”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/5 2014 Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Uddannelse til tværfaglighed
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Klasseledelse Lene Heckmann.
Språkspil om Følelser Handledningens forløsende potentiale xxx.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Sundhedsfremme i skolehaver?
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Vejlederens kommunikation
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Akademisk arbejde.
Overblik over afkast/resultat mål ifm. klubpolitikken Klub- politik - Udvikle og styrke det gode ungdoms- liv Overgang skole og klub Samarb.aftale vedr.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Pædagogisk forår i København
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Målrettet kommunikation
Bachelorprojektvejledning?
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Den pædagogiske læreplan
Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Sygeplejerskernes rolle i det tværprofessionelle samarbejde . Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde.
Projekt: Koncept til formidling
Fra ”jeg” til ”vi”- støttende samtaler
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet, Lektor Helle Merete Nordentoft, Aarhus Universitet,

Baggrund  Idealer om praksis… og virkelighedens realiteter ….en lille fortælling om at skabe forandring i kommunikationen på to psykiatriske afdelinger…  Tværfaglige kursusforløb på flere danske hospitaler … fx 9 kursusforløb a 3 dage for 16 deltagere på et hospital

Agenda  At præsentere et teoretisk og metodisk afsæt for at arbejde med professionelles læring og kommunikation med patienter i hverdagen  At komme med konkrete bud på, hvordan supervisorer kan facilitere sundhedsprofessionelles læring i hverdagen  At udpege nogle kommunikative og pædagogiske pointer i forhold til situeret læring

Social innovation  "innovations that are both social in their ends and in their means.” gennemførslen af nye idéer (produkter, ydelser, organisationsmodeller), der målrettet opfylder et samfundsmæssigt behov samtidigt med, at de skaber nye sociale relationer eller partnerskaber. (Europa-Kommissionen)

Social innovation i (vores) praksis  Fra normativ til situeret læring  Fra ”kursus i byen” til ”læring tæt på hverdagen”  Fra lokalt/individuelt til institutionelt/kontekstbaseret fokus  Fra ”verbalt fokus” til inddragelse af ”det non-verbale”  Fra oplæg som primært input til oplæg som rammesætning for fælles aktiviteter (observation, rollespil, skrivning, analyse, evaluering) med henblik på refleksion ift. egen praksis

Empati i en institutionel kontekst  at kunne sætte sig ind i verden, som den må se ud for et andet menneske og agere derefter  Udfordring i en institutionel kontekst: Øgede krav om effektivitet og følelsesmæssig kvalitet

4 video-observationer  Video  Individuel skriftlig refleksion  Dialog med partner  Plenum

Video-observation ift. empati 1. Observation Før observation  Fold et stykke papir i 2  Skriv det, som sygeplejersken siger på den ene side  Og det, som patienten siger på den anden side forsvarlighed.aspx

Video-observation ift. empati Efter observation  Individuel skriftlig refleksion Skriv de passager ned, som du bliver optaget af

Video-observation ift. empati 2. Observation  Vi ser videoen igen  Individuel skriftlig refleksion: Skriv de passager ned, som du bliver optaget af evt. en nuancering af det du allerede har skrevet

Observationskategorier Find nu sammen med en anden deltager og vælg en observations-kategori inden næste observation Observationskategorier Ordvalg Vendepunkter i samtalen Kropssprog/non-verbal kommunikation Pauser Spørgsmål/svar

Video-observation ift. empati Observation  Vi ser videoen igen (med og uden lyd)  Individuel skriftlig refleksion:  Skriv det ned, der blev relevant ift. den kategori, du arbejder med

Læring?  Tal nu med din partner  om det, som I har skrevet ned - og  hvad er læringen fra er denne øvelse?

Pædagogiske refleksioner  Indhold: Hvad ønsker vi at skabe læring i forhold til? -Professionel i en institutionel kontekst -Forhold mellem empati og sympati -Følelser – forskellige teoretiske perspektiver  Form: Hvordan gør vi det? -dialog, som skaber rum for forskellighed -vekslen mellem, at deltagerne analyserer, reflekterer, taler, lytter og skriver

2 teoretiske perspektiver på følelser Et individuelt Et socialt og diskursivt

Form – hvordan skabe læring? Bakhtin  Monolog og dialog  Centripetale og centrifugale bevægelser  Konsensus og dissensus

At skabe og rumme dissensus  Tale  Lytte  Skrive  Agere, afprøve i praksis Individuel refleksion, gruppearbejde, reflekterende team, interview, oplæg, rollespil, par-øvelser, plenum- opsamling…

Supervisorer som katalysatorer….  Af læring i hverdagen… Kursernes begrænsning  En dråbe i havet ift. at indfange den daglige kompleksitet i kommunikation  Giver ikke tid til fordybelse….

Supervisor som katalysator - hvordan?  Hvordan tænker I, at det, vi har talt om kan være relevant i forhold til landsmødets tema?  Med andre ord, kan I som supervisorer bidrage til at skabe social innovation og arbejde med kompetenceudvikling af professionelle ift. patientinvolvering?

Litteratur  Baxter & K.N. Cissna (Eds.), Dialogue. Theorizing Difference in Communication Studies (pp ). Thousand Oaks, California: Sage Publications  Dysthe, O. (2003). Dialog, samspil og læring. Aarhus: Forlaget Klim  Hochschild, AR. (1983). The Managed Heart. Commercialization of Human Feeling. Berkley: University of California Press  Jârvinen, M., & Mik-Meyer, N. (2003). At skabe en klient: institutionelle identiteter i socialt arbejde. København: Hans Reitzels Forlag  Nordentoft, HM & Olesen, BR (2014): ”Kommunikation i kontekst”, Munksgaard  Nordentoft, HM (2008). Sprogspil om følelser i supervision. In A. Juutelainen (Ed.), Supervision i sundhedsprofessioner. København: Hans Reitzels Forlag.  Obling, AR. (2012). Kunsten at skabe en medfølende og engageret hospitalslæge. In J. Martha & N. Mik-Meyer (Eds.), At skabe en professionel – ansvar og autonomi i velfrædsstaten. København: Hans Reitzels Forlag.  Olesen, BR; Nordentoft, Helle HM (2013): Walking the talk? : A micro- sociological approach to the co-production of knowledge and power in action research. /. I: International Journal of Action Research, Vol. 9, Nr. 1, 2013, s