Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Eksamen i skriftlig dansk

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Eksamen i skriftlig dansk"— Præsentationens transcript:

1 Eksamen i skriftlig dansk
Kom kl og stil din pc og printer op Prøven varer i 6 timer og falder i to dele Forarbejde m. hæfte 1, fællesteksterne. Gruppeproces/individuelt arbejde – Individuel skrivning på baggrund af hæfte 1og 2, fællesteksterne og særteksterne.

2 Hjælpemidler Alle hjælpemidler er tilladt undtagen en netopkoblet computer eller en mobiltelefon (man må ikke være i kontakt m. andre under eksamen). Overvej: Hvad vil du medbringe? Hvad vil du have liggende på din computer?

3 Forarbejde 9.00 – 10.30 Hæfte 1 læses og bearbejdes.
Hæfte 1 er din teoretiske baggrund for at kunne skrive besvarelsen. Hertil skal føjes din viden fra hele flexforløbet. Undersøg temaet, emnet (altid danskfagligt): Associer og aktiver din paratviden.

4 Forarbejde - hvordan? Gennemarbejd (forståelse) fællesteksterne, streg ind og noter i lyset af slagordet: Hæfte 1 er min teori om temaet XX, hvad står der om det? Brug størstedelen af tiden her. Læg mærke til hvordan temaet, emnet optræder i hver af de tre opgaveformuleringer.

5 Forarbejde - hvordan? For hver opgaveformulering læg da mærke til: Hvem skal jeg skrive til og i hvilken genre? Ultrakort: Hvad ved jeg om hæfte 2? Læg mærke til særteksternes forfattere, titler, årstal. MÅL for arbejdet m. hæfte 1: Forståelse og stofoparbejdning. Gør korte opslag i medbragte bøger og notater.

6 3 forsk. Opgaveformuleringer
Tre forskellige målgrupper 1. Et hf-hold 2. Avis 3. Tidsskrift af almenkulturelt tilsnit Tre forskellige genrer 1. Analyserende 2. Introducerende 3. Argumenterende

7 Afsenderposition Påtag ikke en fiktiv afsenderposition
Skrive ikke (ret meget) om dig selv som privatperson: Besvarelsens afsender er den danskfagligt velfunderede og alment orienterede kursist hvis tilgang til skrivesituationen kan være yderligere præciseret i opgaveformuleringen Altså: Man skal optræde i rollen som hf-kursist med et danskfagligt forløb i bagagen. Private associationer om moster Bertha skal vælges fra. Styr ind i fagligt relevante argumentationer frem for private cases.

8 Avisens målgruppe Henvender sig til en bred offentlighed
Udkommer dagligt Behandler forhold og begivenheder af offentlig betydning Der er markante forskelle på de forskellige avisers målgrupper og dermed på sprog og henvendelsesmidler Til eksamen i dansk er opgaverne rettet mod den alment kulturinteresserede og informationssøgende læser I besvarelserne kan indgå rubrikker, under- og mellemrubrikker samt faktaboxe eller boxe med citater – men ikke billeder eller øvrige layoutmæssige finesser.

9 Tidsskriftets målgruppe
Tidsskriftet udkommer periodisk Henvender sig til afgrænset målgruppe m. fælles interesse f.eks. i et emne (mad, litteratur, sundhed), et politisk ståsted, en fælles institution (skole, hospital), et fælles erhverv, en fælles tro osv. Eksempler: Samvirke, Kiwi, Ud & Se Artiklen i et tidsskrift er derfor i princippet mere snæver og dybtgående end avisartiklen Sproget skal også her tilpasses målgruppens faglige forudsætninger

10 Hf-klassen som målgruppe
Skrivning til undervisningsrummet (et hf-hold), genre: det analyserende oplæg. Formål: at præsentere, analysere og fortolke, eksemplificere, opsamle, perspektivere et danskfagligt stof så holdet får faglig indsigt. Man skriver til modtagere der har de samme forudsætninger som en selv. De kender fagsproget, og de har en faglig interesse. Men du kender dem ikke, og de kender ikke de tekster du skal skrive om.

11 I alle opgaver skal man Indføre læseren i emnet
Behandle en særtekst (står i hæfte 2) og en eller flere fællestekster (står i hæfte 1) Anvende tekstlæsningen til at belyse emnet

12 I alle opgaver må man gerne
Supplere med andre tekster hentet fra hæfterne 1 eller 2, supplere med tekster fra undervisningen eller fra egen læsning. Supplere med egen (danskfaglige) viden og egne erfaringer.

13 1. Analyserende oplæg Man skal især: Analysere og fortolke. Anvende fortolkningen til at belyse emnet. Modtager: Et hf-hold på A-niveau i dansk. Om analyse og fortolkning Relevant valg af analyseværktøjer – danskfaglige metoder. Ikke en fuldstændig analyse, men udvalgte dele i overensstemmelse med opgaveformuleringen og dens tema. Analytisk tyngde i sammenhæng med argumenteret, perspektiveret, pointesøgende og igangsættende konklusioner. Må gerne rumme delvist åbne konklusioner, men skal stræbe mod at formulere sammenhænge. Krav: Sammenhængende prosa, klar disposition.

14 2. Introducerende artikel
Man skal især: Skabe interesse for emnet. Præsentere og skabe overblik over emnet Modtager: en almenkulturelt interesseret læser Om at skabe interesse Primært præsentere et fagligt emne (en tekst, en diskussion, en problemstilling) med det formål at informere læseren. Emnet behandles ved at definere, karakterisere, eksemplificere, hente viden fra andre tekster eller medier. Efter præsentationen følger en saglig, argumenteret vurdering hvor man peger på problemer eller perspektiver i forlængelse af emnet . Man viser at der kan tænkes videre.

15 3. Argumenterende artikel
Man skal især: Redegøre for og sammenligne synspunkter. Debattere synspunkterne og perspektivere dem. Modtager: en almenkulturelt interesseret læser Om at argumentere Først præsentere, dernæst undersøge positionerne i en problemstilling, diskutere (og evt. tage stilling til) synspunkterne, perspektivere ved at pege på konsekvenser (og gerne lægge op til videre debat). Man skal give en kritisk undersøgelse af et fagligt emne eller problemstilling, demonstrere neutral saglighed, give loyal fremstilling af andres synspunkter, anskue en sag fra flere vinkler end ens egen, præsentere sin egen begrundede mening - uden at den fylder hele billedet.

16 Kom i træning til skriftlig eksamen
- skriv de opgaver du ikke valgte at skrive da du besvarede modul 3, 4 etc. - eksamensopgaverne fra 2009 og 2010 ligger til fri afbenyttelse under ”Skriftlig dansk”.

17 Bedømmelseskriterier
Færdigheder i - skriftlig fremstilling (sætningsbygning og retstavning) - kommunikations- og mediebevidsthed (bevidsthed om modtagerne, genren og mediet) - emnebehandling (godt og læseværdigt stof, evne til refleksion, samklang mellem konkret og abstrakt mm.) - danskfaglig viden og fagets metoder (flex-platformen fra a-z)

18 Skr. karakterfordeling 2009

19 Skr. karakterfordeling 2010

20 Mundtlig eksamen Forberedelsestid: 55 min.
Eksaminationstid: min. Tilladte hjælpemidler: Alt undtagen mobiltelefon og netopkobling Overvej: Hvad vil du have med? Flexkursister skal medbringe billedlegitimation Eksaminationsgrundlaget: se i Ludus: da02da1A

21 Spørgsmålene Eksamensspørgsmålet har et fokus i et af stofområderne sprog, litteratur, medier. NYT fra 2011: Spørgsmålene fordeles skønsmæssigt over det sproglige, det litterære og det mediemæssige stofområde i størrelsesordenen 2:2:1. Eksempler på eksamensspørgsmål ligger som bilag til i dagens seminar, men der er noget galt…….. Hvilket?

22 Svar Næsten alle tekster er kendte, de optræder i jeres eksaminationsgrundlag – og sådan bliver det ikke til eksamen. Her vil teksterne først og fremmest være ukendte, men relatere til dem I kender fra eksaminationsgrundlaget. Kendte tekster kan optræde, men kun i kombination med ukendte. Ingen tekster over 8 normalsider (1ns = 1300 ord/12 min. afspillet tekst)

23 Forbered et oplæg på 10 min.
Skriv et talepapir med stikord. Skriv på de udleverede tekster så du kan orientere dig, gøre nedslag og give belæg. Tag udgangspunkt i det krævede fokus: sprog, litteratur eller medier. Svar på delspørgsmålene. Men kom i øvrigt ind på alt det du finder relevant. Forbered altid en perspektivering (med slaw i). Forbered altid et eller flere stykker til oplæsning – og overvej både oplæsningen som sådan og den måde hvorpå det oplæste skal indgå i helheden.

24 Eksaminationen Kursisten får ordet – 10 minutters oplæg
Lærer og censor forholder sig primært lyttende Efterhånden glider eksaminationen over i samtale

25 Bedømmelseskriterier
- klar, mundtlig fremstilling - hvordan behandles materialet? - hvordan anvendes fagets metoder? - hvordan bruges den danskfaglige viden? Tænk i vidensniveauer!


Download ppt "Eksamen i skriftlig dansk"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google