Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Visionsproces Fra ord til handling.
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Tillid Temadag for AMIR
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Vejlederens kommunikation
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Obligatorisk digital selvbetjening
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Danske Lægesekretærer
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Obligatorisk digital selvbetjening
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Læsning giver livsglæde Formål: At tydeliggøre biblioteket og litteraturen som middel til at skabe et øget positivt indhold i tilværelsen hos borgere med.
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerservice og Biblioteker
Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
– hvordan får vi de ansatte med?
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012

Agenda Sådan kom vi i gang med ”Nemt på Nettet” 1+2 Om kurserne Business Case Effekter Hvad har vi lært Udfordringerne Hvad nu – i & uden for Horsens

Øget digital adfærd – via øget digital kompetence for ansatte: som fagperson og privatperson for borgere: som enkeltperson og ”digi-ambassadør” Borgerservice Bibliotekerne Udvikling & Kommunikation m.fl. ”Nemt på Nettet” - tværgående organiseret:

Forskellige måder – og forskellige steder ”Kom forbi” kurser (præsentationer) i supermarkeder, indkøbscentre, messer o.l. ”Kom i gang” kurser (1½-2 t) i ældredatastuer, fagforeninger, beboerhuse, uddannelses- steder, biblioteker ”Vejleder” kurser (2-2½ t) i ældredatastuer, fagforeninger, biblioteker Særligt for ansatte i længerevarende kursusforløb: ”Kom i gang” med fokus på fagområdet – 2 t – obligatorisk

Hvad kendetegner kurserne? NemID, digital post, borger.dk, horsenskom.dk, demo-miljø med selvbetjeningsløsninger Hands on & ”tæt på”: eksempler fra deltagers område øvelser: forskellig sværhed aktualitet Tid & sted: hverdage fra kl – it skal fungere Forberedelse i dialog Men ikke: at gå i dybden med områdets egne digitale løsninger at nurse it-svage og it-stærke

Antal borgere og ansatte på kursus 2010 ff HvornårBorgereAnsatte Sep ’10 – jun ’ incl. ”Kom forbi” 278 Aug-dec ’ , pt kendt , pt kendtTilbud aftales senere140 Sep ’10-forår ’13Ca Ca

Business case vedr. ansatte (aug. ’11- primo ’13) Udgift Kr. 150 pr. kursusdeltager + 2 gange timeløn på kr Kursus Kr gange timeløn i alt Kr kr. 222 Kr kr kr kr kr kr. 212 Indtægt 1 Deltager bruger hjemmesiden til informationssøgning 6 ud af 8 gange: 6 x kr. 37 = kr. 222 Indtægt 2 Deltager bruger 2 selvbetjenings- løsninger pr. år – og får også borgere, kolleger eller familie til det: 4 x kr. 53 = kr. 212 Kr. 666 Kr. 636

Tilfredshed blandt borgere og ansatte – effekt 1: Borgere: Formidler fakta og fordele ved ”digi-samfund” Positivt at ”digi-tvang” følges op med kurser Positivt med sammenhæng i det kommunale tilbud (vejledning på rådhus, kursus og nethjælp via bibliotek) Ansatte: Flere ansatte er blevet mere trygge ved digitalisering Flere institutioner ser fordele i tværgående samarbejde Fælles for borgere og ansatte: Tilfredshedsgrad/relevans: 3,6 (ud af 4 mulige) Mere opmærksomhed på it- og læsesvage

Tilfredshed … effekt 1 fortsat Borgere og ansatte: Nu tør vi godt Jeg er mest digital fordi jeg er tvunget til det Er vant til at bruge nettet – men anede ikke at borger.dk eksisterede Der er mange flere muligheder, end jeg troede. Sjovt at se oplysninger om sig selv på ’Min side’ Ansatte: Rart at kende borgernes selvbetjeningsmuligheder, så jeg bedre kan vejlede dem Jeg vil bruge min nye viden til at vejlede pårørende Godt at kollegerne med den tætte borgerkontakt kommer på kursus Spild af tid. Er vant til nettet, har ikke behov for at kunne vejlede borgerne

Øget digitaliseringsgrad - effekt 2: Horsens kommunes tidligere opgørelsesmetode: 2010: 19% (alle kommunens opgaver) Nuværende og fremtidige opgørelsesmetode: 2011: 33% (35 opgaver udvalgt af KL) Nu og fremover følges metoden i KL's fælleskommunale digitaliseringsstrategi. Her skal kommunikationen være digital: i 2012: 30% i 2015: 50% Fremover tælles to gange om året, næste gang i uge 17.

Budgetaftale 2012 – ny organisering, effekt 3: ” Biblioteket har påtaget sig en central opgave med at bistå de borgere, som har vanskeligt ved at kommunikere med offentlige myndigheder og gennemskue de digitale systemer og orientere sig i et stadig mere kompliceret samfund. Byrådet ønsker et forslag til fremadrettet organisering af borgerserviceopgaverne, hvor bibliotekets rolle som borgernes vejleder styrkes. Ny organisering vedtaget i feb. Allerede i dag påtager biblioteket sig en stor opgave med kurser og vejledning i brug af NEM-id, digital postkasse og i det hele taget digital kommunikation med offentlige myndigheder.”

Nye indsatser og samarbejder - effekt 4: Flere kurser for borgere og kommunalt ansatte Netværksted m/ kontakt til udsatte boligområder Projekt vedr. digital velfærd også for læsesvage Projekt vedr. IT-hjælp til mindre virksomheder (pilot) Tættere samarbejde mellem Center for Socialt Udsatte og bibliotekerne

Udfordringer: Planlægning og administration tager tid stort budget form tilpasses kommunens øvrige kursus-tilbud koordinering med kursus-udbydere (obligatoriske kurser) indhold tilpasses faggruppen (obligatoriske kurser) forhåndsinformation skal være klar – og tilpasset Forskellige organisations-kulturer (obligatoriske kurser) Internt i biblioteket: prioritering i ft. øvrig drift og udvikling … og en ”Mark Twain”: ældre-datastuer var IKKE negative!

Hvad har vi lært – hvad har virket, 1: Arbejde op mod lokale indsatsområder og politikker Tværgående organisering og ledelsespersoner i styregruppe Udviklingsmuligheder opstår i tværgående samarbejder: o mellem kommunale institutioner/afdelinger o med eksterne samarbejdspartnere God økonomi i at udnytte kommunale kompetencer på tværs

Hvad har vi lært – hvad har virket, 2: Vigtigt at møde folk hvor de er: på arbejdspladser, i foreninger mm. indhold tilpasses kompetence-niveau (it oa.) indgå i igangværende aktiviteter Synliggøre bib-oplysnings-opgaven – og kompetencerne (også selvom vi ikke er verdens bedste sælgere)

Hvad nu? – mest i Horsens: Vi fortsætter med: projekter rettet mod svage læsere og virksomheder tværgående kontakt og samarbejde Ny organisering borgerservice og bibliotek i samme afdeling: hvordan udvikles kursus-tilbud til både ansatte og borgere? Kursusindhold skal opdateres ny version af borger.dk (maj?) integration af borger.dk i kommunens hjemmeside (måske?)

Hvad kan vi kvalificere? – ikke kun i Horsens: Evaluering og effektmåling kvalitativt: fokusgruppeintverviews / feedback / ? kvantitativt: før- og eftermåling Brugervenlighed – også for it- og læsesvage hvordan når vi digi-løsningernes ”bestemmere” Synliggøre biblioteket som aktiv lokal partner udvikle faglige kompetencer – gennem teori & praksis mod & lyst til at ”stille op” – som enkeltperson og institution Og … hvad siger I?

Tak for jeres tid Vibeke Mygind projekt- og uddannelseschef, Horsens Kommunes Biblioteker tlf