Aktuelle problemer om lokalplanlægning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Advertisements

Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Administrationspraksis for virksomheder i det åbne land
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Mindreåriges patientrettigheder
Velkommen til borgermødet i
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Regelforenkling på planlovens.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Planproces - Forudsætninger •Det forudsættes, at kommunalbestyrelsen som ejer tager stilling til alternativ A, B, C eller en kombination heraf i juni 2012.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Sagsomkostninger Udstykningsafgift og gebyrer Lovgrundlaget
Tilsyn under renoveringen
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
Matrikulær sagsudarbejdelse Sagsomkostninger Udstykningsafgift og gebyrer *Lov om afgift ved udstykning m.m (LAU) Lovgrundlaget * Bekendtgørelse om matrikulære.
Velkommen til Konference om kommunernes rolle i udbredelsen af bredbånd og mobildækning.
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Planlovsdage 2004 Nyt fra Landsplanafdelingen Vicedirektør Niels Østergård, Skov- og Naturstyrelsen.
Landinspektør Jørgen Heinemeier, Naturstyrelsen
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Lokalplanjura og –realisering 1
Planlægning i kystnærhedszonen Byudvikling Lovforslaget om nye sommerhus- områder.
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Michael Tophøj SørensenLokalplanjura og –realisering 71 Disposition 1. Lokalplaners retsvirkninger (varige hhv. midlertidige) 2. Opgave (om lokalplanens.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Perspektivering og afslutning Lars Gunnarsen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Skov- og Naturstyrelsen - Thy. Lovgrundlag - uddrag Nationalparker ledes af uafhængige fonde Bestyrelserne består af lokale medlemmer Ejendomsretten.
Matrikulær sagsudarbejdelse
Landinspektørstudiet | Aalborg Universitet 19. september 2007 Side 1 © Lektor Michael Tophøj Sørensen Kursus i System- og lovkendskab Kursusgang 3 Landinspektøruddannelsens.
Hvad betyder Natura 2000 for landbruget? Miljøkonsulent Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Byplanafdelingen Teknik og Miljø Aarhus Kommune Lokalplaner på vej 11. marts 2013.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
23. september 2016 Side 1 Midlertidige opholdssteder til flygtninge og asylansøgere.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Tilsyn og håndhævelse Lynkursus ENVINA Fredericia 24. november og 3. december 2015 Susanne Mieth Andersen Natur- og Miljøklagenævnet.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Husstandsmøller Oplæg til Dansk Bygningsinspektørforening d. 2 december 2009 Teknisk Forvaltning Byg og By.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Kapitel 16 Kreditaftaler.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
DET ÅBNE LAND eller Arven fra amterne
Vintertjeneste på fortove
Nye lokalplaner Nord for Blokhus
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Præsentationens transcript:

Aktuelle problemer om lokalplanlægning Livslang Læring Det teknisk-naturvidenskabelige fakultet, Aalborg Universitet 2005 v./ Professor Orla Friis Jensen – Lektor Michael Tophøj Sørensen

Disposition Frigørelsesafgiftslovens ophævelse, zoneændring og ejendomsavancebeskatning Ekspropriation Planskader (med udgangspunkt i Bilka-sagen, Horsens) Byudvikling ved eksisterende landbrug o.l. (naboretlige problemstillinger m.v.) Byomdannelse (naboretlige problemstillinger m.v.)

1. Frigørelsesafgiftslovens ophævelse, zoneændring og ejendomsavancebeskatning Frigørelsesafgift pålægges ikke efter 1. januar 2004, men ejendomsavancebeskatning. Bemærk dog ejendomsavancebeskatningsloven § 11 om skattefritagelse ved ekspropriation og ”ekspropriationssalg”. U1996.876H (Hovedgård Varmeværk). Overtagelsestilfælde efter planloven § 48, (Juristen 1987.343ff).

Lov om planlægning § 47 A. En ejer af en fast ejendom, der benyttes til landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage, kan, hvis ejendommen helt eller delvis overføres fra landzone til byzone eller sommerhusområde, inden 4 år efter overførslen forlange ejendommen henholdsvis den overførte del af denne overtaget af kommunen for et beløb fastsat af taksationsmyndighederne efter de samme regler, som efter §§ 47 og 50 gælder for ekspropriation af ejendomme, jf. dog stk. 2. Fortsat overtagelsespligt inden 4 år, hvis det forlanges, jf. nu PL § 47a. Ejeren kan nu fraskrive sig retten til at kommunen overtager ejendommen, jf. planloven § 13, stk. 4. Lov om planlægning § 13, stk. 4. Når ejeren ønsker et areal overført fra landzone til byzone med henblik på udførelse af et bygge‑ eller anlægsarbejde, kan kommunalbestyrelsen forlange, at ejeren af arealet stiller en af kommunen godkendt sikkerhed for, at kommunen, hvis arbejdet ikke udføres, kan få dækket udgifterne til tilvejebringelse af lokalplan og kommuneplantillæg samt, medmindre ejeren fraskriver sig retten til at forlange arealet overtaget af kommunen efter § 47 A, udgifterne til overtagelse af arealet efter § 47 A. Udgifterne til lokalplanarbejdet kan kræves betalt, hvis bygge- eller anlægsarbejdet ikke er påbegyndt inden 4 år efter, at arealet er overført til byzone.

2. Ekspropriation Kommuneplan som hjemmel KFE 1999.264 (Strandbjerggaard) KFE 2004.91 (Trehøje, Vind) Lokalplan som hjemmel Hvad er afgjort ved planlægningen? KFE 1999.254 (Mekanikeren i Lynge) – smh. KFE 2002.390 (Frederiksberg Gymnasium) Afvejning, krav om overvægt af ”kollektive” interesser KFE 2001.126 (Viborg Flyveplads) Golfbaner? KFE 1993.215 (Pandrup - øvebane)

3. Planskader (med udgangspunkt i Bilka-sagen,Horsens) Bilka realiseres pba. dispensation fra lokalplan. Byggeriet kendes ulovligt af HR i 2004. Fysisk lovliggørelse? (ombygning, nedrivning) Retlig lovliggørelse? (lovligt plangrundlag e.l. tilvejebringes efterfølgende). Justitsministeren (hvortil sagen blev overflyttet) afgjorde, at Bilka ikke skal lovliggøres fysisk -begrundet i -: Hensynet til Bilka, der var i god tro Værdispildsbetragtningen. Vejle Amt har tilvejebragt et plangrundlag mhp. retlig lovliggørelse; miljøministeren undlod veto; men DSK har påklaget den særlige planlægningsmæssige begrundelse. Justitsminister Lene Espersen udtaler: "Jeg vil for god ordens skyld gerne understrege, at denne sag drejer sig om jura og ikke politik. Beslutningen er truffet på baggrund af en faglig, juridisk vurdering foretaget af Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen. I denne vurdering er der bl.a. lagt vægt på, at Dansk Supermarked A/S havde de fornødne tilladelser og dermed var i god tro, da det pågældende byggeri blev opført og taget i anvendelse. Der er også lagt betydelig vægt på, at gennemførelse af et krav om fysisk lovliggørelse må antages at ville medføre et eksorbitant værdispild".

Har DSK ret til erstatning? Fysisk lovliggørelse Hvem lider hvilke tab? Bilka: Tab som følge af ændring af bebyggelsen eller nedrivning? Bilka: Driftstab i ombygningsfasen som følge af mistede indtjeningsmuligheder i fremtiden DSK: Tab som følge af mistet omsætning pga. Bilkas konkurrence indtil nedrivning/ombygning Retlig lovliggørelse DSK: Tab som følge af mistet omsætning pga. Bilkas konkurrence indtil retlig lovliggørelse Har DSK ret til erstatning? U2003.1331H (Frederikshavn – butikstidslov – beskyttes konkurrenter?)

Hvem skal betale erstatning? Kommunen? Naturklagenævnet? U1995.1002V (Tinglev – nedbrændt landbrugsbygning, rådgivning, kommunen erstatningsansvarlig). U1991.674H (Rockwool-sagen – delt ansvar). I Bilka-sagen må alene Naturklagenævnet forventes at hæfte for tab ved fysisk lovliggørelse.

4. Byudvikling ved eksisterende landbrug o. l 4. Byudvikling ved eksisterende landbrug o.l. (naboretlige problemstillinger m.v.) CASE 1 V kommune udarbejder lokalplanforslag for en kommende udstykning, se vedhæftede kort. En del af lokalplanområdet vil komme til at ligge indenfor 200 m-zonen (lugtgenezone) til en minkfarm. Denne er beliggende i landzone udenfor lokalplanens og kommuneplanens område.

V, som ejer jorden, er usikker på, om den uden videre kan sælge de grunde, der ligger indenfor 200 m-zonen, så længe minkfarmen er i drift. Vil kommunen blive erstatningsansvarlig – i givet fald på hvilket grundlag – hvis den pådrager minkfarmeren et tab ved at sælge byggegrunde til borgere, som efterfølgende kunne komme igennem med klager til miljømyndighederne over minkfarmen? Er der grundlag for at ekspropriere minkfarmen? Kan kommunen lovligt yde minkfarmeren en godtgørelse /erstatning for lukning af minkfarmen? Hald Sø, se Revsbech 2005, s. 189

CASE 2 I samme lokalplanområdes sydlige del har V problemer med en frugtavler, der gerne vil drive sin frugtplantage videre. Frugtavleren giver udtryk for, at han i en salgssituation både skal have erstatning for mistet virksomhed og byzonejordspriser. Kan han få det? Hvilke løsningsmuligheder har kommunen, hvis den foreløbigt dropper tanken om at købe frugtavlerens ejendom? Kommunen overvejer at øge antallet af parceller i lokalplanområdets nordlige del, som den selv ejer. Til gengæld flyttes noget mere friareal ned på frugtavlerens ejendom. Vil dette have betydning for den købesum/erstatning, der skal betales for frugtavlerens areal?

5. Byomdannelse (naboretlige problemstillinger m.v.) Virksomhed B Virksomhed A Kaj-område Virk- somhed C Virksomhed A er ophørt, virksomhed B påtænker udflytning, mens virksomhed C (foderstofvirksomhed) ikke har tænkt sig ændringer, idet den for 2 år siden blev udvidet for et større millionbeløb. Kommunen K har just udpeget området som byomdannelsesområde.

Hvordan ”har sikkerhed for”? Lov om planlægning § 15 a. En lokalplan må kun udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen med bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstaltninger m.v., jf. § 15, stk. 2, nr. 12 og 18, kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener. Stk. 2. Lokalplaner, der tilvejebringes for arealer i et område, som i kommuneplanen er fastlagt som et byomdannelsesområde, kan uanset stk. 1 udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse, når kommunalbestyrelsen har sikkerhed for, at støjbelastningen er bragt til ophør i løbet af en periode, der ikke væsentligt overstiger 8 år, efter at den endeligt vedtagne lokalplan er offentliggjort. Hvordan ”har sikkerhed for”? Aftale sig frem med virksomheden ”Lukke og slukke” virksomheden Andre virkemidler?

Hvordan sikrer K, at støjgenerne nedbringes til et acceptabelt niveau? Virksomhed B Virk- somhed C Virksomhed A Kaj-område Hvordan sikrer K, at støjgenerne nedbringes til et acceptabelt niveau? Aftale/kommunalt jordkøb Planlægning (grænser for planlægning og regulering?) Miljøbeskyttelsesloven – KFE 1978.44 (forbud mod minkfarms drift), KFE 1994.323 (Korup) Ekspropriation…? Hvis forkert prognose om at MBL kan løse problemet – kan ekspropriation så anvendes som ”redningsplanke” (nødvendighedskravet)? Hvis påbud medfører eksorbitante udgifter for virksomheden? (Hald Sø-sagen -igen) Virk- somhed C Kaj-område Boliger Kontorer

Hvad hvis K ”nøler”? Det naboretlige erstatningsansvar? U1993.72H (Hasle, Århus – passivitet/ulempeerstatning, planskade/værditab) Kunne planen have været ændret uden erstatning? Det naboretlige erstatningsansvar? Hovedreglen U2001.929V (4 vindmøller – forskel ml. naboret og off. ret) MAD 2001.1255/TfL 2002.113 U1986.143H (Holte Midtpunkt – dispensation, naboret, kommunens engagement)

Litteratur Orla Friis Jensen i: Jens Garde, m.fl. Forvaltningsret. Almindelige emner, 4. udg. 2004 - kap. 9 om ”Offentligretlig erstatningsansvar”, Orla Friis Jensen i: Tidsskrift for Landbrugsret (TfL), 2004, s. 45-56 – artiklen ”Naboret og lugtgener fra store husdyrbrug”, Karsten Revsbech, Kommunernes opgaver. Kommunalfuldmagten mv. 2005.