Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Idag læring og undervisning online - først: vi samler op fra sidst - forskellige perspektiver på læring - eksemplarisk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

fra klasseværelse til cyberspace
Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Matematik er det nye sort!
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Undervisningsplanlægning
Undervisning med Storyjumper
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Lærermiddelkultur(er)?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
Deltagerstyret undervisning
Blended Learning - en introduktion
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Virtuelle Verdener 725.oktober 2000 Idag : Praktisk & oplæg om æstetik I : oplæg om spil II/diskussion : oplæg v/
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Praktisk om opgave og oplæg
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
Virtuelle Verdener 54.oktober 2000 Idag : Praktisk & oplæg om spil I : oplæg om spil II/diskussion : spildesign.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Niveauer for læring i organisationen
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Digitale biblioteker og web 2.0
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Planlægning, proces og evaluering
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Design af interaktion til interaktion i cscw
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Socialisering Kapitel 5.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Fra netværk til praksisfællesskab Dansk Naturvidenskabsformidlings konference d. 7. november 2007 Oplæg v/ Anders Buch, DTU & IDA.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
This project has been funded with support from the European Commission

Erfaringer og refleksioner fra opstart, implementering og vedligehold af simulatorenheden Learning lab. Jeanette W. Kirk, udviklingskonsulent og ph.d.
Spiludvikling.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Præsentationens transcript:

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Idag læring og undervisning online - først: vi samler op fra sidst - forskellige perspektiver på læring - eksemplarisk undervisningsMOOs - hvad skal man tage hensyn til, når man designer undervisning i virtuelle verdener?

Virtuelle Verdener 54.oktober 2000 Costikyans succeskriterier: (spil, som ikke “stinker”) diplomati (“forhandling” som led i spillet) social struktur (alliancer og hierakier) kommunikation (in-game facilitet, tid til) virtual community (“hang out”, socialisere, kundepleje) metagame: overordnet, implicit mål, der går udover spillet passer Sissyfight til denne beskrivelse?

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 To perspektiver på det at lære noget: undervisning (skolelæring - “indhold”) læring (social praksis - proces) undervisningsperspektivet: individualistisk-kognitivt læringsperspektivet: social-analytisk

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Virksomhedsteorien “Virksomhed” (kulturelt medieret aktivitet - eks. “læring” som overordnet mål/virksomhed) Handling (båret af motiv: at lære engelsk, handling gå til undervisning) Operation (tage ordbog ned fra hylden)

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Estrid Sørensens speciale : Undersøgelse af om børn lærer noget af at spille et undervisningspil. Spil er oplevelse, “følelsesmæssig”, situeret erkendelse. Teoretisk tager hun udgangspunkt i Aktør- Netværk teorien (Bruno Latour mfl) Effektiv læring er læring, der er praksisoverskridende Man kan godt lære noget af computerspil, men kun hvis de skaber kobling mlm. den “lukkede” praksis, som fiktion/spil er og så andre praksisser

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Aktant-netværk - lokal - personlig - decentrale (tegning) Estrid: “læringssituation” er en særlig begrundet begivenhed (ZBB)indeholdende ZPD (zone for nærmeste udvikling), hvor barnet møder nye “aktanter” via interaktion m. voksen eller “guide” og af denne støttes til at integrere denne i sit eget netværk. Gennem træning og brug af nye de aktanter integreres disse i barnets liv/vidensfelt.

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Undervisning/læring i online miljøer - duplikation af RL-undervisningssituation (skolelæring) - “simulation” /kontekstualisering - “verden” (situeret læring) eksempler: Diversity University, Diversity University, A Midsummer Nights MOO LinguaMOO AppalachiaMOO Winds MOO Winds MOO + kort herher

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Plusser og minusser v. online læring De studerende -mangel på teknologisk kompetance -mangel på læsekompetence (kan ikke “skimme”) -mangel på tastekompetence -større chance for misforståelser -mangel på udtryksmidler -kulturelle forskelligheder -mangel på nærvær (forsvinder til andre rum!)

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Underviseren: svækket mulighed for styring af undervisning (det er svært at gribe ind over for "støj", ballademagere og ud af en tangent diskussioner) "autoritet" undergraves (på lige fod) svært at forelæse (megen tekst eller “sigen meget” svær at forholde sig til, kapere)

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 men... nogle problemer kan løses v træning af de studerende og/eller opfindelse af tekniske hjælpemidler (tx Schwellers Classroom) (men hvis disse hjælpemidler "undertrykker mediet”, er det så hensigtsmæssigt overhovedet at bruge det??) derfor er det værd at overveje: -hvad vil man undervise i? og er mediet egnet til det?

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Hvordan designe et virtuelt undervisningsmiljø? - vi kan bruge den viden, vi har om design af verdener (hvad gør en verden overbevisende, hvad gør et spil godt, hvordan indbygger man social interaktion i interface, implementering af lovmæssigheder, interaktionsmuligheder (nb! strukturel vs. overfladisk interaktion)....osv. Bartle)Bartle)

Virtuelle Verdener 611.oktober overvejelser om “stil” arbejdsform (individuel - gruppe, klasselokaler vs. exploration) kommunikationsform (synkron, asynkron, lagret) målgruppe (børn, voksne, aften, dag) genre (didaktisk, episk, dramatisk - hvis primær emotiv genre, overveje hvordan “reflektionsmomentet” skal indbygges) indledende “virksomhedsanalyse”: aktanter, der skal tages hensyn til

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Litteratur Jean Lave & Etienne Wenger: Situated Learning, Legitimate Peripheral Learning 1991 Etienne Wenger: Communities of Practice, 1998 Hayes&Holmevik (ed.): Highwired - On the design, Use and Theory of Eduactional MOOs. The University of Michigan Press, Samme: MOOniversity: A Student's Guide to Online Learning Environments, Allyn & Bacon,2000 Papert, Seymour. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Second Edition. New York: HarperCollins Publishers, Inc., 1993 Journals & relevante artikler online: - oversigtsartikel m link til educational MOOs, artikler, links m.v. KAIROS: Journal for teachers of writing in webbed environments Computers & Composition: international journal for teachers of writing

Virtuelle Verdener 611.oktober 2000 Bartles vurderingskriterier: (hvad gør det interessant for brugeren?) - breadth (logisk interaktion) - depth (RL konsekvens) - size (realistisk forhold spiller/rum) - parser (evne til at forstå player-input) - players (antal, type, mortals/immortals) - roleplaying(enforced?frihedsgrad) - wiz powers (attraktiv, benyttet, overvågning/soc. adfærd) - age(velfungerende? statisk?) - gameplay(mål? adfærd? brugervenlighed?) - atmosphere (setting, “tone”, beskrivelse, “omhu”)