Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
LEAN Akademy.
Planlæggeruddannelsen
Landsseminar for Junior- og Eliteledere 19 November 2011.
Coaching …en introduktion
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Den motiverende samtale
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Mentaltræning Målsætning
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Erhvervsakademiet Aarhus
Velkommen Niels Møller.
Nyt ansvar.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Det autentiske menneske
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
EU Callcenter projektet
Medarbejderinddragelse = Trivsel. Medarbejderinddragelse i gruppen Socialt Uddannelse Kollegacoaching Nye medarbejdere Projekter Salgsmål Kampagner.
Velkommen.
Projektlederens rolle(r)
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
- Hvad kan I forvente som forældre?
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
Hvad siger medarbejderne?
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Gruppeudviklingssamtaler
Ansvar, indflydelse og udvikling i Nykredits Kundekontaktcenter
Refleksioner og opsamling ift. i går
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Læringspunkter modul 1-5
Håndtering af Sygefravær
Per Møller Janniche Mobil
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Portfoliometoden i praksis Et udviklingsarbejde på Frijsenborg Efterskole Efterskoleforeningens Vejlederkonference Vingstedcenteret d. 19. og 20. sept.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
SIP 4 Virksomhedspraktik
Præsentationens transcript:

Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis

Før : traditionel uddannelse Via Kursus Information på gruppemøder Oplæring Her og nu vidensdeling – hos nærmeste kollega

Før : gruppelederansvar Ledelse (kontrol?) Medlyt – ris og ros Gruppemøder – planlægge, gennemføre, referat Planer for ferie, pause, frokost, rokering m.m. Statistikker Kompetenceudvikling

Før : medarbejderansvar Telefonbetjening

Fokusområder i projektet Krav og kompetencer matches bedre Øget læring i jobbet og vidensdeling Viden omsættes til kompetence Udviklingsmuligheder (faglige/personlige/teams) Større medarbejdertilfredshed Bedre vægtning af kvalitet/effektivitet Større variation i jobbet Den enkelte tager ansvar for egen udvikling

Kompetencegrupper er: Teams der giver gode rammer for vidensdeling og læring via kollegacoaching Accept af forskelligheder Udnyttelse af teamets kompetencer Tage ansvar for egen og teamets kompetenceudvikling

Udvikling til Kompetencegruppe - ledere Alle ledere i Kundelinjen Forberedelse Målrettet teori Øvelser og træning i dagligdagseks. Opfølgning med chef Opfølgning i erfa-grupper Eksamen med handlingsplan Afsluttende modul om fremtiden

Udvikling til Kompetencegruppe - medarbejdere 1.Internatseminar med teamroller, tryghed og tillid, gruppens fokus- områder samt kompetencegruppe 2.Kompetenceafklaring leder /med- arbejder 3.Synliggørelse og accept af gruppens kompetencer i gruppen

Udvikling til Kompetencegrupper - medarbejdere 4.Kollegacoach seminar 5.Træning i kollegacoach 6.Gruppens egne aktiviteter 7.Motivation og arbejdsglæde seminar samt opfølgning på gruppens udvikling 8.Supercoachere

Planlægning af aktiviteter Alle aktiviteter skal tilpasses øvrige aktiviteter og den daglige drift Teamudvikling, 1 ½ dags seminar Kompetenceafklaring, samtale Kollegacoaching min. 16 timer Kollegacoaching træning Motivation og arbejdsglæde, 3 timer

Kollegacoaching: Ikke “sidemands-oplæring”, men en systematisk træning i en aftalt ramme

Kollegacoaching Kollegacoaching skal trænes og vedligeholdes for at blive en naturlig metode til udvikling af kompetencer

Kollegacoaching i Danske Bank Vidensdeling Føl – “Vis mig hvordan du gør” Coach – “Viser hvordan jeg gør” Coaching – den særlige interviewteknik Praksisnær læring – kollegacoaching, f. ex. direkte ved telefonerne Læring i trygge rammer

Hvilke emner kollegacoaches i ? Faglige emner Behovsafdækning Systemanvendelse Tilgængelighed Effektivitet Kommunikation og ”gejst” Kollegacoaching

Udfordringer undervejs Planlægning af alle aktiviteter Koordinere med driften Afsætte fornøden tid Mange nyansatte Sammenlægning af 2 centre Beholde fokus

Erfaringer - medarbejdere Kompetencer synliggøres Samtaleteknikken kræver træning – træning - træning Øget og mere systematisk deling af viden Øgede kompetencer Øget variation i dagligdagen ved kompetence- udvikling via kollegacoach og ved at tage ansvar for nogle af de opgaver, som tidligere blev udført af gruppens leder

Erfaringer - medarbejdere Svært at motivere medarbejderne til at tage ansvar Større motivation for læring

Erfaringer - ledere Forandringsprocessen kræver meget støtte og motivation fra lederen Lederen skal gå forrest og klædes godt på i ledelse af forandringsproces og egen anvendelse af kollegacoachmodellen Der skal være tæt sparring og opfølgning mellem chef og leder

Kompetenceudvikling - nu Struktureret kompetenceudvikling Målrettet brug af rette kompetencer Kollegacoaching indgår i al uddannelse og udvikling – og i opfølgningen Kompetenceudvikling foregår også ved telefonen

Kompetenceudvikling -nu E-learning til forberedelse og brush - up på Kollegacoaching

Erfaringer Graden af fokus = størrelsen af succes