Afvigelsesrapportering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Den Danske Kvalitetsmodel
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Roskilde Tekniske Skole
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Supervision og faglig feedback
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Audit om hypotermibehandling
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Sundhed og vandkvalitet Henrik L Hansen, Sundhedsstyrelsen Fremtidens drikkevand.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Gruppeudviklingssamtaler
Bygherreforeningens ideer til en indsats mod svigt, fejl og mangler Henrik L. Bang, civ.ing., MSc, PhD Sekretariatsleder, Bygherreforeningen
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Hvad er mål/resultat (output)?
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Udfordringer.
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
Den attraktive arbejdsplads!
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Landsbrancheklubbens regionsudvalg Velfungerende Regionsudvalg er som 5 cylinder i maskinen/Landsbrancheklubben. Antal registrerede medlemmer i regionsudvalgene.
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Kommunikation med kommunerne
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
LEDERFORUM 18. januar december Fokuseringerne i 2009 har vi samlet i 5 punkter :  Service- og kvalitetspolitik anvendes  Effektivisering.
UCR Medarbejdere Lisbeth Birch Wolff Janne Bjerregaard 4634 Aktivitet for Janne Bjerregaard. Virksomhed:
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Kunsten at give god feedback
Læring gennem registrering og indberetning
Aftale format – Use cases
SUF - gevinstrealisering
Kommune 3.0 Teknik og Miljø.
Root Cause Analysis.
Vidensbaseret praksis i botilbud
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Tag snakken – bryd vanerne
25. Logistisk effektivitet
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering Skab bedre resultater med systematisk kvalitetssikring og kvalitetskontrol: Med MultiPlus Afvigelseshåndtering kan du reducere antal af afvigelser til nul. Eftersom afvigelsesbehandling indebærer meromkostninger, vil professionel kvalitetssikring og kvalitetskontrol, ved hjælp af modulet, slå direkte og positivt igennem på virksomhedens bundlinie. Som ekstra bonus styrkes virksomhedens omdømme hos kunder og leverandører.

Afvigelsesrapportering Hvorfor skal man have et system til afvigelsesrapportering? Vores fejl-/afvigelsessystem. Hvad er problemerne? Opfølgning / analyse af afvigelser. Hvad kan man ellers bruge sådan et system til?

Afvigelsesrapportering Formålet er at tage hånd om opståede fejl eller uhensigtsmæssigheder og gøre noget ved disse således at de ikke gentages ! Værktøj til vedligeholdelse af kvalitetsstyresystemet !

  

Afvigelsesrapportering Afvigelsesrapporter tages op til orientering og vurdering på kvalitetssikringsmøder. Afvigelsesrapporter debatteres på sektionsmøder og / eller personalemøde. Vigtigt med tilbagemelding til personalet, særligt til den der har skrevet afvigelsesrapporten.

Afvigelsesrapportering Hvad er en afvigelse ? Hvornår skal man skrive en afvigelsesrapport ??? ……. det er det svære..!!

Afvigelsesrapportering Kan man på forhånd afgøre hvad der er væsentligt ? - og hvornår der skal indberettes?

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering Galatheaforsker bidt af haj

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering ”Når der sker noget der kan gøres noget ved” eller … ”hvis man i det hele taget har noget som man syntes der kan gøres noget ved” !

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering Opfølgning / analyse af afvigelser. Hvordan bliver vi bedre til at forebygge fejl og afvigelser ? Kan vi lære af fejl og afvigelser ?

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering Antal der korrigeres ….. ……. ja det skal vi have gjort noget ved !!

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering

Afvigelsesrapportering Konklusion(er): Et afvigelsessystem er et hjælpemiddel til at få løst opståede fejl og forhindre at de samme fejl opstår igen. Afvigelsesrapportering er et redskab til at synliggøre problemer og gode ideer, således at de ikke bliver glemt Afvigelsessystemet kan anvendes til at løse uhensigtsmæssigheder og dermed forebygge fejl. …..

Afvigelsesrapportering ……. Et etableret og velfungerende afvigelsessystem er også et brugbart værktøj til at sætte fokus på problemstillinger. Afvigelsesregistreringer er en vigtig del af afdelingens kommunikationssystem og en kilde til information om hvor der er muligheder for forbedringer.

Afvigelsesrapportering Det er kun muligt at rette op på fejl, afvigelser og uhensigtsmæssigheder, hvis de ”kommer frem i dagens lys” derfor skal: Afvigelsessystemet være troværdigt Alle indberetninger skal behandles! Medarbejderne skal opleve, at det det nytter noget, at indberette fejl, afvigelser og uhensigtsmæssigheder. Det skal være synligt, at der gøres noget. Herved bliver det i høj grad også medarbejdernes redskab!

Afvigelsesrapportering En forudsætning for at medarbejdere indberetter fejl, afvigelser og uhensigtsmæssigheder er, at der skabes en kultur i afdelingen, som sikrer, at det ikke er personen man går efter, men den/de bagved liggende årsager til fejlen

Afvigelsesrapportering …….tak