Hvad er videnskabsteori?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

? Fra 1 til 10.
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Metode i AT Religion.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Readymades / genbrugskunst
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Erkendelsesteori: vidensmodel
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Computerens anatomi.
Tegn som informations- og kommunikationsmedium
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Kommunikation.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Kultur- og branchestudier
Mødes program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Ledelsesperspektiver
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Videnskabsteori & metode
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Handlingsalternativer
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
SKABELON.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Lavet af Sander Kringelbach og Nikolaj Svennum
Problem- and play- based Learning
Den naturvidenskabelige metode
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

Hvad er videnskabsteori? erkendelsesteori sansning perception vidensmodel bevidsthed metodologi Hukommelse fagl. metoder tænkning handling projektarbejdsmetode Zeller vt-seminar oplæg

Vidensmodel – forsknings-/projektarbejde problemstilling meningsdannelse (abduktion) mening Dataindsamling (empiri): fakta, det der er sandt om det undersøgte problem viden sandhed begrundelse Analyse af data, teoretisk syntese: hypotesedannelse(induktion); afledning (deduktion); afprøvning af konsekvenser konklusion Zeller vt-seminar oplæg

faggrene og grundbegreber Humanistisk Informatik information mening tegn/medie struktur Kommunikation Multimedia Hum. Datalogi Zeller vt-seminar oplæg

En humanistisk informationsvidenskabsteoris 3 basale problemstillinger Hvad er information? kommunikation? medium? Zeller vt-seminar oplæg

Hvad der information? Et dansk it-leksikon på Internet (http://www.it-leksikon.dk/) definerer begrebet ’information’ som ”data; information; oplysninger”. Bemærk at der foreligger en vis cirkularitet i it-leksikonets definition. Et Edb-leksikon siger om ’data’: ”bruges som regel synonymt med information, men egentlig er data rå fakta og tal, som herefter behandles. Resultatet af behandlingen er informationer. Data i sig selv har ingen mening, men får mening, når dataene bliver behandlet af et databehandlingssystem og bliver til informationer. Eksempel: Tallet 5.955,50 er data, men hvis dette tal vises på skærmen som saldoen på din bankkonto, så er dette information.” (Lekanger 2000, 28) Facit: information er data (fx tal) der gennem behandling (fx bogføring) får mening. Zeller vt-seminar oplæg

Information og mening Under overskriften Meningen med Titanic skriver Drotner e.a. 62001, 10 : ”Forliset i sig selv havde ingen mening. Det skete bare …”. Facit: Det der foregår i verden – ”rå fakta” som Titanics forlis –, og det vi tager for givet – data – er meningsløst. Zeller vt-seminar oplæg

Videnskabsteoretisk undren Hvordan får det meningsløse (fakta, data) mening? Drotner: : ”At tilskrive en begivenhed, såsom Titanics forlis, personer som de overlevende eller en hel samfundsform, mening er at skabe kultur.” (l.c.) Facit: vi – mennesker – tilskriver det meningsløse mening og – forudsat ’kultur’ = ’alt det meningsfulde’ – ’tilskrive’ betyder ’skabe’. Delkonklusion: IT-folk og medieteoretikere er tilbøjelige til at skelne mellem en meningsløs verden af fakta og data og en meningsfuld verden af informationer og kulturværdier. Zeller vt-seminar oplæg

Dristig hypotese Hvis det er mennesker der skaber mening ud af det meningsløse, så må mennesker i forvejen have et eller andet meningslager hvor de kan tage meninger fra og forbinde (tilskrive) dem med (til) data og fakta. Givet hypotesen holder, må mennesker også have enten medfødte eller tillærte forbindelses- eller tilskrivnings-færdigheder. Fordi … … fordi Wittgenstein (jf. FU § 86), en spøgefugl, har forestillet sig at meningstilskrivning foregår ligesom læsning af en tabel. Forestil dig tabellen består af én kolonne meninger (t.v.) og en anden kolonne data og fakta (t.h.) – fx som … Zeller vt-seminar oplæg

…sådan Information/mening Data/fakta 5.955, 50 saldo Titanics forlis Zeller vt-seminar oplæg

Wittgensteins spørgsmål Hvor ved vi fra hvordan vi skal læse tabellen? I stedet for at læse den sådan 5.955, 50 saldo Titanics forlis Zeller vt-seminar oplæg

…kunne vi også læse den sådan saldo Titanics forlis 5.955, 50 Zeller vt-seminar oplæg

…eller måske sågar sådan saldo Titanics forlis 5.955, 50 Zeller vt-seminar oplæg

Hvorfor betyder ’saldo’ ikke ’Titanics forlis’? Hvis der ikke består en eller anden forbindelse mellem vores meningslager – lad os kalde det bevidsthed – på den ene side og de meningsløse data og fakta udenfor bevidstheden på den anden side, så er det svært at forklare hvorfor vi ikke tilskriver Titanics forlis meningen ’saldo’ og tallet 5.955, 50 meningen ’Titanics forlis’. Zeller vt-seminar oplæg

En endnu dristigere hypotese Det modsatte af hypotesen at vi skaber mening eller information ud af en ”i sig selv” meningsløs virkelighed (data, fakta), må være at det virkelige i sig selv er information hvis mening vi – mennesker og andre dyr – ikke skaber, men opdager og eksplicerer. Zeller vt-seminar oplæg

Fred I. Dretskes skabelsesberetning ”In the beginning there was information. The word came later. The transition was achieved by the development of organisms with the capacity for selectively exploiting this information in order to survive and perpetuate their kind.” Dretske 1981, vii) Han kontrasterer sin egen med den gængse skabelsesopfattelse: ”It is common to think of information as a much later arrival on the evolutionary scene, as something that depends on the interpretive efforts – and, hence, prior existence – of intelligent life. According to this view, something only becomes information when it is assigned a significance, interpreted as a sign, by some cognitive agent.” (l.c.) Men det, mener han, er ”the confusion og information with meaning” (l.c.) Zeller vt-seminar oplæg

Information som (rå)stof Han forstår ved information ”an objective commodity, something whose generation, transmission, and reception do not require or in any way presuppose interpretative processes” (l.c.). Det betyder at information er der – hele tiden og alle mulige steder, rundt omkring os og om vi ved det eller ej. Zeller vt-seminar oplæg

informationsmetafysik Aristoteles mente noget værende kan som værende være på 10 forskellige måder. Det kan være en substans, en egenskab, en størrelse, en relation, en tid, et sted, en situation, en besiddelse, en virkning eller en påvirkethed. Jeg vil tilføje information som (11.) kategori af det værende. Grundlag/kilde for at nogen kan have information om et værende, er at dette værende findes med de egenskaber, den størrelse, de relationer, til den tid og på det sted, i den situation osv. … som det findes. Forudsat … Zeller vt-seminar oplæg

Kommunikation, medium, miljø Forudsat det der er (kilde), virker gennem et medium på noget andet der er (modtager). Og forudsat … … at modtageren er tilpasset til dette medium – dvs. har sanseorganer – og har et organ (neural system, hjerne) der kan oversætte information til mening. Meningsdannelse forudsætter liv. Organismer findes ikke bare, de skal for at eksistere hele tiden oversætte omgivelsens strukturer (stoffer), energiformer og informationer til interne strukturer, energiformer og meninger. Liv er informationsbearbejdelse. Zeller vt-seminar oplæg

? Informationsmiljø informationsmiljø atom tegn er kun forståelige i forbindelse med et informations-miljø der for nogen gør ting til tegn for andre ting atom ? bevidsthed bevidsthed Medium/tegn sender modtager Zeller vt-seminar oplæg

Information og kommunikation som videnskabsteoretiske begreber Information kan abstrakt opfattes som struktur = sammenhæng af elementer Virkning er en egenskab eller, bedre sagt, en aspekt af strukturer. Virkning består i en ”meddelen” af energi (energiflow). En strukturs elementer deler deres energi med strukturens andre elementer. Denne energideling holder strukturen sammen og bestemmer dens interaktion med omverdenen (andre strukturer). Energiflow (virkning, funktion) er en abstrakt version af det vi kalder kommunikation. Zeller vt-seminar oplæg

Information-kommunikation komplementaritet Information (struktur) og kommunikation (virkning, energioverførsel) er 2 aspekter eller fremtrædelsesformer af samme sag. Zeller vt-seminar oplæg

Komplementaritetsprincippets betydning Komplementaritetsprincippet (Bohr 1927) forandrer grundlæggende vores virkelighedsbillede. Det siger at forskellen mellem en genstand og dens opførsel kun er en forskel i vores betragtningsmåde. En genstand er en hændelse og en hændelse er en genstand. Læser jeg fx om aftenen i en bog, så er jeg ikke interesseret i lampen som genstand, men i dens virkning som lyskilde. Se på det efterfølgende billede: om jeg ser lampen som genstand eller om jeg oplever dens virkning (fx som lyskilde: medium), afhænger af min situative interesse i og tilgangsmåde til lampen. Zeller vt-seminar oplæg

Skrivebordlampens komplementære betydning På billedet ses mange forskellige ting som jeg ikke altid og samtidig gør til genstand for en iagttagelse eller handling. Tingene er der alligevel og udøver en eller anden virkning på mig. Zeller vt-seminar oplæg

konklusion Jeg startede med at sige: opfatter man ’information’, ’kommunikation’ og ’medium’ som den humanistiske informatiks mest basale begreber, så skulle fagets videnskabsteori have en idé om disse begrebers meningsindhold. I rammen af den af mig forslåede informationsmetafysik – dvs. en informations-virkeligheds-model – er information det der er og sker; kommunikation er det der er og sker, i sin virkning på noget andet der er og sker; og medium er det der forbinder det der er og sker, med noget andet, der er og sker. Meningsdannelse og dermed bevidsthed forudsætter liv, dvs. komplekse virkelighedsstrukturer (organismer) der inden for et miljø som de er tilpasset til kan oversætte gennem miljøet kommunikeret information til organismespecifik mening. Zeller vt-seminar oplæg

Perspektivering: en meget, meget dristig sluthypotese Jeg synes bevidsthed er verdens og tilværelsens største gåde. Jeg tvivler ikke på at bevidsthed er resultat af en indviklet kommunikations-, medierings- og transduktionsproces af den information, verden og virkeligheden består af. Af og til da jeg tænkte og skrev over det jeg kalder informationsmetafysik og dens muligvis komplementære design, fik jeg en fornemmelse som om bevidsthed simpelthen kunne forstås som den komplementære side af det der er og sker. Zeller vt-seminar oplæg