Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Obligatorisk digital selvbetjening

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Obligatorisk digital selvbetjening"— Præsentationens transcript:

1 Obligatorisk digital selvbetjening
v. Vibeke Normann

2 Hvad er obligatorisk digital selvbetjening?
De, der kan, skal betjene sig selv 80% af ansøgninger/anmeldelser fra borger til kommune/myndighed skal være digitale i 2015 Kommunerne har indgået aftale om obligatorisk digital selvbetjening med regeringen (Økonomiaftalen 2013)

3 Hvad er bølgeplanen?

4 Bølge 1 Bølge 2 Bølge 3 Bølge 4 Bølgeplanen
Er trådt i kraft 1. dec. 2012 Bølge 1 Træder i kraft 1. dec. 2013 Bølge 2 Indhold aftalt i Økonomiaftalen 2014 Træder i kraft 1. dec. 2014 Bølge 3 Forventes at blive aftalt som del af Økonomiaftalen 2015 Bølge 4

5

6 EDS - Effektiv digital selvbetjening
Brugervenlige og effektive selvbetjeningsløsninger Dialog med leverandører Dialog med kommuner

7 Hvordan arbejder eds?

8 EDS’ arbejde As-is og To-be projekter Screening Brugeren i fokus
Innovation og effektivisering Sikringsindsats Dialog med leverandører Dialog og information til kommuner Samle kommuner og leverandører Klarmelding Generelle indsatser Udviklingsvejledning Understøttelse af kommunernes implementering Metodeudvikling

9 Rollefordeling

10

11 Kommunerne

12 Leverandørerne

13 Effektiv digital selvbetjening

14 Digitaliseringsstyrelsen

15 Særlige udfordringer Økonomiudfordring i fht håndtering af lokale business cases Tidsmæssig udfordring i fht beslutningsgrundlag Organisatorisk udfordring i fht opgaveområder: Borgerservice -> tværorganisatorisk

16 Status på bølge 1

17

18 Top 5 digitaliseringsgrad i bølge 1

19 Top 5 digitaliseringsgrad i bølge 1

20 Top 5 digitaliseringsgrad i bølge 1

21 Efter implementering kommer gevinstrealisering

22 Gevinstrealisering gode eksempler på høj digitaliseringsgrad
gode eksempler på gevinstrealisering høster vi potentialet i bølge 1? – fra digitaliseringsgrad 70% -> tilsvarende gevinst i kroner

23 Status for bølge 2

24 Hvad er status for bølge 2 lige nu?
Kommunerne anskaffer løsninger til de 12 opgaveområder i bølge 2: 64 kommuner havde i maj løsninger på 10 eller flere områder 18 kommuner havde løsninger på alle områderne Kommunerne har fokus på implementering og gevinstrealisering Kommunerne gør sig klar til at møde de, der ikke kan

25

26 Proces for bølge 3

27 Bølge 3 Opgaveområder og afgrænsning Lovgivningen er undervejs
Aftalt i Økonomiaftalen 2014 Opgaveområder og afgrænsning Forventes vedtaget forår 2014 Lovgivningen er undervejs EDS i samarbejde med kommuner og leverandører sep – feb. 2014 Materiale vedr. opgaveområderne Tilretter, videreudvikler eller nyudvikler løsninger Leverandørerne Anskaffer og implementerer løsningerne inden Kommunerne

28 Dialogportalen Kommunalt netværk om obligatorisk digital selvbetjening
Vibeke Normann Effektiv Digital Selvbetjening Web Dialogportalen Kommunalt netværk om obligatorisk digital selvbetjening


Download ppt "Obligatorisk digital selvbetjening"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google