Udvikling af Handicap politikken DSI Vejen. 2 Udvikling af handicap politikken i Vejen kommune Projekt Mainstream siden juni 2005 –at etablere og udvikle.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
De Samvirkende Invalideorganisationer DSI afdelinger Regionale kurser, september 2007.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Udviklingsplaner Sønderborg
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
FBUs visionsplan 2015.
Inspiration og viden i din hverdag RANDERS BIBLIOTEK.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Videndeling og ledelse
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Grundkursus for frivillige i DH Grundlæggende om DH og DH’s medlemsorganisationer.
Hvordan kan budget og regnskabstal anvendes i praksis?
Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
HØR KØBENHAVNERNE Præsentation for IT Universitetet 6. september 2010.
Tema: Handicappolitik i kommunerne
Dagens program En workshop – hvor alle har mulighed for at byde ind. Oplæg i plenum Små summespørgsmål Opsamling i plenum Hvilke vanskeligheder har vi,
Få hjælp & informationer Modul 2 Nyhedsbrev DSI-Nyhedsbrev - Udgives 4 gange om året. Læs om DSI's arbejde lokalt og centralt, om ny lovgivning og om.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Attraktive Arbejdspladser
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Medalje til Høje-Taastrup
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
2-01.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Foreningsdag/ Karrieredag
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SportHouse –  TEAM/ RESSOURCER KRITISK SUCCES FAKTOR UDFORDRINGER/ FORHINDRINGER FASER/MILEPÆLE/AKTIVITETER xx MÅL Februar 2014 Bestyrelsens.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Handlingsplan 2015.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Udvikling af Handicap politikken DSI Vejen

2 Udvikling af handicap politikken i Vejen kommune Projekt Mainstream siden juni 2005 –at etablere og udvikle en lokal organisation på tværs af så mange handicapgrupper som muligt –at sætte fokus på mainstreaming af handicappede borgeres vilkår, dvs, at give borgere lige ret og mulighed for et aktivt liv i vores velfærdssamfund –at etablere et konstruktivt samarbejde med kommunen herom Organisationsudvikling – gennem et aktivt og effektivt bagland Helhedsorienteret tilgang Proaktiv handling = værdier + vision + strategi + plan Kun i nødvendigt omfang køre brandslukning i enkeltsager Forudsætter et engagement i afdelingen og kommunen Handicappolitikken bliver ikke udført i praksis af sig selv Udviklingen foregår mellem ørerne på folk og ikke i systemer og strukturer Alle skal investere sine personlige ressourcer – politikere/embedsfolk og handicaporganisationer.

DSI Vejen3 Networking Udvikling af organisationen sker gennem networking. Lokale, regionale og nationale kontakter i DSIs 32 medlemsorganisationer. Involveret lokale kontakter i 14 af disse organisationer. Resultatet er 25 aktive bestyrelses- og rådsmedlemmer samt suppleanter. Hverdagen/afdelingens arbejdsform/værktøj Rekruttering til opgaver i interne & eksterne netværk (afd. & org.) Registerloven ingen hindring!

DSI Vejen4 Dialog & Teambuildning Samtaler – gensidig forståelse og mangfoldighed –Vi tager os tid til at fortælle hinanden historien om vores handicaps –Skaber gensidig forståelse samt fordelen som DSI’er at kunne skabe samspil mellem mangfoldighederne i vores “alternative kompetencer”. Mange bestyrelsesmøder –Vi holder 8-10 bestyrelsesmøder om året med deltagere. Forudsætningen for et højt engagement og aktivitetsniveau, Men det er også en konsekvens heraf. Det skaber motivation, tillid og fortrolighed – grundlaget for et stærkt team. Dialogmøder med alle relevante rådsrepræsentanter Involvering gennem kurser + projekter = personlig udvikling Forhandlingsteknik for interessevaretagelse

DSI Vejen5 Værdier, Visioner & Strategi Vi har vedtaget to fælles værdier: Værdighed og Livskvalitet. Og tre ambitiøse visioner: –personlig udvikling og gode oplevelser inden for sport, kultur og foreningsliv, –tilgængelighed i trafik, bygninger, natur og kommunikation og –passende uddannelse, beskæftigelse og bolig for alle mennesker med handicap. Strategi – Mangfoldighed og inklusion – (filter for de rigtige løsninger) Det giver mening og retning i vores arbejde

DSI Vejen6 Projektledelse Vi arbejder systematisk med projektledelse. Vores forretningsudvalg implementerer alle bestyrelsens beslutninger, således at når bestyrelsen mødes er der en ny situation at tage stilling til og udvikle videre. Vi laver mål og aktivitetsplaner, der specificerer mål for alle de vigtigste aktiviteter, ansvar og deadlines samt registrere resultater til efterfølgende evaluering. Vise Mål & Aktivitetsplaner for (se bilag 1+2) = side 6+7 i power point

Mål- og aktivitetsplan for DSI Ny Vejen Kommune 2006 Implementering af handlingsplan godkendt på årsmødet 6. april 2006 ProjektMålAktiviteterAnsvarSlutEvaluering 1 HjælpemidlerAt udvikle en handicappolitik for hjælpemidler Behovsanalyse og handlingsplan iht. 6-trinsmodellem, Aflevering til handicapråd. Frede tovholder 15. juni 1 udsat sluttidspunkt til d. 12. oktober Sendt d. 22. januar til Byrådet Der har vist sig positiv interesse fra politikkerne på et Handicapråds kursus d. 15. januar KommunikationAt udvikle en handicappolitik for Kommunikation Behovsanalyse og handlingsplan iht. 6-trinsmodellem, Aflevering til handicapråd. Lars/Mette tovholder 15. juni 2 Sendt d. 22. januar til Byrådet Der har vist sig positiv interesse fra politikkerne på et Handicapråds kursus d. 15. januar Specialunder- visning At udvikle en handicappolitik for specialundervisni ng Behovsanalyse og handlingsplan iht. 6-trinsmodellem, Aflevering til handicapråd. Solvej/Finn tovholder 15. juni 3 Udsat til oktober mdr. grundet ny tovholder Mette og Lars. Sendt d. 22. januar til Byrådet Der har vist sig positiv interesse fra politikkerne på et Handicapråds kursus d. 15. januar Projekt Mainstreaming At integrere handicappolitik i alle kommunale politikker Nedsætte 3 arbejdsgr. udvikle værktøjer, etablere handicapråd. Nationalt seminar, europæisk konference. Lone / FU4 Projekt 1-3 igangsat, justeret 6 trinsmodellen, udviklet behovskema og mål samt handlingsplaner. Dsi-medlem formand for handicapråd. Nationalt seminar –Planlægning/½times oplæg/deltagelse d. 9. oktober i Hvidovre-gået fortrinligt. Europæisk konference – udarbejdelse af rapport mht. projektet i vores afdeling + deltagelse d. 6.og 7. nov Rapport

Mål- og aktivitetsplan for DSI Vejen Kommune 2007 Udkast til handlingsplan 2007 – til godkendelse v. årsmødet 12. april ProjektMålAktiviteterAnsvarSlutEvaluering 1 Projekt Mainstreaming At integrere handicappolitik i alle kommunale politikker 1 a. Kursusoplæg til forårskurserne i Jylland b. Artikel til Nyhedsbrev c. Artikel i Lokale aviser d. Udvikling af konceptet ”mainstream” = ikke diskrimination / tilgængelighed / inklusion – jævnfør FN-konventionen 1 a. FU b. Poul c. Poul + Lone 1 2 BoligprojektetAlle nye boliger skal bygges handicapegnede 2 a.Sparringspartner i projekt Solgården b. Pressekontakt / Kontakt pr. breve Som før c. Byggeprojekter i Almindelighed i Kommunen – obs. og kontakt hertil a. Poul/FU 2

DSI Vejen9 Projektledelse Vi etablerer arbejdsgrupper til løsning af særlige projektopgaver Kommunikationspolitik Hjælpemidler Specialundervisning Vi arbejder systematisk med projektledelse. Vores forretningsudvalg implementerer alle bestyrelsens beslutninger, således at når bestyrelsen mødes er der en ny situation at tage stilling til og udvikle videre. Vi laver mål og aktivitetsplaner, der specificerer mål for alle de vigtigste aktiviteter, ansvar og deadlines samt registrere resultater til efterfølgende evaluering. Vise Mål & Aktivitetsplaner for (se bilag 1+2) = side 6+7 i power point

DSI Vejen10 6 – trins modellen: Ny Vejen version Hvordan kommer vi i gang med en lokal handicappolitik? Mainstreaming – strategi: 1.Opstart af arbejdsgrupper på tværs af handicapgrupper og vælg en koordinator/kontaktperson. 2.Lav en liste over hvilke behov borgere med et handicap har inden for gruppens arbejdsområde. Prøv at skaffe dokumentation ved interviews eller spørgeskemaer. 3.Foretag en analyse af disse forskellige behov og vælg hvilke der skal prioriteres. 4.Udarbejd oplæg til handicappolitikker for området. Kig i FN’s Standardregler. 5.Udarbejd oplæg til handlingsplaner for området 6.Overdragelse til Handicaprådet og videre til kommunen - Implementering og gennemførelse af handlingsplanen med beslutninger om hvordan og hvornår den skal evalueres og revideres

DSI Vejen11 BEHOVS-SKEMA BehovGrp 1-ex. Hørehandicappede Grp 2- ex. Synshandicappede Grp 3 ex. Bevægelses- handicappede Grp 4

Mål- og handlingsplan for Ny Vejen Kommune ProjektMålAktiviteterAnsvarStart- /Slut- Evaluering 1.Biblioteker1.1 Bred personlig betjening 1.2 Tilgængelighed Biblioteker – uddannelse af personale i forhold til personlig betjening: Biblioteker – Fysisk tilgængelighed: Biblioteker – Tilgængeligt materiale: Biblioteker – Tilgængelig IT / Teknik: 2. Offentlige møder og borgerservice 2.1 Bred personlig betjening 2.2 Tilgængelighed Offentlige møder og Borgerservice – Uddannelse af personale i forhold til personlig betjening: Offentlige møder og Borgerservice – Fysisk tilgængelighed:2.2.1 Offentlige møder og Borgerservice – Fysisk tilgængelighed:

Biblioteker – uddannelse af personale i forhold til personlig betjening: Bevæge-handicappede:Servicemindede personer. Høre – handicappede:Uddannelse af Tolke og brug af teleslynge og FM anlæg. Læse- og syns- handicappede:Uddannelse af personlige ledsagere. Service-mindede personer, oplæring i punktskrift. Udtryks- handicappede:Skal kunne hjælpe og have tålmodighed, f.eks. udnyttelse af tavler. (adfærdstræning). tilbage til skemaet pkt Biblioteker – Fysisk tilgængelighed: Fælles:Se hjemmesiden: Bevæge Handicappede: Geografisk beliggenhed:Nærheden er vigtig eller at den offentlige trafik er god. Bogbus:En Bogbus kan være utilgængelig i sig selv (en lavbundsbus kan være løsningen, hvis denne er godt indrettet) – men hvis man kan bestille til direkte udbringning er det ok. Fysisk tilgængelighed:Ingen trin, der skal som minimum være ramper eller elevator samt automatisk dør oplukker, f.eks. samtaleanlæg. Skærmfaciliteter / edb systemer skal være tilgængelige bl.a. højder og borde. Høre Handicappede:Hjælper / ledsager / hjemmehjælper vigtig! Bl.a. ved telefonbestilling. Læse og Syns Handicappede: Geografisk:Den offentlige trafik skal være tilgængelig for synshandicappede eller hjælp via personlige ledsager, førerhunde eller GPS systemer samt lydsignaler ved lyskryds. Bogbus:Service mindede personer til hjælp. Fysisk tilgængelighed:Man skal kunne finde indgangen – der skal være tydelige afmærkninger til at finde hen til stedet, bl.a. ledelinier, farver, lys, markeringer på glasdørene, f.eks. reliefkort / blindskrift eller informationssøjler, f.eks. samtaleanlæg. tilbage til skemaet pkt

DSI Vejen14 Under projektarbejdet er forretningsudvalget løbende opmærksom på tre spørgsmål: Holder tovholderen processen i gang? Er der ideer og iværksætterånd nok i gruppen? Er der praktiske ressourcer nok i gruppen til at afslutte projektet? Gode viljer er ikke nok! Hvis svaret er ja, er resultatet effektivitet og engagement. Og belønningen er glæden ved at lykkes!

DSI Vejen15 Nye udfordringer Evaluering – ved årsskiftet for afdelingen = udvikling og udfordringer Råds-evalueringer = resultatorientering – Er resultater og strategier ok? Udvikling af Mangfoldighed og inklusions strategi Materiale på hjemmeside efter 12. april/årsmødet

RIGTIG GOD ARBEJDSLYST! Fra DSI Vejen