Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Spiludvikling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Spiludvikling."— Præsentationens transcript:

1 Spiludvikling

2 Pædagogisk konsulent v/CFU, Center for Skole & Læring, UCSJ for områderne: Digitalisering, programmering & robotteknologi Eva Petropouleas Christensen E: Direkte T: (+45)

3

4 3 måder at inddrage spiludvikling i undervisningen på:
Med fokus på spil som genre og/eller programmering Med fokus på proces og arbejdsmetoder Som delelement i fagfagligt forløb Fx læringsspil, multimodale præsentationer af stof, regnehistorier og lignende.

5 Proces i fokus- et eksempel

6 Et godt gameplay har desuden en balance mellem udfordringer og kunnen
Gameplay (dynamics) Spil Leg Fremdrift, næste level, struktur Nærvær, magisk cirkel Et godt gameplay har desuden en balance mellem udfordringer og kunnen (Værdier, Regler, Mål)

7 Game world Overvej, hvilke elementer i din verden, som ansporer til henholdsvis nærvær og fremdrift?

8 Fortællinger Back Story Cut scenes Din egen fortælling

9 Game mechanics …og skaber sammenhæng mellem spillerens input og computerens output… Omsætter dynamics…

10 Game rules 3 typer ”regler”
Regulativer – det du må og ikke må i spillet Missioner – skal løses for at komme videre Tilstandsmaskinen – computerens output

11 Dynamics vs mechanics – en definition
Game Mechanic: De fordefinerede responser fra programmet, som input fra spilleren medfører – kort sagt game rules! Game Dynamic: Det som sker, når spillerens ønsker, mål og intentioner kommer i kontakt med game mechanics – dvs.Game Dynamics er altså gameplay’et. Mechanics er ud fra denne definition de tekniske lag under spillet, mens dynamics er spiller/system-interaktioner. Tony Ventrice, game designer

12 - Et eksempel Dynamics:
Nedskyd fjendens bomber, før de rammer dine byer. Bagvedliggende Mechanics: Missiler affyres langs en vektor, som defineres af affyringstårnets placering og museklikkets koordinater. Missilernes hastighed og acceleration er defineret af rakettype Missiler detoneres ved at trykket på return-tasten. Missiler eksploderer i en bestemt radius, som determineres af missilets type Alle bomber, som fanges i missilets radius, fjernes fra spillet Bomber falder med en hastighed og acceleration, som defineres af bombetypen. Et så simpelt spil har ikke mange dynamics, men der er givetvis et par stykker mere end her nævnt, fx et slags belønnings- og optjeningssystem for at kunne købe forskellige missiler.

13 Øvelse 1: Spilgenrer Skriv så mange spilgenrer, du kender
1 post-it pr. genre!

14 Genrer - overordnet Action Adventure Strategy …og alt derimellem!
Derudover bliver spil opdelt i genrer ud fra: Spiller-aktivitet (fx skydespil) Synsvinkel (fx first-person) Antal spillere (fx multiplayer) Formål med spil (fx leg, læring) Tempo (real-time, turbaseret) Miljø (modern, fantasy) Forretningsmodel (free to play, indie) Udviklerens beskaffenhed (indie, J-RPG) Forventninger til modtageren (children’s, casual, begynder) Platform/Slægtskab med spil til særlig platform (arcade, console-style RPG) Kilde: Peter Olsen: Computerspilgenrer og indeksering af computerspil Action Adventure Strategy …og alt derimellem!

15 Lav et labyrintspil i Scratch:
Planlæg dit spils ”dynamics” og ”mechanics” Følg anvisningerne i introduktionshæftet fra side 10

16 Scratch - kollaborativt?
Tal med din makker i 5 minutter… Hvilke delelementer er der i jeres labyrintspil? Hvordan vil I didaktisk til- rettelægge et kollaborativt forløb?

17 Hour of Code: Minecraft

18 Kodu

19 Touch Develop

20 Touch Develop – online tutorials

21 Stencyl

22 Overvej programmerne:
Scratch Hour of Code: Minecraft Kodu Touch Develop Stencyl Hvilke alderstrin appellerer de til? Hvilket programmeringsniveau? Hvad er fordele og ulemper ved hver enkelt? Hvilken type undervisning kræver de?


Download ppt "Spiludvikling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google