SundhedsIT: Systemer og koncepter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Enhed for MTV Dialyse ved kronisk nyresvigt – kan antallet af patienter i udgående dialyse øges? Introduktion Finn Børlum Kristensen Sundhedsstyrelsens.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Evidens og accelererede operationsforløb
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Af overfysioterapeut Dorrit Pind, Skejby Sygehus
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
KPLL minisymposium 2012 HbA1c udført i almen praksis til diagnostik? Peter Felding.
Afslut med at henvise til Modstrøm
Date :31 1.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
At identificere resultater og skrive etnografi
Heroinbehandling i Danmark - en undersøgelse af brugere og behandlere v. Katrine Schepelern Johansen.
Velkommen til E-business
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Implementering af EPJ – ændring i arbejdspraksis
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
1 Klassifikationer og kodning Brit Ross Winthereik og Anne Hatting.
Implikationer og validitet
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den forstærkede patient - Patientbegreber og empowerment
Christian Backer Mogensen, Poul Kjældgaard, Charlotte Jensen and Ming Chen, Akutforskningsenheden, Sygehus Sønderjylland MRSA screening in ED detects a.
Akutte indlæggelser på de intern medicinske afdelinger i Danmark
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Reflektion over jeres egen praksis
MM4 Patientjournalsystemer
Modellering af Sundhedsfagligt Indhold
Lederkonferencen 9. juni 2010
Evaluering af MT SDMT-SMV2 Workshop 2 Bente Maegaard, Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Region Midtjyllandwww.regionmidtjylland. dk Værktøjskassen: Triple Aim og PDSA-cirkler Jens Bejer Damgaard Kontorchef, Nære Sundhedstilbud.
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Charlotte Barfod, Ambulanceansvarlig overlæge
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Charlotte Barfod, Ambulanceansvarlig overlæge
Præsentationens transcript:

SundhedsIT: Systemer og koncepter Introduktion til kurset Brit Ross Winthereik

Dagsorden 8.00 – 9.00 Præsentation og introduktion til kurset 9.00 – 9.15 Pause 9.15 – 10.00 IT og medicinsk praksis 10.00 – 10.50 Gruppearbejde 10.50 – 11.05 Pause 11.05 – 11.30 Rotation 11.30 – 12.00 Fremlæggelse og opsamling

2. semester Teknisk del (konstruere, udvikle, designe) Organisatorisk del (beskrive, forklare, vurdere) Projekt: Elementer fra begge kurser En socio-teknisk tilgang: Undersøger samspillet mellem sociale og tekniske elementer (aktører) Gensidige påvirkninger

Kursusplan og format Projekt og eksamen Form: Gruppearbejde (som i dag) præsentation af tekster 3 hovedtemaer: Klassifikationer og kodning, implementering, standarder og standardisering Formål: ”Blive i stand til at anvende forskellige analytiske blikke på brug af IT i sundhedsvæsenet og konsekvenserne heraf”

Pause

SundhedsIT historisk set Før 1960: Computere kun i administration og uddannelse 1970: En smule i forskning (biomedical computing) Midt 70erne: ”Medical informatics” I dag også: ”Health informatics” Health informatics or medical informatics is the intersection of information science, computer science and health care. It deals with the resources, devices and methods required to optimize the acquisition, storage, retrieval and use of information in health and biomedicine. Health informatics tools include not only computers but also clinical guidelines, formal medical terminologies, and information and communication systems. Indtil midt 70erne: medical computing, computer medicine, medical software engineering

SundhedsIT i Danmark -> 1970: Regnecentralen (hardware) 1972: Kommunedata (offentlige systemer, både HW og SW) Det røde system: Administration, 75% af alle hospitaler op til 1987 Det grønne system: Elektronisk kalender tilføjet, rapportering til det nationale patientregister, bestilling af prøver, klinisk dokumentation Skaber forestillinger om integrerede systemer

Det faglige fundament 1966: Dansk selskab for medicinsk databehandling; biostatistikere, ingeniører, programmører 1987: Dansk selskab for medicinsk informatik; bredt interesse 1994: Uddannelse i SundhedIT (AAU) 1996: MIE i København Advanced Informatics in Medicine (EU-financiering af forskning) Fokus områder, dansk ekspert: billedbehandling, vidensbaserede systemer, arbejdsstationer, data-beskyttelse, standardisering I DK: EPJ bliver motor for sundhedsIT

Grundlæggende antagelser En tværfaglig disciplin? En politisk videnskab? Faglige organisationer, uddannelser, tidsskrifter Hvilke grundlæggende antagelser? Optimeringsparadigmet (fokus på hvordan viden kan anvendes til at lave bedre IT-systemer) Organisationssociologi (fokus på hvordan viden bliver til og organiseres i konkrete relationer) Kvantitativ/kvalitativ tilgang Mange deltagere fra de medicinske faggrupper – ingen fælles epistemologi To paradigmer: vi kan nå bedre viden, bedre systemer, fælles modeller som verden kan modelleres efter Der er ikke one best way, men vi kan forstå verden bedre, og måske påvirke den hvis vi studere relationer mellem forskellige aktører Kvanti/kvali – min tilgang: ikke forskellige perspektiver på den samme virkelighed! Forskellige makinerier til at skabe viden gennem.

AMIA cfp It is an exciting time in biomedical and health informatics! The core innovations and technologies of our field are being adopted, the pace of innovation is accelerating, and Congress is recognizing and supporting this with policy and strategy. Informatics plays a pivotal role in the changing landscape of health care – and the range of beneficial effects grows but many challenges remain. Health information technology empowers individual patients to play an active role in their care, manage their personal health information and educate themselves about their health. HIT helps our public health specialists detect outbreaks, monitor and manage population health, and evaluate the quality and value of various health care options. It provides clinicians with real-time accurate information about their patients and enables them to provide the best evidence-based care. It enables biomedical researchers to make translational research a reality. And on the administrative side, it shows promise to reduce inefficiency and paperwork and offers hope to control the escalating costs of the health system.

Sundhedsvæsenets kendetegn Organisation, der beskæftiger mange forskellige faggrupper En høj grad af koordinering mellem grupperne er nødvendig for udførelse af sundhedsvæsenets kerneopgaver Senere år: Højere specialiseringsgrad, øget fokus på sammenhæng i behandlingen, reformer, aldrende befolkning, reletivt dyrere teknologiske løsninger Lægearbejdets organisering påvirker kontinuitet negativt: Sygehuse organiseret efter funktionsprincip (vs. produktprincip) Hvordan organisere bedre/anderledes? Spørgsmål A: Hvordan påvirker lægearbejdets organisation mulighederne for at skabe sammen­hæng­­ende patientforløb i dagens sundhedsvæsen? Selv om regering og sygehusejere for flere år siden har aftalt, at man stræber efter at hver patient har en kontaktperson, er manglende sammenhæng i patientforløbene et til­bage­vendende klagepunkt fra patientside. Ved den landsdækkende undersøgelse af patient­oplevelser i 2006 (”pati­ent­tilfredshedsundersøgelsen”) var det spørgsmål, der fik næst­færrest positive svar spørgsmålet ”Oplevede du, at der var 1-2 læger på syge­huset, der havde særligt ansvar for din behandling?” – det havde kun 53 % af patienterne oplevet[1][2]. Den måde lægearbejdet er organiseret på påvirker generelt mulighederne for kontinuitet negativt: Den faktiske opdeling ud fra et funktionsprincip svækker kontinuiteten i pati­ent­for­løbene og stil­ler store krav til kommunikationen om patientforløbene og kan dermed svække kvali­tet, patient­til­freds­hed[3] og medar­bej­der­tilfredshed, mens en op­de­ling ud fra et pro­dukt­prin­cip styrker mulig­he­­derne for koor­di­ne­ring, da princippet lægger op til at forholdsvis få med­arbej­de­re vare­tager et helt patient­forløb. Omvendt styrker opdelingen ud fra et funktionsprincip mu­lig­­he­derne for arbejdsdeling og ”second opinion” og dermed specialisering og formentlig også høj kvalitet, da prin­cip­pet lægger op til, at hver patient ses af flere klinikere, der hver især får mulighed for at opdage, hvad forgængerne har overset, og patientforløb inddeles i mange sekvenser, hvor hver medarbejder opnår stor rutine i varetagelsen af enkelte sekvenser. Derimod ville en opdeling ud fra et produktprincip svække medar­bej­derens mulig­he­­der for at specialisere sig og dermed opnå og fastholde rutine. Formentlig påvirkes koordinationsproblemernes omfang af, 1) om der er tale om akutte eller elektive patienter, 2) hvor mange gange patienten skal overdrages til andre klinikere, og 3) hvor standardiseret undersøgelse og behandling er. Spørgsmål B: Hvordan kan der skabes større sammenhæng i lægers og patienters hverdag? Ved at udpege en tovholder til at ko­or­di­ne­re forløbet, forbedre kommunikationen vha. f.eks. elektronisk patientjournal (EPJ) og ved at udarbejde og revidere kliniske retnings­lin­jer, der standardiserer forløbene på tværs af aktører og sektorer og dermed tydelig­gør/­afklarer fagpersonernes gensidige forventninger.

IT i sundhedsvæsenet ”Kombinationen af ressourcer, organisation, financiering og styring der resulterer i produktionen af sundhedsydelser til befolkningen” (Vallgårda og Krasnik 2007) Kan man tale om et samlet sundhedsvæsen? Offentlig og privat Institutioner og andre sundhedsrelaterede aktiviteter Administration og klinik Indførslen af IT stimulerer ofte diskussioner om organisatoriske grænser Fordi IT søger at ændre disse Fordi forandringsprocesser synliggør hvad der tages for givet

IT og medicinsk praksis Hvordan studere dette forhold? Teknologisk determinisme Samfund udvikler sig lineært gennem Videnskab og Teknologi Social essentialisme Teknologien er neutral, brugen afgør hvilke effekter teknologien får Studies of Science-Technology-Society Ser på specifikke ”sammenfiltringer”, gensidige påvirkninger

Systemtilgang Teknologi er netværk, der udvikler teknologisk momentum Teknologien synes autonom Autonomi er ikke indbygget i teknologien, men en tilegnet kvalitet Eksempel: Elektriske netværk, bliver en standard, stimulerer til sporafhængighed

Social shaping of technology Udgangspunkt: ”Relevante grupper” Teknologien skabes gennem forskellige interesseforhold Den ”samme” teknologi kan fortolkes på flere måder (Væltepeter: ”Unsafe machine”, ”macho machine”) Stabiliseringsmekanismer De relevante grupper og teknologien påvirkes gensidigt

Aktør-netværks tilgang Intentioner            translation Teknologi kommer aldrig ind i et tomt rum, men altid i en verden der allerede er beboet af en lang række aktører og praksisser, der hænger sammen på eksplicitte og implicitte måder.

Fra forbedrings- til fordelingstanke Ny informationsteknologi understøtter ikke arbejdsgange og medarbejdere, men ændrer (oversætter) disse Ethvert socio-teknisk arrangement skaber nye effekter: Både orden og uorden Både autonomi og tvang Effekterne er ujævnt fordelt og medfører dilemmaer Effekterne behøver ikke være endegyldige: Løbende eksperimenteren Afvejninger og balancegange

Gruppearbejde