Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet"— Præsentationens transcript:

1 Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Pædagogisk psykologi 18. november Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Slides er i Absalon

2 Projekter Fællestræk Feltet Community psykologi Aktions-forskning
Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Projekter Ama’r Total Teater Brugerservice, Økologiske Igangsættere Sjakket / Projekt Gadebørn 1. Ungdomsperspektivet 2. De mest udsatte 3. Brobygning 4. Partnerskab 5. Frivillige Vilde Læreprocesser U-Turn ( Fællestræk Græsrodsdemokrati - Fra opposition til institution Knopskydning, klunseri Mobilisering til grænsefællesskaber (LL Mørck, 2006) Anti-metode Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

3 Behandling Pædagogik Forebyggelse Omsorg Socialt arbejde: Det hele!
Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Socialt arbejde: Det hele! Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Behandling Pædagogik Udvikling (opnå / ophæve) Forebyggelse Omsorg Reproduktion (fastholde / undgå) Negativt (ophæve / undgå) Positivt (opnå / fastholde)

4 Disciplin eller tilgang?
Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Kontekst Lewin’s formel B = f ( P; E) Fællesskaber Hvad er et ”community”? “… an evocative term with an illocutionary force of pronouncement that has the potential to galvanize individuals into collective action” (Thorne, 2009). Disciplin eller tilgang? Praktiseret socialpsykologi SUI? Disciplin som tilgang? Tilgange Socialmedicinsk tænkning (Orford) Empowerment / politisering– (Freire) Narrativitet – diskurs og metafor (P Berliner) Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

5 Aktionsforskning Kurt Lewin: Action Research Praksisfilosofi Grundtræk
Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Kurt Lewin: Action Research Enheden af forskning, udvikling og undervisning Solving social problems Praksisfilosofi Aristoteles, Hegel, Dewey, Horkheimer, - og Marx: Spørgsmålet om, hvorvidt det tilkommer den menneskelige tænkning objektiv sandhed, er ikke et teoretisk, men et praktisk spørgsmål. Det er i praksis, mennesket må bevise sin tænknings sandhed, dvs. dens virkelighed og magt, dens dennesidighed (3. Feuerbachtese, 1845) Mange traditioner: PAR, Action Science, Praksisforskning, deltagerorienteret forskning, Developmental Work Research osv. Grundtræk Forskningen i samfundet: Relevans, lokale samfunds-eksperimenter (community?) Demokratisering – professionelle og brugere Spiralsekvenser: Fx problem, teoretisk omformulering, undersøgelse, plan, afprøvning, evaluering, problem osv., Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Aktionsforskning

6 Narrativ rådgivning (White, Winslade, Holmgren)
Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Filosofisk baggrund Aristoteles: Techne, Theoria, Phronesis (+ kunst og intuition) Lyotard, MacIntyre m.fl. – fortælling mere almen end viden Jerome Bruner 1. Committed time 2. Generative particulars 3. Intentional states 4. Hermeneutic composition 5. Implied canonicity 6. Ambiguity of reference 7. Trouble 8. Negotiabililty 9. Expansion into history Narrativ rådgivning (White, Winslade, Holmgren) Agency, eksternalisering, tykke narrativer, undtagelser, bevidning, stilladsering, fællesskabende Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

7 Anerkendelsens forløb
Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Opr.: Louis Althusser: Ideologier og ideologiske statsapparater Ideologien (fællesskabet) taler til, påkalder subjektet Prajning – at ”mellem-kalde”: An-svar Navnet: Partikulær, unik Interpellation er gensidig! Temporalitet ”Altid-allerede” Preskriptiv / utopisk identitet Past futures – man er altid-allerede det man stræber imod Anerkendelsens forløb Potentiale (forskel ophæves i identitet, selvbevidsthedensNUZO) Substantialisering (identitet realiseres som forskel) Responsivitet (forskel transformerer selv) Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

8 Kritik af narrativitet
Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Kritik af narrativitet Sprog i stedet for liv? Begreber i praksis – ”emergente narrativer” (Mattingly) Konservatisme – mgl. evne til kritik Tilbage til det førmoderne? Uffe Juul Jensen Sygdomsbegreber i praksis (1983) Prototype 1. Prototypisk praksis 2. Model 3. Relevans Kritisk artikulation Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

9 Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet
Interpellation Kritik og teori Spørgetid …Husk også Absalon Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk


Download ppt "Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google