Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Sigrid .
Eksamen og eksamensbilag :
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Skriftlig dansk efter reformen – januar 2007
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Skriftlig eksamen 2011: Opgavens sprogbrug Dorthe Wangs.
Værkstedsundervisning
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Øvelser Samlet rapport.
Kommentar Dansk.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Eksamen i skriftlig dansk
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Den nye mundtlige eksamensform
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO SKRIV!.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf Med virkning fra maj 2009

EVAs anbefaling (Evaluering af dansk på hf, 2008) Det er vigtigt at kravene til genrer og målgrupper ikke bliver så komplekse, at de virker som en blokering for kursisterne i forhold til at gå i gang med at skrive. Det bør derfor overvejes at reducere genrerne til tre (..). Desuden vil det lette på formkravene hvis alle tekster forudsættes ukendt af adressaten.

Introducerende artikel Kommenterende artikel Analyserende oplæg Introducerende artikel Kommenterende artikel Diskuterende artikel Argumenterende artikel

Nye sæt Indeholder altid 3 opgaver, fordelt på de tre genrer: Analyserende oplæg Introducerende artikel Argumenterende artikel Læserforudsætningerne harmoniseres: Tekstmaterialet skal nu i alle opgaver forudsættes ukendt for modtageren. Læserforudsætningerne nævnes særskilt nederst på opgaveformuleringssiden

Hvorfor reducere til disse tre genrer Kursisterne skal forholde sig til færre genrer De tilbageværende genrer lader sig ukompliceret afgrænse fra hinanden. De træner forskellige danskfaglige fremstillingsformer: Analyserende oplæg: Analysere og fortolke faglige tekster Introducerende artikel: Præsentere og eksemplificere et fagligt emne eller en faglig problemstilling Argumenterende artikel: Afdække faglige synspunkter og tage stilling til dem

Nyt materiale i forlængelse af justeringen Revideret undervisningsvejledning med virkning fra maj 2009 (kun afsnittet om skriftlig eksamen er ændret i forhold til den tidligere version) Kursistvenlig beskrivelse af de tre genrer. Bemærk, at denne forside findes i afsnittet om skriftlig eksamen i den reviderede undervisningsvejledning. Ny censorvejledning for skriftlig dansk på HF fra maj 2009 (som det fremgår, vil dokumentet i januar 2009 blive suppleret med et kapitel, hvor tre besvarelser - en fra hver genre - bedømmes) Nye printvenlige opgaveforsider til fire af de seneste års eksamenssæt, som tager højde for justeringen. Disse kan udleveres til kursisterne sammen med de sæt, som skolerne har liggende. Bemærk, at opgaveforsiderne ligger som bilag i censorvejledningen. Alle dokumenter kan hentes på www.uvm.dk  fagenes sider  dansk  hf