Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

University College Syddanmark - Lene B Terp

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "University College Syddanmark - Lene B Terp"— Præsentationens transcript:

1 University College Syddanmark - Lene B Terp
Videncenter for Sundhedsfremme Formålet med videncentret er at bidrage til fremme af sundhed på lokalt, regionalt, nationalt og internationalt niveau. Overordnede mål: At udvikle og skabe viden om sundhedspædagogisk og sundhedsfaglig virksomhed At bidrage til udvikling af handlekompetence i forhold til sundhedsmæssige forhold At Videncenter for Sundhedsfremme opfattes som en attraktiv samarbejdspartner, således at såvel lokale, regionale, nationale som internationale samarbejdspartnere vælger UC Syddanmark som deres foretrukne samarbejdspartner University College Syddanmark - Lene B Terp

2

3 Den sundheds-fremmende skole
Frikvarter Undervisning Idræt Transport Mad Sundhedspolitik Faghæfte 21

4 Fravær af sygdom + velvære
Fire mulige sundhedsbegreber NEGATIVE Fravær af sygdom POSITIVE Fravær af sygdom + velvære SNÆVRE Livsstil 1 2 BREDE Livsstil + levevilkår 3 4

5 Hvordan måler vi sundhed?
Statistiske opgørelser Sygeligehedsopgørelser, medicinforbrug Dødelighed, levetid Indkomst-, bolig- og erhvervsforhold Udgifter til social- og sundhedsvæsen Deltagelse i organiseret fysisk aktivitet Rygning-alkohol-fedme Målinger Fysisk form – fysisk aktivitet Risikofaktorer for livsstilssygdomme Interviews og spørgeskemaer Trivselsopfattelser, livskvalitet, aktivitetsniveau, livsstil mv. University College Syddanmark - Lene B Terp

6 University College Syddanmark - Lene B Terp
Handlekompetence… Eksempel fra den ”Sundhedsfremmende Skole”. Kriterier for at elever demonstrerer handlekompetence…: At elever har viden om og indsigt i sundhedsmæssige emner og problemstillinger baseret på et positivt og bredt sundhedsbegreb At elever kan argumentere for deres valg og handlinger At elever kan deltage i beslutninger og beslutningsprocesser At elever har lyst, vilje og mod til at forandre forhold At elever undersøger og overvejer alternativer At elever handler målrettet mod løsning af problemer At elevers handlinger er sundhedsfremmende At elevers handlinger er etisk legitime University College Syddanmark - Lene B Terp

7 University College Syddanmark - Lene B Terp
Skolebørnsundersøgelsen, odense (European Youth Heart Study) Ballerup-Tårnby-projektet (The Copenhagen School Child Intervention Study) Svendborgprojektet Bunkeflo, Sverige Sogndal, Norge Børnehave-projekt, odense University College Syddanmark - Lene B Terp

8 Børnehave-projekt, Odense
650 børn, 43 børnehaver Spørgeskema – forældre: levevilkår, livsstil, børns trivsel Spørgeskema – personale: levevilkår, livsstil, pædagogisk praksis Fysiske målinger: -højde, vægt, motorik Måling af aktivitetsmønstre -accelerometer Areal opmåling af børnehaver og registrering af udemiljø Observationer (Udvalgte børnehaver) -Interviews, videooptagelser University College Syddanmark - Lene B Terp

9 Undervisningsmateriale og kurser ud fra forskningsresultater
Evalueringsopgaver Udviklingsprojekter Undervisningsmateriale og kurser ud fra forskningsresultater Forskning (SDU, DPU) University College Syddanmark - Lene B Terp

10 University College Syddanmark - Lene B Terp
Litteratur Videncenter for Sundhedsfremme, Idrættens Analyse Institut, Kulturministeriet, Sundhedsstyrelsen, Sundhedsministeriet, Norges Idrætshøjskole, (Sogndal projektet) Bunkeflomodellen, Danmarks Pædagogiske Universitet, Institut for Idræt og biomekanik, Syddansk Universitet, University College Syddanmark - Lene B Terp


Download ppt "University College Syddanmark - Lene B Terp"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google