved at have mange tekniske begreber, definitioner, nominaliseringer*, et formelt sprog og passivkonstruktioner * at verber (aktiviteter) laves om til substantiver (fænomener)

Teknikalitet Fagbegreber: generelle (befolkning), abstrakte (politisk system) nominaliseringer (betydningsdannelse) Taksonomier (hierarkier, kategorier) Førfaglige ord: udtryk som antages at høre til læserens almene viden Passivkonstruktioner

Eksempel Hensigtsmæssig opstilling af teksten har stor betydning for modtagerens forståelse og udbytte af indholdet

Kohæsion Syntaks Tema-rema Konjunktioner Referencekoblinger

Eksempel Definition af religion Begrebet religion er meget komplekst og kan ikke defineres endeligt og kortfattet. Overordnet kan religion dog defineres som et postulat om, at der findes en oversanselig verden, som man kan kommunikere med gennem eksempelvis bøn, meditation og ofringer. Der er tre hovedkilder til studiet af religionerne Handlinger Billeder Tekster Religionsudøveren påstår, at han eller hun kommunikerer med en anden og usynlig verden gennem de handlinger vedkommende udfører, de billeder der tilbedes eller de tekster der læses og reciteres. Religionerne indeholder med andre ord fysiske, visuelle, auditive og intellektuelle aspekter. Desuden er religion forankret i en kultur og en tradition, som den både er med- og modspiller til. Hermed er det også sagt, at religionen og dens udtryk er foranderlige over tid og sted. Fx udfoldes hinduismen forskelligt i Indien og Danmark, ligesom kristendommen i Sydafrika er forskellig fra europæisk kristendom. Hvad er religion? Fra Religionsportalen Poul Storgaard Mikkelsen

Andre repræsentationsformer end tekst Læselighed

Multimodalitet Når forskellige udtryksmåder eller modaliteter sættes sammen, har vi at gøre med en multimodal tekst. Kræver intertekstuel læsekompetence Modal affordance: forskellige modaliteter er specielt velegnede til visse ting og mindre til andre

Multimodal læsning En kognitiv tilgang til multimodalitetsbegrebet Multimodalt udtryk: ”ord” og ”billede” i samme repræsentation Multimodal læring: at kunne skabe mentale repræsentationer fra ord og billeder Multimodal undervisning: præsentation af ord og billeder for at skabe læring The Cambridge Handbook of Multimedia Learning  redigeret af Richard Mayer The Cambridge Handbook of Multimedia Learning  redigeret af Richard Mayer

Reception af multimodale udtryk Multimodalitet fungerer som mange transparente lag i et udtryk Let at se at et udtryk er multimodalt Mere kompliceret at afgøre hvilke modaliteter der er virksomme i teksten…. Hvilke modaliteter er virksomme(meningsbærende) i netop denne kontekst? Web 2.0-fortællinger kræver høj grad af multimodal literacitet

Semiotisk fortolkningspraksis er kulturelt og socialt bestemt Selvom tingene ”bare” er der, fortolker vi f.eks. relationer mellem genstande på billedet på bestemte måder (afstand, interaktion, m.m.) Vores fortolkning er ”kulturlig”, ikke naturlig og åben Hver ”modus” har sin udtryksform Visuel kommunikation dominerer i stigende grad over den verbale (se f.eks. Kress & Van Leeuwen, 2001/2006: Reading Images)

Ehris interaktive læsemodel i multimodalt perspektiv Medialiseringen af samfundet Modaliteternes affordances, sammensætning og placering Overvågning af egen forståelse af multimodale udtryk (jvf Pisa 2009) Mange nye genrer opstår via teknologisk udvikling Læse-konventioner (læseretning, scrolle, navigation og links) … samt billeder, film, musik og lyde og multimodale udtryk Semiotisk overarbejde! Mange udtryksformer

Skellet mellem entydig og flertydig multimodalitet Roland Barthes skelner mellem to basale måder at kæde sprog og billede sammen på: uddybning (elaboration) og udvidelse (extension).

Sammenhæng mellem tegnelementer

Opgaver

Opgaver Bråten omkring læsemotivation følgende komponenter synes at være særligt vigtige: forventning om mestring indre motivation mestringsmål Man kan altså spørge: Er opgaverne udformet på en måde så eleverne motiveres til at gå i gang med opgaven?

Læserposition I hvilken udstrækning lægger læremidlet tekster og stof tilrette på en måde, så det appellerer til læseren – fx ved at inddrage eller henvise til dennes hverdagsviden og forforståelse? I hvilken udstrækning henvender læremidlet sig gennem sine sproglige valg direkte til læseren? Er der fx direkte ’du’-henvendelser? I hvilken udstrækning og evt. hvordan anvendes deixiske udtryk (du, I, vi osv.) til at pege og udpege i teksten? Er der forskelle i henvendelsesformen i de forskellige læremiddeltekster (fx forord, indledninger og andre metatekster og de beskrivende og forklarende tekster)? Inkluderes eller ekskluderes læseren af teksten? Hvordan?

Hvad skal analysen bruges til?

Analysér et læremiddel/-ressource Foretag en analyse af et læremiddels tilgængelighed Hvilke værktøjer har du brug for at udvikle i relation til din funktion som vejleder på læringscentret?