Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

It-kompetente borgere. Stevns Kommune •21.855 indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "It-kompetente borgere. Stevns Kommune •21.855 indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer."— Præsentationens transcript:

1 It-kompetente borgere

2 Stevns Kommune

3 •21.855 indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer •14 medarbejdere - 11,9 årsværk

4 Forhistorie og organisering •Stevns Kommunes Digitale Taskforce •Bibliotekernes professionalisme - synlighed, anerkendelse, respekt •Stevns Kommunes projekt •Bibliotekerne varetager opgaven i praksis i tæt samspil med rådhus og eksterne institutioner •Projektorganisation - forankret på direktionsgangen

5 Totalt 535.000 kr. Løn 400.000 kr. Mobilt udstyr 60.000 kr. Markedsføring 35.000 kr. Andre udgifter 40.000 kr. Budget

6

7 Mål •At øge borgernes it-kompetencer, så de kan begå sig digitalt i kontakten med Stevns Kommune. •At gøre borgerne selvhjulpne og trygge ved digital kontakt med det offentlige, så de betjener sig selv, søger information og benytter NemID, NemSMS og digital postkasse.

8 •En massiv promovering af kurserne vil som en afledt effekt kaste lys over de digitale løsninger, digital postkasse osv., så de muligheder også bliver synliggjort for ’ikke-kursister’. •Synliggørelsen af de digitale løsninger kan også medvirke til at flytte de borgere, som kan – men ikke vil – bruge dem.

9 Succeskriterier •I projektperioden tilbydes mindst 150 kurser. •Der afholdes kurser på alle 3 biblioteker og på forskellige tidspunkter, herunder også om aftenen. •Desuden afvikles kurser i lokalsamfundene og kurser for udvalgte målgrupper. •I forbindelse med kurserne foretages en skriftlig evaluering, hvor

10 • 80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette et NemID. • 80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette en digital postkasse. •90% af deltagerne skal tilkendegive, at kurset har givet dem ny, relevant og brugbar viden, som gør dem bedre i stand til at begå sig digitalt i kontakten med Stevns Kommune. •90% af deltagerne skal tilkendegive, at de er blevet mere trygge omkring digital kontakt med kommunen.

11 Samarbejdspartnere •Ældre Sagen •Ældrerådet •Relevante foreninger •Aftenskoler •Erhvervschefen, Erhvervsrådet

12 De ”indledende” øvelser •Digitale Ambassadører •Bjarne Herskins metode (Lær mere om it) •12 undervisere •Base-team •Off-team

13 www.internemt.nu •Kursusprogram •Lær-det-selv •Undervisnings- materiale

14 Hvad skete der i foråret? •107 kurser afholdt •Vi fik merchandise •Messe - sammen med Borgerservice •Kulturens Motionsdag •Truckerstævne

15 I efteråret har vi indført: •”Frisørsedler” •Påmindelses-sms -om kurset -medbring… •”Medbring gerne egen bærbar”

16 Efterårets kurser (+ alle de hemmelige og dem ude i verden)

17 Manus

18 Tavletegning

19 Navigationsseddel

20 Evaluerings- skema

21 Erfaringer - Behov •Kæmpe behov •Nye tider: NemID og Digital postkasse er de mest efterspurgte kurser! •Hvorfor?

22 Erfaringer - Alder •Kursisterne er oftest 60+ •Hvorfor kommer de yngre ikke? Ved de ikke •at de har behovet? •at kurserne også er for dem? Eller er det flovt?

23 Erfaringer – Glade kursister •Det giver muligheder •Evalueringsskemaerne •Digitale ambassadører •Undervisningsformen •Hyggefaktor

24 Erfaringer – ’Mærk verden’ •Borgerservice var med ”uden for murene” •Vær i offensiven •Mød folk der, hvor de er •Glem cost/benefit hér

25 Sidegevinster •Synlighed - stort positivt fokus fra rådhusets side •Nye kompetencer •Nye opgaver

26 Hvad skal der ellers ske? •Kurser for udvalgte målgrupper •Evt. særlige selvbetjeningsløsninger •Institutioner kan rekvirere kurser f.eks. i forbindelse med et forældremøde •Kurser for virksomheder, f.ex. NemRefusion •Kurser i de største lokalsamfund •Internemt 2013

27 Internemt i landsbyerne •18 landsbyer, 2013 - 2014 •10 kurser hvert sted - i forsamlingshuse •15 pc'er •Samarbejde med frivillige, Ældresagen, Foreninger, Stevns Landsbyråd •Stevns Kommune 425.000 kr. Ekstern medfinansiering søges p.t. fremskaffet

28 Bus

29 Hvis du vil vide mere •Projektleder Marianne Sivertsen Stevns Bibliotekerne Tlf.: 5657 5361 Mobil 2122 9289 •marsiv@stevns.dk •www.internemt.nu •www.bibliotek.stevns.dk •Biblioteksleder Jane Sandgaard Stevns Bibliotekerne Tlf.: 5657 5355 jansan@stevns.dk


Download ppt "It-kompetente borgere. Stevns Kommune •21.855 indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google