Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012."— Præsentationens transcript:

1 ”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012

2 Hvad skal vi omkring? • Strategi og partnerskaber • Kurserne ”Nemt på Nettet” 1+2 • Effekter & resurser • Hvad nu? I & uden for Horsens

3 Strategi: vi ønsker succes med digitalisering • Færre udgifter og oplevet kvalitet • Øget digital adfærd – fra borgere og ansatte • Øget digital kompetence og tryghed – hos borgerne og ansatte • Prioritering – fra den enkelte borger og foreninger mfl – fra de kommunale ledere

4 Strategi – i forhold til Horsens kommunes værdier Helhed: • vi ser sammenhæng digitaliseringsstrategi – økonomi • vi ser borgere og ansatte • vi ser forskellige behov – hvordan kan de opfyldes? Respekt og kvalitet: • hvem er gode hvor: borgere og ansatte • hvad virker hvor: for borgere og ansatte Resultat • hvad kommer der ud af det • til hvilken pris

5 Partnerskab – omkring borgerne Partnere • ældredatastuer • fagforeninger (virksomheder måske senere) • butikscentre, supermarkeder Hvad tror vi der virker / hvad kan blive win-win? • Nemt på Nettet passet ind i partners ”tilbud” • borgerne hører om Nemt på Nettet ad kendte kanaler • tradition for frivilligt arbejde – kan vi lave en ”1->4”?

6 Partnerskab – omkring ansatte Partnere • de ”faglige” områder: børn – social – teknik … • de tværgående områder: udvikling – bibliotek Hvad tror vi der virker / hvad kan blive win-win? • Nemt på Nettet passet ind i den kommunale organisation - prioriteret af direktion og ledelse - fag- og bib-personale supplerer hinanden • de ansatte hører om det via kendte kanaler - via eget område (repræsenteret i styregruppe) - via Medarbejderportal og interne info-veje • tradition for frivilligt arbejde - kan vi lave en ”1->4”

7 Hvad kendetegner kurserne? • NemID, digital post, borger.dk, horsens.dk og demo-miljø med selvbetjeningsløsninger • Hands on & ”tæt på”: eksempler fra deltagers område øvelser: forskellig sværhed aktualitet • Overskueligt: kort tid: ca. 2 timer i f.m. ”det vi gør i forvejen”, fx arbejde, indkøb Men ikke: • at gå i dybden eller nurse it-svage og it-stærke

8 Business case vedr. ansatte (aug. ’11- primo ’13) Udgift Kr. 150 pr. kursusdeltager + 2 gange timeløn på kr. 250. Kursus Kr. 150 2 gange timeløn i alt Kr. 500 2012 kr. 222 Kr. 650 2013 kr. 222 2014 kr. 222 2012 kr. 212 2013 kr. 212 2014 kr. 212 Indtægt 1 Deltager bruger hjemmesiden til informationssøgning 6 ud af 8 gange: 6 x kr. 37 = kr. 222 Indtægt 2 Deltager bruger 2 selvbetjenings- løsninger pr. år – og får også borgere, kolleger eller familie til det: 4 x kr. 53 = kr. 212 Kr. 666 Kr. 636

9 Antal borgere og ansatte på kursus 2010 ff HvornårBorgereAnsatte Sep ’10 – jun ’11 1.333 3.200 incl. ”Kom forbi” 278 Aug-dec ’110425 ’12, pr. okt100 + aftalt 100700 + aftalt 230 ’13, pt kendtTilbud aftales senere140 Sep ’10- ’13 incl. aftaler 3.400 incl. ”Kom forbi”1.770

10 Tilfredshed blandt borgere og ansatte – effekt 1: Borgere: • ”1->4”: Formidler fakta og fordele ved ”digi-samfund” • Positivt at ”digi-tvang” følges op med kurser • Positivt med sammenhæng i det kommunale tilbud (vejledning på rådhus, kursus og nethjælp via bibliotek) Ansatte: • Flere ansatte er blevet mere trygge ved digitalisering • Flere institutioner ser fordele i tværgående samarbejde Fælles for borgere og ansatte: • Tilfredshedsgrad/relevans: 3,6 (ud af 4 mulige) • Mere opmærksomhed på it- og læsesvage

11 Øget digitaliseringsgrad - effekt 2: Horsens kommunes tidligere opgørelsesmetode: • 2010: 19% (alle kommunens opgaver) Nuværende og fremtidige opgørelsesmetode: • 2011: 33% (35 opgaver udvalgt af KL) Nu og fremover følges metoden i KL's fælleskommunale digitaliseringsstrategi. Her skal kommunikationen være digital: • i 2012: 30% • i 2015: 50% Fremover tælles to gange om året.

12 Budgetaftale 2012 – ny organisering, effekt 3: ”Biblioteket har påtaget sig en central opgave med at bistå de borgere, som har vanskeligt ved at kommunikere med offentlige myndigheder og gennemskue de digitale systemer og orientere sig i et stadig mere kompliceret samfund. Byrådet ønsker et forslag til fremadrettet organisering af borgerservice- opgaverne, hvor bibliotekets rolle som borgernes vejleder styrkes. Allerede i dag påtager biblioteket sig en stor opgave med kurser og vejledning i brug af NemID, digital postkasse og i det hele taget digital kommunikation med offentlige myndigheder.” Feb: Ny organisering vedtaget Okt - ?: Snitflader udarbejdes: borgerservice – bibliotek – flere?

13 Nye bib-indsatser og -samarbejder - effekt 4: • Nethjælp / Nethood m/ kontakt til udsatte boligområder • Projekt vedr. digital velfærd også for læsesvage (i gang) • Projekt vedr. IT-hjælp til mindre virksomheder (pilot) • Tættere kontakt med (offentlige) institutioner til: - socialt udsatte - usikre læsere (unge og voksne) på uddannelsessteder - unge (15-25) og ”internationale” (ny-etableret)

14 Hvad har vi lært – hvad har virket, 1: Vigtigt at arbejde op mod lokale indsatsområder og politikker Tværgående organisering og ledelsespersoner i styregruppe • Være skarp på formål og mål/succeskriterier • Decentral beslutningskompetence Udviklingsmuligheder opstår i tværgående samarbejder God økonomi i at udnytte kommunale kompetencer på tværs

15 Hvad har vi lært – hvad har virket, 2: Vigtigt at møde folk hvor de er: • på arbejdspladser, i foreninger mm. • indhold tilpasses kompetence-niveau (it oa.) • indgå i igangværende aktiviteter Synliggøre bib-oplysnings-opgaven + bib-kompetencerne (også selvom bibliotekerne ikke er verdens bedste sælgere)

16 Hvad nu? – i og uden for Horsens, 1 Klar snitflade mellem borgerservice og bibliotek (og andre?) • hvem gør hvad: medbetjening / nethjælp / kurser • hvad indgår i beslutninger: business cases / andet? Borgernes fritagelse for digital post • er kommunens strategi kurser/hjælp eller flere på C-holdet? Brugervenlighed – også for it-fremmede og usikre læsere • dialog mellem lokale praksis’er og digi-”bestemmerne” • ex: ”Adgang for Alle” på borger.dk • ex: demo-miljøer / dummies – stadig undervejs? • hvordan integreres forskning og viden, fx om it-fremmede

17 Hvad nu? – i og uden for Horsens, 2 Hvad kan & vil bibliotekerne i Det Digitale Danmark? • hvilken effekt kan bib eftervise af kurser og nethjælp? - brugertilfredshed (en antagelse: ”tilpasset Herskin”) • hvordan bruges viden: - om it-fremmede - om læsning af multimodale tekster - om de 16-89-åriges internetbrug - om ”digital dannelse” (og hvad er det egentlig?) • hvordan prioriterer vi resurser og opgaver? (Horsens fra 4/6 til 10 undervisere – bibliotekarer og HK’ere)

18 Tak for jeres tid Vibeke Mygind projekt- og uddannelseschef, Horsens Kommunes Biblioteker bibvm@horsens.dkbibvm@horsens.dk, tlf. 7629 2474


Download ppt "”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google