Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra ”jeg” til ”vi”- støttende samtaler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra ”jeg” til ”vi”- støttende samtaler"— Præsentationens transcript:

1 Fra ”jeg” til ”vi”- støttende samtaler
Feltnoter fra et projekt, hvor borgere med kognitivt handicap udveksler erfaringer Birgitte Ravn Olesen Fra jeg til vi-støttende samtaler

2 Pernille: Er det godt at gøre det ind imellem?
Beth (ser alvorlig ud og kigger mest ned i bordet): Det er meget sjældent, at jeg snakker om mit eget liv. Det er ikke sådan hver dag, at jeg gør det Pernille: Er det godt at gøre det ind imellem? Beth (nikker): ja ind imellem Birgitte: Er det også rart at høre, hvad de andre siger? Beth (nikker igen) Pernille: For jeg kan se på dig, at du har lyttet rigtig meget i dag, er det rigtigt? Beth (nikker og smiler): Jeg har aldrig lyttet så meget før (Afrunding af 3. workshopdag (4_5 2t 52min)

3 ”I sin grund handler det om, hvorvidt vi tror på, at alle mennesker har mulighed for at udvikle sig og blive dannet som menneske. Der er forskel på dannelse og uddannelse, der er også forskel på at blive dannet eller tilpasset. I forhold til specialpædagogikkens målgruppe har professionelle gennem særlige metoder og teknikker været tilbøjelige til at nedtone menneskets egen dannelsesproces (og deres subjektive skøn) i de pædagogiske forløb (…) Fratænkes mennesker med svære funktionsnedsættelser dannelsesmuligheden, spises de af med træning og tilpasning uden lydhørhed for deres egne påvirkningsforsøg” (Kirkebæk; magt og afmagt, 2010).

4 Kontinuum – hvilket valg medfører hvilke muligheder & begrænsninger?
Processen er vigtig hvilket mål har vi? Produktet er vigtigt Vores ideer og bidrag hvordan gør vi det sammen? Medskabernes ideer og bidrag hvem skal have indflydelse på hvad? Styring Demokrati

5 Ny bog 1. Når dialog og samskabelse er mere end plusord
2. Forumspil som metode til samskabelse i et undervisningsforløb 3. Kollaborative hverdagsfortællinger som metode til samskabelse i en specialpædagogisk praksis 4. Fælles lytning og analyse af institutionelle stemmer som metode til samskabelse i tværsektorielt samarbejde 5. Fortælling som metode til samskabelse i det tværsektorielle samarbejde i sundhedsvæsenet 6. Dialogisk evaluering som metode til samskabelse i et produktionsteam 7. Åben dialog som metode til samskabelse i et borgerinddragende perspektiv 8. Med dialog som metode og analysegenstand: Problematikker på tværs


Download ppt "Fra ”jeg” til ”vi”- støttende samtaler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google