Fagdidaktik i Danmark: Udvikling og tendenser, potentiale og problemer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor,
Verden ind i undervisningen
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Netværk for forskning i danskfagenes didaktik Seminar 15. juni 2007.
Danskfaget – beholder eller genstand?
I anledning af John Deweys 150 års fødselsdag Hans Dorf og Per Munch
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Skolereform august 2014………………
Hvad der er vigtigt for børns læring
Branding Hvad kræver det og giver det at brande en by?
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Den danske universitetssektor
Indføring i fagets didaktik
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Evidens om vejledning Gitte Wichmann-Hansen, adjunkt, ph.d.
Fagenes samspil november 2009
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Unge og undervisningens medialisering
”Om den nye læreruddannelse”
Hvordan lettes overgangen relevant
Inklusion med læring Hvilke navne??.
NGG.
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj 2012 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter, Efterårssemestret.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
University College Syddanmark - Lene B Terp
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Universitets-Samvirket d. 23. maj 2007 Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen Aarhus Universitet Et universitet i forandring.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor PUMPKIN 21. september 2007 AARHUS UNIVERSITET PUMPKIN Centre for Membrane Pumps in Cells and Disease.
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Bibliometrics & Data Management
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Fagdidaktisk kursus i biologi
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Præsentationens transcript:

Fagdidaktik i Danmark: Udvikling og tendenser, potentiale og problemer NoFa 2, 13-15. maj 2009 Frede V. Nielsen DPU, Aarhus Universitet Email: fvn@dpu.dk

Historisk: Før og efter 2000 Fagdidaktik i forskning og uddannelse stort set koncentreret på Danmarks Lærerhøjskole (DLH) og lærerseminarierne. Anvendelsesorienteret mod folkeskolen og læreruddannelse. ”Seminariefaglighed” = didaktisk orienteret faglighed. Fagdidaktik organiseret i overensstemmelse med skolens fagkreds. 1960-2000: Udvikling fra almendidaktik til (også) fagdidaktik, og fra addition (fag + didaktik) til højere grad af integration (fagdidaktik). Men … Teoretisk basis i kontinental didaktiktradition.

Historisk: Før og efter 2000 Alle universiteter med en alsidig fagprofil har etableret fagdidaktisk forskning og uddannelse, men forskelligt. Lærerseminarierne nu del af professionshøjskoler. ”University College”. Lærerseminariernes monopol på (folkeskole)læreruddannelse under nedbrydning. Opdeling i en fagligt orienteret og en pædagogisk orienteret institutionskultur under opblødning (?). Fagdidaktikkens omfang øget. Måske også dens forskellighed. Øget indflydelse fra anglo-amerikansk curriculumtradition.

Hovedtendenser i institutionslandskabet Universiteter: Syddansk Universitet (SDU), Aarhus Universitet (AU), herunder DPU, Københavns Universitet (KU), Roskilde Universitet (RUC), Aalborg Universitet (AAU). Professionshøjskoler, UC, med læreruddannelse. Nationale videncentre.

Fagdidaktik: SDU Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier (IFPR). Historisk rod i DIG: Dansk Institut for Gymnasiepædagogik. Forskningsprogrammet ”Fag og Didaktik”. Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik. Center for Universitetspædagogik. Orienteret mod gymnasiet og gymnasiets fagprofil. Masteruddannelse i gymnasiepædagogik. Hovedinstitution for gymnasiepædagogikum.

Fagdidaktik: AU (Pædagogisk hovedområde: DPU) DPU pædagogisk fakultet på AU. Historisk rod i DLH (Danmarks Lærerhøjskole). Institut for Didaktik. Forskningsenheder i specifikke fags didaktik. Forskningsprogram i fagdidaktik under etablering. Orienteret mod folkeskolen, men ikke udelukkende. Kandidatuddannelse (hovedfag, D-niveau) i didaktik med særligt henblik på dansk, matematik, musikpædagogik, materiel kultur. Evt. flere forgreninger i fremtiden. Forskerskole i uddannelsesforskning.

Fagdidaktik: AU (faglige hovedområder) Naturfag: Center for Naturfagenes Didaktik (Steno Instituttet). Det fagdidaktisk mest udfoldede af centrene. Humaniora og teologi: Center for Undervisningsudvikling Samfundsfag: Center for Læring og Uddannelse. Handelshøjskolen: Læringsstilenheden. Virksomheden som en hovedtendens rettet mod universitetets egen uddannelse og undervisning (universitetspædagogik) og til dels gymnasiet. Uddannelse: Kursusvirksomhed. Hovedtendens: Fagligt orienteret institutionskultur.

Fagdidaktik: KU Institut for Naturfagenes Didaktik (siden 2007). Ret omfattende virksomhed. Fagligt orienteret mod matematik og naturfag. Institutionelt rettet mod universitetsuddannelse og gymnasieundervisning, til dels også læreruddannelse og fagområdets didaktik generelt. Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab. Også fagdidaktisk orienteret virksomhed, herunder rettet mod gymnasiet. FUKU. Forskerskole i uddannelsesforskning (siden 2007). Forum for Fagdidaktik og Universitetspædagogik (siden 2007) på initiativ af KU’s Uddannelsesstrategiske Råd.

Fagdidaktik: RUC Institut for Matematik og Fysik samt deres funktioner i Undervisning, Forskning og Anvendelse. Orienteret mod videregående uddannelse og gymnasiet, men også generel fagdidaktik. RUC som generelt optaget af uddannelsesspørgsmål relateret til faglige opdelinger og fagligt samvirke. Forskerskole. Uddannelse: Basisuddannelse og overbygnings-/kandidatuddannelse med fagdidaktiske islæt.

Fagdidaktik: AAU Institut for Læring, Uddannelse og Filosofi. Tværgående i forhold til de faglige hovedområder humaniora, teknik- og naturfag, samfundsfag. Center for Uddannelsesforskning. Ex med specifik fagdidaktisk orientering: Forskergruppen i matematik- og naturvidenskabslæring (8 ansatte incl. ph.d. studerende).

Fagdidaktik: Professionshøjskoler/UC Endnu ikke regulære forskningsinstitutioner, men udvikling i den retning (jf. de norske højskoler). Fagdidaktik: Vægt på udviklingsvirksomhed i relation til læreruddannelse og folkeskolen. Uddannelse: læreruddannelse som den mest fagdidaktisk orienterede. Fagdidaktik som omdrejningspunkt i læreruddannelsens liniefag. Satsningsområder til dels placeret i videncentre med samarbejde med universiteter.

Videncentre Nationalt Videncenter for Læsning. Nationalt Videncenter for Læremidler. Nationalt Videncenter for Matematikdidaktik. Nationalt Videncenter for Anvendt Naturfagsdidaktik. Samarbejde mellem flere professionshøjskoler og med universiteter.

Overordnede tendenser i institutionslandskabet Broget billede. Stor diversitet. Stærk vækst efter 2000. Noget også lukket ned. Fagligt orienteret fagdidaktik på faglige institutioner. Toneangivende fag: Naturfag og matematik. Orientering mod videregående uddannelse og delvis gymnasiet. Pædagogisk orienteret (fag)didaktik på pædagogiske institutioner. Toneangivende fag: Bredt rettet mod folkeskole og/eller gymnasium. Etablering af egentlige forskningsprogrammer i fagdidaktik. Etablering af udviklingsorienterede videncentre.

Det fagdidaktiske landskab i faglig-pædagogisk perspektiv Spændingsfelter mellem fag og pædagogik (addition vs. integration), mellem teori og praksis, mellem forskning og anvendelse, mellem fagdidaktik forstået som et fags formidlingsdimension (metodeorienteret) og fagdidaktik forstået som basalt kundskabsområde ligeberettiget med fagvidenskaben og med fagdidaktisk grundforskning, mellem specifikke fags didaktik og muligheden af en almen/generel fagdidaktik.

(Fag)didaktik som ”kundskabsområde” / disciplin? ”Didaktik ist nicht gleich Didaktik!” (Wilh. H. Peterssen i Lehrbuch Allgemeine Didaktik). Fagdidaktik er ikke bare fagdidaktik.

Fagdidaktik i et dobbelt spændingsfelt Praksis Fag Pædagogik Teori

Fagdidaktik som relationsfelt mellem fag og pædagogik NB: Fagsyn 1, 2 og 3 griber ind i hinanden, dvs. de er interrelaterede, især [(1 <-> 2) < - > 3] NATURA: den ”virkelighed” som kunsten evt. udtrykker/afspejler (vores ydre og indre virkelighed) Relationen implicerer FAGSYN (1): Kunstsyn, kunstfilosofi, æstetik. Musiksyn ARS: (Fænomen, aktivitet): den kunst-virkelighed som erkendelse og dannelse rettes mod. NB: Kunsten selv om ”natur”, ”virkelighed” = genstand, fænomen Relationen implicerer FAGSYN (2): Videnskabssyn, kunstvidenskab. SCIENTIA: det fagunivers som retter sig mod denne virkelighed og konstituerer disciplineret forståelse heraf. Relationen implicerer FAGSYN (3): Didaktikopfattelse, pædagogik DIDACTICA: den didaktik som baserer sig på dette fagunivers

Faglige væsentlighedskriterier: Kriterier for bestemmelse af et fags kernefaglighed ud fra forskellige institutionelle perspektiver BASISFAGLIG VÆSENTLIGHED - videnskabsfag kunstfag håndværksfag UDDANNELSESFAGLIG VÆSENTLIGHED - Læreruddannelse - på lærerseminarium - på universitet - på faglig højskole (fx musikkonservatorium) Faglig uddannelse (fx musikeruddannelse) - Anden faglig uddannelse (fx musikforsker, musikbibliotekar) (ALMENT) UNDERVISNINGSFAGLIG VÆSENTLIGHED - Skolefaget - i folkeskole, grundskole - i gymnasium, videregående skole - Fritidsundervisningsfaget - i musikskole, i idrætsforening - på MGK (konservatorieforberedende kursus), i talentskole LÆRERPROFESSIONEN, ”LÆRERFAGLIG” VÆSENTLIGHED i folkeskolen, grundskolen (i gymnasiet) (i musikskolen) 18