Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrederik Clausen Redigeret for ca. et år siden
1
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk
2
Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af ny læreruddannelse d. 15. august i år
3
To uddannelsesformer Den centrale læreruddannelse Den decentrale læreruddannelse
4
Ilinniarfissuaq i tal 153 studerende –132 centralt studerende, heraf 40 nye førsteårsstuderende –21 decentralt studerende 25 lærere 4 kontorpersonale 10 køkken-/rengøring/pedel-personale
5
Læreruddannelsens dobbelte formål At uddanne lærere til folkeskolen At være adgangsgivende til videreuddannelse på master- og kandidatniveau
6
Professionsbachelormodellen Fokus på lærerprofessionen –kobling af praksis (arbejdet i folkeskolen) og teori vægtes højt Brug af akademiske arbejdsmåder –kritisk læsning, analyser, refleksioner –selvstændigt arbejde (selvstudier)
7
Den centrale læreruddannelse
8
Adgangskrav Én af følgende betingelser skal være opfyldt: –har bestået en gymnasial uddannelse med mindst 7,5 i gennemsnit –har bestået en gymnasial uddannelse med et gennemsnit under 7,5 suppleret med studierelevant erhvervserfaring i minimum 4 mdr. almen erhvervserfaring i minimum 8 mdr. højskoleophold eller andre uddannelsesforløb og kurser af minimum 16 ugers varighed udlandsophold i minimum 4 mdr. relevant uddannelsesforløb af mindst 1 års normeret studietid –har anden relevant uddannelse
9
Uddannelsens længde Læreruddannelsen er en 4-årig uddannelse –bestående af 8 semestre Introsemestret (1. semester) Hovedfasen (2.-7. semester) Den afsluttende fase (8. semester)
10
Læreruddannelsens opbygning Fagområde/fagDet pædagogiske område Praktik 1. sem.Introsemester1 uge 2. sem.Grundkurser i de 4 fagområder Undervisning relateret til det pædagogiske område 4 uger 3. sem. 4. sem.2 valgte specialiserings- fagområder 6 uger 5. sem.Fleksibel praktik 6. sem.2 valgte specialiserings- fag 7. sem. 8. sem.Bachelorprojekt4 uger
12
Kurser på introsemestret Læring, lære(r)roller og skole Drama, kommunikation og formidling - herunder kor Introdage Førstehjælp Redskaber til lærerstudiet Metodekursus 1 og obs. praktik IT-introduktion Projektuge
13
Fagområder og fag i hovedfasen (2.-7. sem.) I løbet af studiet skal den studerende introduceres til 4 fagområder, specialisere sig i 2 fagområder og specialisere sig i 2 fag
14
Lokale valgKultur & Samfund SprogMatematik og naturfag Håndarbejde og design Hjemkundskab og design Sløjd og design Idræt og udeliv Kunst og arkitektur Musik, sang, drama og bevægelse Samfundsfag & Historie Religion & Filosofi Grønlandsk Dansk Engelsk 3. fremmedsprog Naturfag Matematik Fysik/kemi Biologi Naturgeografi
15
Det pædagogiske område i hovedfasen (2.-7. sem.) 2. semCentrale pædagogiske strømninger Didaktik 1 3. semPersonlig udvikling Praktisk/musisk-kursus 4. semKommunikation, interaktion og læring Didaktik 2 5. semLæsning/læseprocesser 6. semProfessionsrettet handlekompetence 7. semSpecialundervisning
16
Praktik Observationspraktik (1. sem.) 1 uge 2. semester-praktik 4 uger Kyst-/udlandspraktik (4. sem.) 6 uger Fleksibel praktik (5.-6. sem.) timepraktik Bachelorprojekt- praktik (8. sem.) 4 uger
17
Øvrige forløb på læreruddannelsen Projektuger - én uge i hvert semester i 1.-7. semester Metodeforløb - 3 kurser, ét i 1., 5. og 7. semester Særlige praksisorienterede kurser i 8. semester Lejrskole, ekskursion og studierejse
18
Bachelorprojektet (8. sem.) Læreruddannelsen afsluttes med et bachelorprojekt –I 8. semester arbejdes der med bachelor- projektet, som er en større skriftlig opgave, hvor den studerende demonstrerer evnen til at koble teori og praksis
19
Selvstudie Læreruddannelsen er et fuldtidsstudie – 40 arbejdstimer pr. uge –heraf ca. 12-16 undervisningstimer pr. uge i gennemsnit –resten er selvstudie studieteams
20
Krav til studieaktivitet Deltagelsespligt Den studerende skal deltage aktivt i studiet. Dette indebærer bl.a., at den studerende påtager sig opgaver i forbindelse med undervisningen i form af oplæg, fremlæggelser, deltagelse i gruppearbejde, øvelser o.lign. samt, at den studerende udarbejder studieporteføljer.
21
Krav til studieaktivitet Mødepligt Der er mødepligt til al undervisning og praktik på 1.-3. semester. I de øvrige semestre er der mødepligt ved alle praktikker, til projektuger og øvelser samt i forbindelse med fremlæggelser, oplæg o.lign.
22
Studieordning For mere information om indholdet af den nye centrale læreruddannelse - se studieordningen på Ilinniarfissuaqs hjemmeside: www. ilinniarfissuaq.gl
23
Den decentrale uddannelse
24
Ny decentral uddannelse opstart - august 2006 Den ny decentrale uddannelse –er 5-årig –opbygges af samme indholdselementer som den centrale læreruddannelse, men strukturen er anderledes –består af fjernstudier og internatophold de første 3½ år. De sidste 1½ år foregår på Ilinniarfissuaq –kræver, at den studerende er tilknyttet en skole og arbejder som timelærer på deltid ved siden af studierne Studieordningen er under udarbejdelse
25
Vi byder dig gerne velkommen på Ilinniarfissuaq i fremtiden Tak for opmærksomheden!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.