Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Verden ind i undervisningen KEA, den 8. januar 2014.
Advertisements

Hvordan navigerer lederen?
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Merlivs seminar 27. August 2008
Date :31 1.
Lærerprofessionen - en definition.
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Centrale initiativer vedr. stofbrugernes helbred Sundhedsministeriet by proxy.
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Indsatser med marginaliserede unge
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden.
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold februar 2008 Morten Nissen Københavns.
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Undervisningsevaluering Morten Nissen
Kvalitetens Beskaffenhed
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Problemformulering Indeholder:
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Unge, fester og rusmidler i praksis Erfaringer fra Norddjurs kommune.
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Ideen bag FVT for kem-bio-nano. Dannelsens kompetencer 1.kunne redegøre for hændelser i og omkring det biokemiske, kemiske, miljøkemiske og nanoteknovidenskabelige.
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
H:\EJO\Præsentationer\Vandramm.ppt Vandrammedirektivet – set fra tegnebogen Niels Peter Nørring Vicedirektør i Dansk Landbrug Plantekongressen.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Definition Kriterier Design og evaluering
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Der er i de senere år en stadigt voksende erkendelse af at
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Vidensbaseret praksis i botilbud
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Præsentationens transcript:

Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet

Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskab vs. management Videnskab vs. praksis Videnskabelighed i praksis kan være  Erkendelse skabes (ude) i praksis  Praksis som utopi  At frigøre sandheden som findes i praksis  Videnskab er også en praksis  Idealer håndteres ad hoc og konkret  Sociale og teknologiske netværk  Begge dele  Sandheden i / om videnskabens praksis – i stedet for idealer?  Idealer og pragmatik – en klumpet mixtur? Morten Nissen Københavns Universitet Videnskab vs. praksis

Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Narkoen ud af Byen  Modelkommuneprojekt  Mål: Nedsætte tilgængelighed og forbrug af narkotika  Midler bl.a.:  Koordination mellem professionelle  Monitorering  Evidensbaserede metoder i undervisning  Evalueret af Muusmann Research & Counseling  Nedsat forbrug  Vellykket monitorering og kvalitetssikring  Lars Lykke: ”Når alle gode kræfter slår sig sammen, så virker indsatsen”. Morten Nissen Københavns Universitet Evidens light I

Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Kritik: Balvig & Holmberg: ”Efter at have gennemgået evalueringen er det imidlertid vor vurdering, at denne på helt afgørende måder ikke opfylder de krav, man må stille til en effektevaluering, der skal kunne give et kvalificeret bud på, om projektet har levet op til den overordnede målsætning. Der mangler inddragelse af kontrolgrupper. Der er alvorlige problemer med repræsentativitet, parallelitet og svarprocenter i før- og eftermålingerne, og der er kritiske gyldighedsproblemer ved selve målingerne af de unges narkotikaforbrug. (…) “ “Det sikreste, der kan konkluderes, er, at de gennemførte effektevalueringer ikke gør det muligt overhovedet at vurdere, om man i projektet har opnået – det være sig helt eller delvist – den overordnede målsætning” (…) ”De iværksatte tiltag synes ikke i væsentlig grad – ja, formentlig slet ikke overhovedet – at have mindsket tilgængeligheden af eller de unges forbrug af narkotika i de 14 modelkommuner.” Morten Nissen Københavns Universitet Evidens light II

Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper 3 scenarier  Kritikken tages til efterretning  Kritikken tilbagevises  Metoden revideres  …og et fjerde: Ingenting…  Balvig & Homberg: ”Flere af disse problematikker nævnes i evalueringsrapporterne m.v., men bortset fra parallelitetsproblematikken forsøges de ikke udbedret, og der tages ikke de nødvendige konsekvenser af dem” Morten Nissen Københavns Universitet Evidens light III

Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Hvordan virker idealerne? Peter Dahler Larsen: Den rituelle refleksion Diskursiv ordning  strukturerer de grundlæggende begreber, tænkemåder, ordninger  Ian Hacking: ”dyb viden” Ideologisk interpellation  Dannelse som selvbevidste subjekter  Utopiske horisonter  Modernisme: Sandheden og selvet revolutioneres i en kritisk proces Morten Nissen Københavns Universitet Virkninger af idealer

Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskaben som almen praksis Prototype  Prototypisk praksis  Model  Almen relevans  Social engineering  Kritisk (kontinuitet og nyskabelse)  Begrebslig refleksivitet Konsekvenser  Konsistenskrav  Objektivitetskrav  Demokratikrav Videnskab: Refleksiv ideologiskabelse Morten Nissen Københavns Universitet Prototyper