Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrans Damgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold 2 14. februar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen
2
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Fremstilling er Gengivelse - spejling Iscenesættelse - fremføring Produktion – frembringelse …virkeligt – i praksis ”Misbrug”, ”afhængighed” – er objekter der skabes / vises / gøres i praksis som mennesker dannes med hvormed vi danner os selv og hinanden (som fællesskaber og deltagere) i den løbende praksis Objektivering og subjektivering Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Fremstilling af vilde unge
3
Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Hashpigerne som Vilde Unge Ungdommen genkomst: Projekt Gadebørn ”Gadebørn”: Brobygning som kritik af systemet. Gadeplanets heterotopi Ungdom som almengørende kategori Anerkendelse af de unges perspektiv Kommunens policy i 1990’erne Der er ingen der ikke har ansvar ”Ind ad bagdøren” Vilde Læreprocesser Knopskydende projektmiljø - fra oprør til flagskib Autenticitet, anti-metode / magt, symboler og projektdesign Subkulturel pædagogik Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Fremstilling af vilde unge
4
Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Case: Hashpigerne: Gruppearbejde Diskutér flg. spørgsmål m.h.p fremlæggelse og diskussion i plenum Hvordan sker der objektivering med de 5 (m.fl.) kronikker ”om hash”? Kan der identificeres diskurser om afhængighed / misbrug i kronikkerne? Hvordan kan kronikkerne (m.v.) tænkes at konstituere subjektivitet? Overvej case’n som prototype på en bestemt slags socialt arbejde med unge hashrygere Forbered desuden opklarende og kritiske spørgsmål Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Case: Gruppearbejde
5
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Case: Hashpigerne: Plenum Fremlæg gruppetanker om Hvordan sker der objektivering med de 5 (m.fl.) kronikker ”om hash”? Kan der identificeres diskurser om afhængighed / misbrug i kronikkerne? Hvordan kan kronikkerne (m.v.) tænkes at konstituere subjektivitet? Overvej case’n som prototype på en bestemt slags socialt arbejde med unge hashrygere Stil desuden opklarende og kritiske spørgsmål Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Case: Plenum
6
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Refleksioner over planer - ? Videre forløb – hvem er med / på hvornår? Næste gang Om sygdomsbegreber i praksis Læs U J Jensen Læs case: ”Ponytail John” - gå ind via linksamling Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Planlægning
7
Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Socialpornografi? Identifikation – naturalisering Anerkendelsen af den unge Tillidsprincippet – at møde mennesket hvor det er Det etnografiske blik - den autentiske ungdomskultur Misbrugsdiskursen Abstinenser, afhængighed, peer group, skolegang, kognitive defekter, hashpsykose osv. Kulturpædagogik Fremstillingen af Vilde Læreprocesser som subjekt Diskursen som scaffolding, ’stilladsering’ Den bevægelige objektivitet Praksisforskning Et subjektperspektiv: Advocacy og idealbegreb For hashrygning! (sml. Brugerforeningen) For afhængighed! (sml. AA/NA) Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Dagsorden
8
Ideologikritik 1.Socialpornografi ? Identifikation – naturalisering 2.Anerkendelsen af den unge Tillidsprincippet – at møde mennesket hvor det er Det etnografiske blik - den autentiske ungdomskultur 3.Misbrugsdiskursen Abstinenser, afhængighed, peer group, skolegang, kognitive defekter, hashpsykose osv. 4.Kulturpædagogik Fremstillingen af Vilde Læreprocesser som subjekt Diskursen som scaffolding, ’stilladsering’ Den bevægelige objektivitet 5.Praksisforskning Et subjektperspektiv: Advocacy og idealbegreb Kritikken som ’radikalt ond’ (Zizek): For hashrygning! (sml. Brugerforeningen) For afhængighed! (sml. AA/NA)
9
Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Genealogi Principielt forskellige kulturelle former (diskurser) – successive og sideordnede Ikke bare sprog fx ”institutionel fordøjelse”, fx abstinenser Fremstillinger af misbrug siden 1965 Subkulturen Den udsatte unge Den afhængige personlighed De 12 trin Den diabeteslignende patient Den rationelle bruger Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Genealogi I
10
Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Ungdomsnarkomani Afvigelse Socialpædagogik Subkulturen Etnografisk tilgang Udfordring til systemet Den udsatte unge Stofkarriere Resocialisering Becker, H. (2004 [1953]). At lære at blive hashbruger Berntsen, K. (1971). Tilbud til stofmisbrugere. Kbh: Chr. Ejlers Willis, P. (1976). The cultural meaning of drug use. Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Genealogi II
11
Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Afhængighed Selverkendelse Ansvar Den afhængige personlighed Psykoterapi Jeg-svaghed De 12 trin Højere magt Jeg er afhængig Bateson, G. (1972). The Cybernetics of Self: A Theory of Alcoholism. Khantzian, E.J. (1977). The Ego, The Self, and Opiate Addiction Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Genealogi III
12
Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Den diabetes- lignende patient Kunstig drift Perverteret belønnings -system Medicinsk behandling Stabilisering Normalisering Houborg Pedersen, E. (2006). Stofmisbrug, metadon, subjektivering, kap. 5. (2004). Substitutionsbehandling som social teknologi. Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Genealogi IV
13
Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Den rationelle bruger Motivation og præferencer Afklaring Pragmatisk behandling KAT Psykoedukation Evidens Miller, W.R. & Rollnick, S. (1991). Motivational interviewing Nissen, m. (2006). Knowledgable collectivities Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Genealogi V
14
Maria Genealogi I-V Præsenta- tion Planlægning Runde Navn Interesser Andre studieaktiviteter Om forløbet Tilgang Fremstilling: Interaktionistisk, kulturhistorisk, poststrukturalistisk Tematik Om intervention - Socialt arbejde Unge, misbrug Former Casebaseret Forberedelse, deltagerdeltagelse, grupper Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Præsentation
15
Maria Genealogi I-V Præsentation Planlægning Tjek Absalon Studenteroplæg fra og med 28/2 Find cases I vil arbejde med senere OBS tidsramme 3/4 og10/4 12-15 Næste gang: Om fremstilling Forbered kritiske spørgsmål! Case ”hashpiger” Morten Nissen Københavns Universitet www.psy.ku.dk/mnissen Planlægning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.