Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK"— Præsentationens transcript:

1 DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
- HVOR OG HVORDAN? v/KTC’s bestyrelsesformand Søren Gais Kjeldsen DdL-konference forår 2017

2 KTC - KommunalTeknisk Chefforening En organisation af topchefer i den kommunaltekniske sektor og i fælleskommunale selskaber Bidrager til samfundet med de fagligt bedste løsningsforlag inden for teknik og miljø Vil være faglig, saglig og synlig. DdL-konference forår 2017

3 . DdL-konference forår 2017

4 Generelt Lovændringen har til formål at modernisere planloven med henblik på at give kommuner, virksomheder og borgere mere frihed til at skabe udvikling og vækst i hele Danmark. Denne intention kan være i skærende kontrast med, at flere af de nye og udvidede muligheder skal udmøntes via Landsplandirektiver. Det drejer sig blandt andet om: Udlæg af nye sommerhusområder. Overførsel af eksisterende sommerhusområder til byzone. Udlæg af nye ”Udviklingsområder” inden for Kystnærhedszonen. Til fravigelse af reglerne for nyudlæg af areal til byvækst, hvis det er af afgørende betydning for den lokale vækst eller de nationale interesser. Generelt er landsplandirektiver et meget ”tungt” instrument, der i højere grad styrker statens kontrol end det giver frihed til kommuner, virksomheder og borgere. Kommunernes input til staten skal ske med afsæt i kommunernes planstrategi (der som udgangspunkt kun udarbejdes hvert 4. år), hvilket gør processen endnu mere tung. Kommunerne gøres til ansøgere over for en sagsbehandlende stat mod det hidtil herskende princip for opgavefordelingen imellem niveauerne - rammestyringsprincippet, hvor staten udstikker rammerne, og kommunerne foretager den konkrete planlægning. DdL-konference forår 2017

5 Formål Følgende er tilføjet i planlovens formål:
”Loven skal sikre en sammenhængende planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur og miljø og skaber gode rammer for vækst og udvikling i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget økonomisk velstand.” Endvidere bliver ”Biodiversiteten understøttes” skrevet ind i et af formålets underpunkter. Bemærkning Det et helt nyt i planlovssammenhæng, at loven skal sikre vækst og udvikling samt øget økonomisk velstand. DdL-konference forår 2017

6 Fra ‘overordnede’ til ‘nationale’ interesser
”Erhvervs- og vækstministeren skal fremsætte indsigelse over for et forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med overordnede interesser. I lovforslaget bliver ”overordnede interesser” til: nationale interesser, vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse eller hensyn til nationale og regionale anlæg, eller med regler eller beslutninger efter § 3 (landsplandirektiver). De ’Statslige interesser i kommuneplanlægningen 2017’ bliver tilrettet i overensstemmelse hermed… Bemærkning Det er positivt, at staten nu konkretiserer de nationale interesseområder, der skal tages hensyn til i kommuneplanlægningen. Det bliver spændende at erfare, hvordan intentionen om større frihed til kommuner og færre indsigelser/vetoer håndteres i praksis. DdL-konference forår 2017

7 DdL-konference forår 2017

8 KL’s udtalelse i forbindelse med forslag til en moderniseret planlov:
”Ukritisk anvendelse af data, der er lavet med ét formål (planlægning), til et andet formål (beskatning) kan også få utilsigtede konsekvenser for rigtigheden af de afgørelser, der træffes. Den omfattende (gen)anvendelse af data produceret i medfør af planlægningen, som lovforslaget lægger op til, bør derfor konsekvensanalyseres”. I den forbindelse vil vi igen gøre opmærksom på det meget problematiske i at indføre en erstatningsmulighed, som den politiske aftale om ejendomsbeskatningen ellers lægger op til.” DdL-konference forår 2017

9 PlansystemDK Lovforslaget præciserer, at planer skal registreres i et digitalt register i Erhvervsstyrelsen - PlansystemDK. Endvidere indføres et nyt ”Plandataregister” i tilknytning til PlansystemDK, til registrering og opdatering af oplysninger om anvendelses- og udnyttelsesmuligheder på jordstykkeniveau. Det fremgår direkte af lovteksten, at disse beslutninger ”kan ske uden godkendelse af de kommunale parter”. Ret drastisk…!! Intentionen er, at de nye data på jordstykkeniveau skal anvendes til, at staten kan ”potentialebeskatte” med afsæt i det maksimale udnyttelsespotentiale på en given ejendom. DdL-konference forår 2017

10 DdL-konference forår 2017

11 KL’s udtalelse i forbindelse med forslag til en moderniseret planlov:
”Mange umiddelbare rettigheder i landzonen vanskeliggør kommunernes muligheder for at sikre investeringssikkerheden for alle borgere og virksomheder i det åbne land”. DdL-konference forår 2017

12 Nye udviklingsmuligheder i det åbne land
På landzoneområdet er der på flere områder valgt at tildele umiddelbare rettigheder til borgere og virksomheder frem for at øge det kommunale råderum for afgørelser baseret på en konkret vurdering eller lokal planlægning. Det sker blandt andet ved, at lovforslaget i flere situationer omdefinerer en generel praksis til egentlig lovtekst (en egentlig ret for borgere og virksomheder). På den måde mister kommunerne en væsentlig styringsmulighed vedrørende udformning/arkitektur og indpasning af nyt byggeri til stedet. DdL-konference forår 2017

13 Det åbne land kræver mere planlægning
DdL-konference forår 2017

14 Forventninger til ændret praksis: ”Hmmm…”
DdL-konference forår 2017


Download ppt "DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google