ALS 2008/2009 Året på ALS 08/09 Nye kollegaer Portfolio Projekter Temauger Dannelsesrejser Nye tiltag & 09/10
ALS 2008/2009 Nye kollegaer SL Maja Løvskov (ML) Gr. N MG MG Rie Neumann (RN) Gr. K (RN) OB Randi Schougaard(RS) Gr. G KLUBBenjamin Vinding(BV)
S T R U K T U R ALS 2008/2009 Portfolio Målsætning Udførsel Evaluering Vurdering, udvælgelse Refleksion
ALS 2008/2009 Portfolio Faglighed: Bevidsthed om egne styrker og hvad der skal arbejdes med. Bevidstheden om sig selv og den faglige bevidsthed kædes sammen. Struktur: Differentieringsredskab. Alle lærer forskelligt og strukturen er vigtig for en og mindre for en anden. At lære at lære: Medansvar for egen læring, hvordan lærer jeg bedst? Viden om læringsstil, kan øge lysten til at lære, give redskaber til at lære det svære. At lære at evaluere: Opstille mål for læring i samarbejde elev/lærer og vurdere, sammenligne med tidligere arbejde og opstille nye mål. At lære at reflektere: at tænke – at tænke sig om, sund fornuft. Stille spørgsmål. At give og modtage respons: Lære af andre, lære sammen og bidrage til andres læring.
ALS 2008/2009 Portfolio Klub Metoden indkorporeres i klubbens målsætning
ALS 2008/2009 Portfolio SL Astrid Lindgren: ”Mio min Mio” Parallelt emne – Klassedelt Forskellige mål Fælles planlægning Fælles oplevelser Små forsøg og tiltag individuelt Erfaringsdeling Struktur for 09/10
ALS 2008/2009 Portfolio MG Målsætning -Overblik -Medbestemmelse -Mærke processen Fysisk -Mapper -Proces tilvænning -Stolthed Hvor er vi nu?
ALS 2008/2009 Portfolio OB Mappestruktur Overblik Svært at implementere
ALS 2008/2009 Fjeren og rosen Den første uge: (SL+MG+OB) SamarbejdeSamarbejde Rammer: Samarbejde på langs Musisk/kreativ udfoldelse Mål: Styrkelse af fællesskabet Refleksion og erkendelse Evaluering: Succes
ALS 2008/2009 Klubben under Fællesprojektet Klub ”helle”
ALS 2008/2009 Uge 2 SL+MG Mål -Elevdifferentiering faglighed, fordybelse, kreativitet alt sammen i forhold til bogen. Evaluering -Slusen sammen med Mellemgangen -Fordybelse i forhold til uge 1. -Nye undervisningstilgange. Slusen og Mellemgangen
ALS 2008/2009 Uge 2 OB Overbygningen: G + F E Genrelæsning Drama Inspirationsuge
ALS 2008/2009 Temauger Hvorfor har vi temauger? Rammefaktorer Evaluering
ALS 2008/2009 Klubben under temaugerne Klub Anormale og normale uger
ALS 2008/2009 Slusens temaer/p-fagsuger SL P-fagsuger Hjemmegruppeuge Teaterprojekt Restaurantuge
ALS 2008/2009 Mellemgangens temauger MG Middelalderprojekt MG-juleteater Sundhedsugen Sportsugen
ALS 2008/2009 Overbygningens temaer/projekter OB 9. Klasses projekt Fødselsdagsprojekt
ALS 2008/2009 Mellemgangens lejrskoler MG Rammefaktorer Mål Evaluering Rammefaktorer Mål Evaluering Bornholm 2008 Rostock
ALS 2008/2009 Klubbens ture ud af huset Klub Indkøring Udslusning Klubdage
Rendebækhus Indsluse børnehaveklassen 2.kl. traditioner + Gruppe V Slusens Legeskole SL Alenetur Sammenhold i gruppen Personlige udfordringer og samværet
ALS 2008/2009 Mellemgangens lejrskoler MG Bornholm 2008 Rostock
ALS 2008/2009 Overbygningens Dannelsesrejser OB Lapland Berlin Polen
ALS 2008/2009 Nye tiltag 08/09 i Slusen SL Storkreds Computere Logbøger Læsekrog og kursusmoduler Nye tiltag 09/10
ALS 2008/2009 Nye tiltag i klubben Klub
ALS 2008/2009 Nye tiltag 08/09 på Mellemgangen MG Nye tiltag 09/10 Gensidig respekt Hvordan taler vi til hinanden. Lokaler, materialer, hærværk Portfolio på nettet Gensidig respekt Hvordan taler vi til hinanden. Lokaler, materialer, hærværk Portfolio på nettet Portfolio Natur & teknik
ALS 2008/2009 Nye tiltag 08/09 i Overbygningen OB Nye tiltag 09/10 7.Klasses naturfagsundervisning 9.Klasses projektopgave Nye lokaler – nye muligheder Flere fællesprojekter